Senaste nytt

Rätt till hotell vid ankomst ett dygn för tidigt pga ombokning?

Smuffe

Medlem
Kort och gott...

En god vän skulle flyga med Ethiopian mellan Bangkok och Addis där hon skulle ha ett stopp under c:a 18 timmar för connection till Milano.

Flyget blev inställt inatt och de bokade om henne till Emirates via Dubai och kommer då fram till Milano omkring ett dygn för tidigt, give or take.

I och med detta så tvingas hon till att ta en extra hotellnatt vilket hon ej har planerat.
Enligt Ethiopian hävdar de att de ej vill stå för detta då hon inte kommer flyga vidare från Milano med Ethiopian.

Hur fungerar det rent praktiskt?
Ska Ethiopian stå för en hotellnatt då deras flyg blev inställt pga tekniska problem och hon då, istället för fritt hotell som Ethiopian hade stått för vid lång transfer?
Oavsett så har hela hennes resplaner ändrats.

En till sak.
Hon bör väl få Euro Bonus poäng för den ursprungliga resan med Ethiopian oavsett om de har bokat om henne?

Tack för råd och ha en fortsatt bra dag.
 

agehall

Medlem
Rent praktiskt är det sådant där man har reseförsäkring till skulle jag säga. Shit happens och det är då man ska ha försäkring, jag har svårt att se att Ethiopian skulle ta räkningen för det där. Hur ser resten av biljetten ut? Är den bokad från/till Milano eller fortsätter samma biljett vidare därifrån?

Att få ut Eurobonuspoäng kan bli en kamp, men det är värt att försöka med det iaf.
 

Smuffe

Medlem
Hon har reseförsäkring och har blivit lite av en nörd vad gäller kampanjer, samlande utav miles/poäng osv.
Det är snarare kostnaden som hon har svårt att lägga ut just nu då hennes bokning var följande på samma biljett:

Ethiopian: Milano - Addis - Dar-es-Salaam
Emirates: Dar-es-Salaam - Dubai - Bangkok
Ethiopian: Bangkok - Addis - Milano

Hon planerade att stanna en natt i Milano innan hon åker vidare hem på separat bokning.

Jo, det är knöligt men hon har ju bokningen så hon får nog höra av sig till SAS så fort hon har kommit hem.

Tack för input @agehall
 

AABack2ARN

Medlem
SAS har nog inte med saken att göra avseende ombokningen. Det är väl snarare Ethiopian hon skall kontakta och be dem kreditera SAS (för en resa som inte genomförts). Lär bli knepigt! Hade det varit till Ethiopians eget program hade det nog varit en helt annan sak.

Om jag förstår det rätt hade väninnan planerat för en natt i Milano på vägen hem, men nu blir det två nätter i stället. Har ingen aning om en reseförsäkring täcker det, men jag skulle tro att det är värt ett försök.
 

agehall

Medlem
Fast EU261/2004 lär inte applicera här alls eftersom det varken är EU-carriers eller flighter från EU vi pratar om.

Hade man tvingats stanna längre på avreseorten (BKK i det här fallet) så hade det funnits grund för att få ersättning från Ethiopian. Men som jag tolkar det hela är det en enkelbiljett BKK-ADD-MIL som det är frågan om (ev R/T MIL-ADD-BKK) och då är det ju transport BKK-MIL som det betalats för och så länge man får lämna destinationen i ungefär rätt tid har man inte så mycket att komma med.
 

Nemo

Medlem
Fast EU261/2004 lär inte applicera här alls eftersom det varken är EU-carriers eller flighter från EU vi pratar om.

Hade man tvingats stanna längre på avreseorten (BKK i det här fallet) så hade det funnits grund för att få ersättning från Ethiopian. Men som jag tolkar det hela är det en enkelbiljett BKK-ADD-MIL som det är frågan om (ev R/T MIL-ADD-BKK) och då är det ju transport BKK-MIL som det betalats för och så länge man får lämna destinationen i ungefär rätt tid har man inte så mycket att komma med.
Nä, men Montrealkonventionen är tillämplig (som du ser när du klickar på mina länkar ;) )
 

Nemo

Medlem
Den enda länk jag fick att fungera (orkade inte vänta längre...) var länken till EU261/2004-tråden och där var det inte helt solklart vad du syftade på.. ;)
Ur länken till 261/2004-tråd. Sedan har jag klippt in protokoll från C-63/09 resp C-83/10.
"Medan svensk rätt anser att förlorad fritid utgör en skada av ekonomisk natur är olägenheten såvitt framgår av EU-domstolens praxis en ideell skada (dom i mål nr C-168/00, Leitner, förlust av semesterglädje). Domstolen har också uttalat att Montrealkonventionen omfattar såväl ekonomisk som ideell skada (dom i mål nr C-63/09, Walz, punkt 29, och C-83/10, Sousa Rodriquez). Detta innebär enligt nämnden, vilket för övrigt följer av tidigare praxis, förlust av semester eller fritid utgör en ersättningsgill skada enligt Montrealkonventionen."
 
Toppen