Senaste nytt

Lounge access som BA Silver?

Fredde

Medlem
Jag läste någonstans att även silvermedlemmar i BA Executive Club har tillgång till lounge. Stämmer det?

Gäller det i så fall endast vid resa med British Airways, eller även om man reser med andra flygbolag i OneWorld?
 

Concorde

Founding Member
Hej,

BA Silver motsvarar OneWorld Sapphire och ger dig tillgång till alla OneWorld Lounger på Sapphire nivå oavsett biljett. OW flygbolagen har ofta en Businessklass lounge och en Förstaklass lounge. Sapphire ger tillgång till Businessloungerna. På BA är det Terraces eller Galleries Club. På American är det Admirals Club. På Finnair tror jag det är alla loungerna i Helsingfors.

Får jag föreslå att du läser guiden om BAEC vi har här på businessclass.se. Den har många tips och tricks. Många skandinaver vet rätt lite om BA Executive Club. Det är ett mycket fördelaktigt program för oss, speciellt jämfört med Finnair Plus och Eurobonus.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
För jag föreslå att du läser guiden om BAEC vi har här på businessclass.se. Den har många tips och tricks. Många skandinaver vet rätt lite om BA Executive Club. Det är ett mycket fördelaktigt program för oss, speciellt jämfört med Finnair Plus och Eurobonus.

Hej

vet inte om det är bara för mig men jag kommer inte in på sidan om BAEC.
Fredrik, du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?
2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.
 

Concorde

Founding Member
Testa uppdatera när du får det meddelandet om det inte funkar. Kommer inte åt det som gäst, men funkar som inloggad. Ursäkta strulet... Efter mer test verkar det som endast dom med admin rättigheter kommer åt den sidan. Ingen aning varför, kollar inställningar och har skickat till "helpdesk". Sorry igen för att det strular lite.
 
Last edited:

Lennw

Medlem
Jag läste någonstans att även silvermedlemmar i BA Executive Club har tillgång till lounge. Stämmer det?

Gäller det i så fall endast vid resa med British Airways, eller även om man reser med andra flygbolag i OneWorld?

Som tillägg till Concordes utmärkta svar:

Ja du kan resa med vilken OneWorld partner som helst och du har tillgång till OneWorld lounger om du är BA silver. Du kan dessutom fritt ta med dig en gäst. BA Gold kan dessutom utnyttja OneWorld lounger även om de inte åker med en OneWorld biljett, dock utan att ta med sig en gäst.
 

Fredde

Medlem
Tack för bra svar!

Ska ta en titt i BA guiden så jag får lära mig mer om bonusprogrammet.

Låter ju schysst att få tillgång till lounge även som silver. Krävs det jättemycket för att nå till silvernivå?
 

Concorde

Founding Member
5 T/R Stockholm - London i Club Europe är enklast. Kan fås för under 4000 SEK per resa.
Eller 1 T/R ARN - LHR - JFK (som exempel) som ger 320 Tier Points. Senast jag gjorde det kostade 13.400 SEK. + en T/R Stockholm - London för 80 Tier Points = 400 total vilket ger silver.
 

Magino

Medlem
BA Gold kan dessutom utnyttja OneWorld lounger även om de inte åker med en OneWorld biljett, dock utan att ta med sig en gäst.

Detta är inte riktigt sant. Som BA Gold har du väl endast tillgång till BAs egna Galleries Club och Terraces Lounger. Fortfarande en bra förmån när man reser med bolag utanför OneWorld.
 

Lennw

Medlem
Detta är inte riktigt sant. Som BA Gold har du väl endast tillgång till BAs egna Galleries Club och Terraces Lounger. Fortfarande en bra förmån när man reser med bolag utanför OneWorld.

Helt korrekt även om det är lite diffust med vad som räknas som BAs egna lounger. T.ex. så verkar "Open door" fungera på BA/Comair SLOW lounger i Sydafrika. Ska jag vara ärlig så har jag bara utnyttjat den här förmånen en enda gång. Det var när jag skulle åka från Heathrow till Arlanda med SAS. Jag tyckte SAS loungen var lite tråkig så jag knallade över till BA loungen :)
 
Toppen