Senaste nytt

Skall personlig elektronik tillåtas på flygplan?

Alf

Medlem
Jag har de senaste dagarna ägnat mej åt att läsa om rapporterade incidenter med passagerares elektronik ombord på flygplan. Det gäller telefoner och mobilplattor. Det som hänt är att det blivit rökutveckling från dessa förmodligen på grund av kortslutning i batteri. Detta problem har ökat mycket de senaste åren. Senast läste jag om en Delta flight från Detroit till Amsterdam där man uppmärksammade rök från en plats i premium klass. Man var då i närheten av England och man bestämde sej för att nödlanda i Manchester. Där lokaliserade markpersonalen en Samsung dator som låg under ett säte. Det var inte någon passagerare på den aktuella flighten som ägde datorn utan det verkar som någon tidigare passagerare lagt datorn under sätet och glömt den. Om detta kan man en del funderingar, tokigt ställe att lägga datorn på och varför har den inte upptäckts.

Det är ju inte utan anledning man förbjuder vissa märken av mobiltelefoner redan idag. Men frågan är skall det överhuvudtaget vara tillåtet att ta med sig denna elektronik ombord med tanke på vilken skada den kan ställa till med. Än så länge har jag inte hittat att det har orsakat någon katastrof men det är naturligvis bara en tidsfråga innan det händer. Det värsta man kan råka ut för i ett flygplan är en brand ombord.

Bara dessa incidenter som hittills har inträffat kostar flygbolagen massor av pengar eftersom det i regel innebär nödlandning på närmaste och bästa flygplats och därmed stora kostnader för försening mm.

Jag skulle bli förvånad om det inte kommer ett förbud mot denna elektronik inom de närmaste åren.

Måste vi verkligen ha dessa prylar när vi flyger? Ja, jag vet att man har stor nytta av dator på resan, jag använder det själv, men om jag får välja på säkerheten eller dator och telefon så väljer jag gladeligen bort elektroniken.
 
A

Aurora

Guest
Godt spørsmål. Brann ombord er vel den verste måten å dø på ombord i et fly.

 

AndersSt

Medlem
Godt spørsmål. Brann ombord er vel den verste måten å dø på ombord i et fly.


Något off topic kanske men ändå på temat brand ombord, jag minns när man fick röka på flyget. Pyttesmå askkoppar överallt, fullproppade med godispapper och glödande fimpar, gärna i kombination med lite salongsberusning hos passagerare och motsvarande brist på finmotorik och omdöme...

Minns även att jag som dåvarande rökare ofta var seatad i "ickerökare" avdelningen och gick bakåt i kabin för att röka i mittgången på rökarplats.

En särskild avdelning för rökare på ett flygplan fungerar ju dessutom lika bra som en kisshörna i en simbassäng. :confused:
 
Jag skulle bli förvånad om det inte kommer ett förbud mot denna elektronik inom de närmaste åren.
Hur tänker du här? Att alla som reser lämnar telefon och dator hemma? Hur skulle det fungera på en tjänsteresa? Ingen som åker på en efterlängtad semester får ta med sig sin kamera? Exakt hur skulle ett förbud se ut tänker du?
 

AndersSt

Medlem
Jag är nog mer bekymrad för vad som ligger i lastutrymmet än vad som medförs i kabinen.
En brand i kabinen upptäcks förmodligen relativt omgående och man kommer åt bra att släcka den.
Nu finns det alldeles säkert automatiskt brandsläckningssystem i lastutrymmet men branden lär ju uppstå i en väska eller paket inne i en container tillsammans med en massa annat baggage/last, kan bli svårsläckt.
 

agehall

Medlem
Jag kan förstå din oro och jag delar den till viss del. Jag antar att det du talar om är en typ av förbud där elektronik inte får vara påslagen ombord utan måste stängas av helt? Det skulle väl vara teoretiskt möjligt, men jag tror det blir svårt. Många enheter går ju inte att slå av med strömbrytare idag och det är därför otroligt svårt att kontrollera att någon faktiskt stängt av sin dator.

Jag kan även tänka mig att vi i framtiden får någon slags certifiering på prylar som man får använda i luften - jag misstänker att en stor del av problematiken vi ser idag, beror på att folk använder tredjeparts tillbehör till sina enheter och att dessa tillbehör inte alltid är konstruerade till den standard de borde vara.
 

kaktusen

Medlem
Måste vi verkligen ha dessa prylar när vi flyger?
Det är ju 2016 och ett måste. Som tur är så behöver vi inte välja mellan fantastisk flygsäkerhet och att ta med laptop/ipad/iphone. I dagsläget har vi både och så förstår inte riktigt vilka problem inom flygsäkerhet du hänvisar till. Flyg är överlägset det säkraste sättet att resa. Vi har mycket data från FAA som visar detta mycket tydligt. Den som inte vill flyga med laptop/ipad/iphone ska då absolut inte sätta sig i en bil av säkerhetsskäl. Eller bada i badkar, cykla, titta på TV eller i stort sett göra något utom att sitta still med hjälm på sig.
 

agehall

Medlem
I dagsläget har vi både och så förstår inte riktigt vilka problem inom flygsäkerhet du hänvisar till.
Ju fler litiumbatterier som är ute och flyger, ju fortare kommer vi att få en incident där de orsakar brand ombord som besättningen inte lyckas bekämpa.

Problemet ligger i att allt eftersom vi skapar kraftfullare gadgets, så kräver de mer och mer energi. Därför utvecklar vi batterier som kan leverera mer och mer ström men som också blir väldigt känsliga för både yttre påfrestningar och för hur de laddas. Det finns redan regler för hur stora batterier man får ha med sig ombord och det är av god anledning. Det vore inte förvånande ifall flygbolagen börjar titta på även mindre batterier och hur de används ombord. Det skulle inte alls förvåna mig om ett första steg blir ett förbud mot att ladda gadgets ombord.
 
Toppen