Senaste nytt

Skidåkning fram till påsk (1:a till 16:e April)

trekker

Medlem
Jag och familjen (fru och 2 stycken 7 åringar) brukar ta en skidsemester vid påsk varje år. De senaste 3 åren har det blivit Hemavan/Tärnaby som vi haft det bra i. Detta året har vi dock tänkt prova något nytt. Björkliden är uppe på tapeten, men med restiden och kostnaden från Manchester i UK så funderar jag på att dra till med något mer exotiskt. Att åka skidor i Sverige har varit kul för mig som utlandssvensk och att ge barnen lite svensk kultur. Men det vore kanske kul att testa något annat. Var åker man bra skidor, barnen åker svart backe med mig men kan inte ta med båda i ankarlift. Frugan börjar få kläm på det men har inte åkt ankarlift. Dvs Blandade backar med enkla liftar vore bra. Min tanke var Aspen men de verkar stänga delar i början på April. Verkar gå hyfsat att flyga till Denver och sedan ta hyrbil (LH flyger hela vägen till och med tror jag). Alperna har jag inte koll på men USA/Kanada locker mer. Någon som har bra tips?
 

palmen

Moderator
Bara varit i alperna en gång och då i Obergurgl. Inte den mest utmanande åkningen kanske men 0 liftkö och bara sittliftar mer eller mindre. 30 minuter med gratis buss till Sölden om man vill variera lite. Byn ligger på 2000 meters höjd och skidåkning från ca 3000 meter och neråt
 
När jag var liten var vi mycket i Österrike och åkte skidor. Kan tipsa om Saalbach som har många långa (jämfört med svenska fjällen) mjuka backar som passar barn bra. Finns ju även Kitzbuel och Zel am See mfl skidsystem i närheten. Hitta ett lägenhetsboende nånstans i området så kan ni variera vilket skidsystem ni åker i från dag till dag. Flyg till Innsbruck eller Salzburg och hyr bil.

Japan är ju trendigt just nu när det gäller vintersport annars :)
 

Tonton

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för Val di fiemme och området runt Sella Ronda.

Jag brukar åka ner till Alperna/Dolomiterna någon gång per år och efter att ha prövat diverse ställen så har jag insett att Italien slår Österrike och Schweiz med hästlängder. Bättre pistat, bättre mat, roligare backar (stor variation). Mat och dryck i backarna är billigare i Italien också.

Den stora nackdelen är dock att det är sämre off-pist i Italien, om det är något som man gillar.
 

Jean-Pierre

Medlem
Vad gäller alperna: Den faktor du behöver ha koll på är höjden, om du vill ha OK skidåkning i mitten av april. Många skidorter går därmed bort. Ju högre liftsystemet går desto bättre, om du inte vill riskera att stå i slask - beroende på hur väder o ackumulerad snömängd blir. Men det är givetvis svårt att förutsäga ett halvår innan.

Jag skulle räkna med minst 2000m höjd för någotsånär snö (även om det kan bli känsligt om våren bli varm o solig). För att vara på säkra sidan, räkna med + 2500m så bör du få bra förhållanden.

Själv har jag tillbringat april ganska många år i Zermatt. Bara du åker tillräckligt högt i systemet (upp till drygt 3500m) blir snökvaliten riktigt bra, även om det är +15 C nere i byn på 1600m. Den största delen av system ligger dessutom på +2500m.
 

Börnen

Medlem

trekker

Medlem
Tack for alla forslag, hur ser det ut med liftkoer och mycket folk pa dessa stallen? Har varit lite bortskamd med att nastan vara ensamma nar vi akt I hemavan/tarnaby.
 
Toppen