Senaste nytt

Flyga som EBG innan fysiska kortet kommit, några problem?

Marric

Medlem
Har en resa 3 januari som går till Nairobi (NBO) via Addis Abeba (ADD) med Ethiopian Airlines (och tillbaka 10 dagar senare).
Jag är idag EBG (fått det från EBD) men kortet går ut 31 december. 1 januari kommer jag återigen få EBG skänkt till mig. Men kommer detta vara några problem för mig när jag flyger att jag inte fått det fysiska kortet?
Vill till exempel kunna komma in i lounger på vägen och ta med min sambo.
Kan jag ta med det gamla kortet och så kan loungepersonal etc dra det kortet för att se att jag är EBG?
 

Agö

Medlem
Har en resa 3 januari som går till Nairobi (NBO) via Addis Abeba (ADD) med Ethiopian Airlines (och tillbaka 10 dagar senare).
Jag är idag EBG (fått det från EBD) men kortet går ut 31 december. 1 januari kommer jag återigen få EBG skänkt till mig. Men kommer detta vara några problem för mig när jag flyger att jag inte fått det fysiska kortet?
Vill till exempel kunna komma in i lounger på vägen och ta med min sambo.
Kan jag ta med det gamla kortet och så kan loungepersonal etc dra det kortet för att se att jag är EBG?
Kortet i SAS-appen bör väl duga?
 

palmen

Moderator
Du har 3 månader grace period på kortet också. Om du har kvalificeringsår januari-december så är det lugnt då statusen går ut i mars.
Plastkortet ska inte vara en förutsättning för att komma in i loungen, det ska räcka med att du har infon på boardingkortet och appen borde räcka som bevis för att du fortfarande har status. Man kan ju dock inte säga något med 100% säkerhet, på vissa ställen är de väldigt nitiska på att man ska kunna visa upp ett giltigt kort.
 

nissefalk

Medlem
Jag har inget fysiskt kort har inte fått det va någon anledning, har blivit ombedd att visa kort vid 3 tillfällen, 3e Part lounge i Dublin och Edinburgh, Swiss Air i Zurich i samtliga fall har det gått bra när jag visat kortet i appen
 

mjulven

Medlem
Så länge du har fått korrekt status på biljetten och SK IT gjort sitt så ska det inte vara några problem. Så länge du finns i systemet kan dom slå lite i sin dator i Loungen och kontrollera din status på det viset. Du kan alltid ha appen förberedd med kortet ifall att.
 

Marric

Medlem
Okej men det låter lovande!
@palmen mitt medlemsår är t o m september så är i grace-perioden nu.

Funderade att ställa frågan till guld-supporten men kändes som snabbare och mer kvalificerade svar skulle komma här. Och BC levererade! Tackar.
 

AABack2ARN

Medlem
Lufthansas och Swiss lounger är väldigt petiga (tycker jag) med att man skall visa kort. I synnerhet Swiss loungepersonal vägrade lite på vad som stod i systemet. Har förvisso aldrig prövat att visa kortet i appen men de borde fungera. Hur det är i länderna du beskriver vet jag inte och en del av de loungerna kanske inte ens har tillgång till biljettdata.
 

gjohansson

Medlem
Jag tror aldrig jag visat kortet i nån lounge faktiskt utan alltid bara boardingkortet. Jag har dock aldrig testat de länderna du nämner.
 
Toppen