Senaste nytt

Skattefråga för årskort på tågen

jonten

Medlem
Shit det blev mycket, det kommer inte vara aktuellt med högre lön och nettoavdrag.
I ditt exempel "Årskort förmån, företaget betalar årskort " Där finner jag inget avdrag för kortet som i exemplet ovan (efter reseavdrag -65)
Det du menar att jag skall lägga på dubbelt boende? Precis som tidigare år, lght & resor dryga 100 000:- ?
 

Nemo

Medlem
Shit det blev mycket, det kommer inte vara aktuellt med högre lön och nettoavdrag.
I ditt exempel "Årskort förmån, företaget betalar årskort " Där finner jag inget avdrag för kortet som i exemplet ovan (efter reseavdrag -65)
Det du menar att jag skall lägga på dubbelt boende? Precis som tidigare år, lght & resor dryga 100 000:- ?
Jag har inte lagt in avdrag för lght och andra resor, det glömdes visst bort. Det minskar den beskattningsbara inkomsten och ffa påverkar det den statliga skatten. Däremot _tror_ jag inte att det påverkar ITP, men dubbelkolla detta!
 

jonten

Medlem
ITP, det fick jag googla. Jag går på statligt avtal PA03 vad jag kan förstå. Kanske jag skulle skrivit. Då blir det säkert sämre kalkyl eller?
 

Nemo

Medlem
Nu har jag tittat på kalkylen igen, och missat att göra reseavdrag, vilket är centralt. Det lär nog finnas fler fel.
PO03 är om jag förstår det samma pensionsavsättningsprocent oavsett inkomst, men kolla själv på hemsidor för detta. Tjänstepension PA03 alt Statlig tjänstepension, Statens tjänstepensionsverk (SPV)
För avdrag för dubbel bosättning och andra resor påverkar det också hur mycket skatt du betalar. Det kommer ev även att påverka PGI (pensionsgrundande inkomst). Vad klassas detta andra resor som? Hemresor? Tjänsteresor som du betalar själv för?
Slutsatsen nu blir att det är ur din synvinkel bäst att arbetsgivaren betalar årskortet. Det påverkar inte pensionsavsättningen vad jag tror (men kolla noga på avtalet och regler!)
 

Attachments

  • arskort_skatt_160929.pdf
    41,8 KB · Visningar: 331

Valley

Medlem
Någon som är bevandrad i skattefrågor och som kan ge mig råd hur jag skall räkna?
Jag har anledning att ha SJ årskort i tjänsten, jag har sista åren valt bort det för att inte förmånsbeskattas.
Jag behöver nu privat skaffa ett årskort för att åka till jobbet, bor i mindre stad o jobbar i Sthlm när jag inte reser, vilket jag gör mycket.
Men måndagar är i Sthlm så årskort blir billigare.

Jag tjänar runt 570 000:- och har avdrag för dubbelt boende och resor, sista deklerationen drog jag av drygt 100 000:- (50 lght, 50 resor)

Hur skall jag tänka? Årskort på jobbet med förmånsbeskattning eller köpa årskort privat och dra i deklaration?
Om jag köper privat, kan jag på något sätt dra av tjänsteresor?
Om jobbet betalar kan förmånsvärdet sänkas för att jag använder det i tjänsten?

Skatteverket har detta ställningstagande, men jag fattar det tyvärr inte.
Vad ger mig mest slant i plånboken?

Enklast att du köper enskilda biljetter hela tiden som företaget betalar för så slipper du problemen.
Eller om du väljer årskort med förmånsbeskattning, så kompenseras du av arbetsgivaren i form av högre lön som motsvarar dina tjänsteresor
 

Nemo

Medlem
Lite mer funderingar. Jag är inte helt insatt i skattejuridik, men försöker iaf.
Om du gör tjänsteresor, är det då inte rimligt att arbetsgivaren betalar för dessa? Men om du får ett årskort och förmånsskattas, så behöver du också redovisa alla privatresor. För att slippa krånglet så kan du komma undan genom att antingen betala årskortet själv och arbetsgivaren gör en besparing. Eller så får du högre lön, arbetsgivaren köper in kortet, och gör nettoavdrag motsv årskortet (och den högre lönen). På så sätt står arbetsgivaren för tjänsteresorna, du slipper redovisa, och du får en högre pension. Eller har jag tänkt fel?
 

jonten

Medlem
Lite mer funderingar. Jag är inte helt insatt i skattejuridik, men försöker iaf.
Om du gör tjänsteresor, är det då inte rimligt att arbetsgivaren betalar för dessa? Men om du får ett årskort och förmånsskattas, så behöver du också redovisa alla privatresor. För att slippa krånglet så kan du komma undan genom att antingen betala årskortet själv och arbetsgivaren gör en besparing. Eller så får du högre lön, arbetsgivaren köper in kortet, och gör nettoavdrag motsv årskortet (och den högre lönen). På så sätt står arbetsgivaren för tjänsteresorna, du slipper redovisa, och du får en högre pension. Eller har jag tänkt fel?
Kommer inte ha några privatresor, resor kommer vara i tjänsten eller till och från arbetet.
 
Toppen