Senaste nytt

Skattefråga för årskort på tågen

jonten

Medlem
Någon som är bevandrad i skattefrågor och som kan ge mig råd hur jag skall räkna?
Jag har anledning att ha SJ årskort i tjänsten, jag har sista åren valt bort det för att inte förmånsbeskattas.
Jag behöver nu privat skaffa ett årskort för att åka till jobbet, bor i mindre stad o jobbar i Sthlm när jag inte reser, vilket jag gör mycket.
Men måndagar är i Sthlm så årskort blir billigare.

Jag tjänar runt 570 000:- och har avdrag för dubbelt boende och resor, sista deklerationen drog jag av drygt 100 000:- (50 lght, 50 resor)

Hur skall jag tänka? Årskort på jobbet med förmånsbeskattning eller köpa årskort privat och dra i deklaration?
Om jag köper privat, kan jag på något sätt dra av tjänsteresor?
Om jobbet betalar kan förmånsvärdet sänkas för att jag använder det i tjänsten?

Skatteverket har detta ställningstagande, men jag fattar det tyvärr inte.
Vad ger mig mest slant i plånboken?
 

nota bene

Medlem
Hur mycket (i värde av cash-biljetter) förväntas vara hemresor vs. tjänsteresor?

Min bedömning av skatteverkets utläggning är att om hemresor uppgår till minst kortets hela värde har du inget problem alls - antingen köper du privat och drar av alla hemresor, eller så köper bolaget och du förmånsbeskattas, och sedan drar du av hemresor. Blir alltså ett nollsummespel oavsett här.

Detta verkar vara det enklaste fallet...

Sedan blir det fråga om proportionalisering med privat vs hemresor vs tjänsteresor.

edit: Och vilket årskort ska du köpa? (I.e. vad är förmånsvärdet?)
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Utan att vara så insatt i skatte problematiken.

Åker man så mycket ska man väl ha årskort guld dvs första klass och mat ingår.
Sist jag kollade kostade det 6000 kr mer än silver plus som är första klass utan mat.
 

jonten

Medlem
Helst vill jag ju ha silver plus, det kostar 65000. Silver i andra klass 43000
Mina privata resor är 1600:- per vecka i andra klass och 2400 per vecka i första klass. Högt räknat och ordinarie priser.
I tjänsten reser jag för säg 1500 per vecka.

42 veckor per år kanske, resten semester och arbetar hemifrån
 

nota bene

Medlem
Vad är kostnaden per vecka (eller år) för hemresor? (i.e. mellan jobb och bostad på annan ort)

Jag tror mig till största delen ha de-coded skatteverkets utläggning, men att få siffrorna rätt är viktigt för att kolla vad som blir effekterna av olika upplägg.
 

nota bene

Medlem
1600*42=67200 så silver Plus ska inte vara några problem alls då förmånsvärdet på 65000 understiger beloppet för hemresor.

Arbetsgivare betalar: Du förmånsbeskattas för 65000, men får göra avdrag för hemresor med 65000 - så det blir ingen skatteeffekt negativt av att du använder kortet även ibland privat.

Detta tycker jag verkar vara enklast...

Du betalar: Du lägger ut 65000, men får göra avdrag för hemresor med 65000, utöver detta kan du dra av för tjänsteresor (63000)*

* Viss reservation då skatteverket säger:
"När det gäller avdragsrätt för tjänsteresor med eget kort bör man resonera på följande sätt. I normalfallet får ett privat inköpt periodkort - t.ex. årskort på SJ - anses inköpt i första hand för privata resor. Man kan i många fall utgå från att en anställd person som reser mycket i tjänsten vid behov får ett årskort eller annat periodkort bekostat av arbetsgivaren. För enstaka tjänsteresor med eget årskort bör avdrag för tjänsteresor med kortet därför inte medges, med hänvisning till att den anställde inte haft några merutgifter för tjänsteresan. Avdrag för tjänsteresor med ett eget årskort bör dock enligt Skatteverkets mening kunna godtas i vissa fall. Om den skattskyldige visar eller gör sannolikt att årskortet använts i sådan omfattning för resor i tjänsten att dessa resor motiverar inköp av ett årskort, bör han kunna medges fullt avdrag. Detta kan exempelvis gälla en person som arbetar på frilansbasis och som saknar en arbetsgivare i vanlig mening. Eventuella tillkommande privata resor blir i så fall en "bonus" precis som för den som gör många och långa hemresor med ett årskort som arbetsgivaren betalat."

Men i ditt fall låter det klart som om du skulle uppfylla detta kriterium.

I detta fall är det alltså avdrag på ca 130000, men det motiverar knappast att du lägger ut 65000 privat eftersom väl skatteeffekten blir ca 0,35*130000=45500 (Har inte räknat exakt med statlig skatt eller kommunalskatt beroende på vart du bor)

Jag är säker i min tolkning av fallet då arbetsgivaren betalar, något mer osäker på beräkningarna i fallet då du betalar - men ser inte hur det skulle kunna vara en fördel att du står för kortet när hemresorna uppgår till ett så stort belopp.

Kanske @Nemo har något att säga om min läsning av dessa regelverk?
 

jonten

Medlem
Tack @nota bene ! Uppskattas, sådan här vänlighet och seriösa råd innebär pilsner om vi träffas!

Påverkar det ena eller andra sättet taxerad inkomst, pension eller sådana aspekter?

Som ett sidospår så att jag skall förstå, jag gjorde avdrag för resor med drygt 40 000:- på sista deklarationen, det innebär ju kanske 15-20 000:- tillbaka på skatten. De resorna hade jag ju köpt styckvis privat, i tillägg så har jobbet betalat resor på faktura.

Genom ditt upplägg ovan så har jag ingen kostnad och kan resa hur mycket jag vill, som jag gjorde på sista deklarationen så fick jag faktiskt betala 50% av mina resor.
Så årskortupplägget skulle jag kört redan förra året för att maximera slant i plånboken?
 

nota bene

Medlem
Tack @nota bene ! Uppskattas, sådan här vänlighet och seriösa råd innebär pilsner om vi träffas!

Påverkar det ena eller andra sättet taxerad inkomst, pension eller sådana aspekter?

Som ett sidospår så att jag skall förstå, jag gjorde avdrag för resor med drygt 40 000:- på sista deklarationen, det innebär ju kanske 15-20 000:- tillbaka på skatten. De resorna hade jag ju köpt styckvis privat, i tillägg så har jobbet betalat resor på faktura.

Genom ditt upplägg ovan så har jag ingen kostnad och kan resa hur mycket jag vill, som jag gjorde på sista deklarationen så fick jag faktiskt betala 50% av mina resor.
Så årskortupplägget skulle jag kört redan förra året för att maximera slant i plånboken?
I just ditt fall om hemresor uppgår till minst hela förmånsvärdet påverkas ej ITP eller liknande. Det blir lite mer komplicerat i andra scenarion som jag tolkade skatteverkets text.

Ja, i princip borde du ha gjort det förra året också. Max skulle du fått en nettobeskattning på 65000-40000=25000. Detta är om vi antar att jobbresor ej skulle tillåtas avdrag för (vilket är osannolikt i just ditt fall, du borde även kunna dra av för arbetsresor). Så max att du skulle fått skatta för 25000 extra som inkomst, vilket även på 50% skatt (antaget) är lite bättre än det scenario du just deklarerade.

Edit: Inser att jag tänkte lite fel. Är det arbetsgivaren som skulle betalat årskortupplägget för dig förra året är det antagligen proportionalisering som gäller för avdraget för arbetsresor och inte någon tveksamhet om avdraget vore berättigat eller ej. Detta innebär att rimligen vore ditt påslag på total beskattningsbar inkomst uppgått till mindre än 570k+25k, snarare typ 570k+10-15k. Du hade alltså troligen sparat 10k eller så på att låta arbetsgivaren betala ett årskort.
 
Last edited:
Toppen