Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

RickardG

Medlem
En grupp Uber-förare vann en stämning mot Uber och får efter den rätt att begära dricks. Däremote behövs det inte på något sätt betalas nu heller, men de får möjligheten att be om det (vilket tidigare var explicit förbjudet enligt deras avtal).

Risken är väl stor att du får en dålig rating om du inte lämnar tips, men samtidigt är det ju inte så lätt när man inte har cash, vilket ju är en av anledningarna att välja Uber.
Gällde inte det endast California och Massachusetts? Jag såg den här skylten i en bil i South Carolina nyligen och blev förvånad.

IMG_2204.JPG


Helt värdelöst. Dricks är ett otyg som ska bort och det är en av de stora fördelarna med Uber. I värsta fall får de göra som Lyft och inkludera det i appen i samband med att man betygsätter föraren.
 

seat56f

Medlem
Argh! Jag som tänkte uber-a mig runt i USA en del snart. Hade inte sett att de dricksifierat skiten. Jaja. Man kan ju fortfarande strunta i det...
 

dino_81

Medlem
Nu är Black i många fall nästan sämre än t.ex. Taxi Stockholm, jag tror att anledningen är att Uber blivit en samlingsplats för en hel del friåkare samt några mindre bolag som kör för sig själva och för Uber.

Det enda de gör är att plocka bort de magnetdekaler och den skylt de har på taket när de väl får en Uber-körning.
Resultatet blir en bil som är svart och inte har dekaler, men chauffören är inte speciellt bra.

Instämmer helt i din analys. Har tom. vid ett par tillfällen bevittnat "skyltborttagandet" och även noterat taxiskylten liggandes i bagageutrymmet.

Fyndigt nog har namnet på skylten varit "Taxipop" vid två tillfällen...

Ett annat "knep" att se vilka som gör på detta sätt är att notera det förhållandevis högs jämförelsepriset på den gula skylten på bakrutan.

Jag skyr dessa "friåkare" som pesten eftersom jag tycker att de "lurar" resenärer. Och vill heller inte nyttja dem i Uberkostymen.

Frågan är hur Uber själva resonerar kring detta?
 

olo

Medlem
Sist jag åkte Uber i Stockholm, UberX, så stod det UberX som firma på taxameterinformationen i bakruta och 199:- som jämförelsepris. UberX har väl knappast egna bilar?
 

mha321

Medlem
Jag skyr dessa "friåkare" som pesten eftersom jag tycker att de "lurar" resenärer. Och vill heller inte nyttja dem i Uberkostymen.

Frågan är hur Uber själva resonerar kring detta?

Uber skiter nog totalt i det. Det är ju genom att just inte använda förare som är anslutna till taxi bolagen som de tar sig fram i andra länder...

Sist jag åkte Uber i Stockholm, UberX, så stod det UberX som firma på taxameterinformationen i bakruta och 199:- som jämförelsepris. UberX har väl knappast egna bilar?

Nope. Däremot kan de ju ha förare som bara kör gör dem och därför väljer att skriva det. Det är säkert ingen som kollar upp att det faktiskt är ett företags riktiga namn som står.
 

dino_81

Medlem
Uber skiter nog totalt i det. Det är ju genom att just inte använda förare som är anslutna till taxi bolagen som de tar sig fram i andra länder...

Antagligen har du rätt. Så länge de inte har vanliga taxi-skylten på taket samtidigt. Och de flesta resenärer är nog också obrydda och/eller omedvetna.
 

bnr

Medlem
Ett annat "knep" att se vilka som gör på detta sätt är att notera det förhållandevis högs jämförelsepriset på den gula skylten på bakrutan.
"Riktig" UberX ska ligga på 199 SEK jämförpris. Det är dock svårt att se innan man beställt den och bilen kommit fram.
Inte reflekterat över vad Black ska ligga på men Lux bör rimligtvis ligga runt 370-450 SEK(?)
 

David

Medlem
Sist jag åkte Uber i Stockholm, UberX, så stod det UberX som firma på taxameterinformationen i bakruta och 199:- som jämförelsepris. UberX har väl knappast egna bilar?
Som skrivits är UberXs jämförelsepris 199kr. Enligt en chaufför jag pratade med i Stockholm har de bilar som skyltar med UberXs jämförelsepris, istället för t.ex. 498kr utanför bokning genom Uber, förtur vid beställning och det är en anledning till att inte alltid närmaste bilen får körningen.
 
Toppen