Senaste nytt

Hjälp med alternativa flyg till Split pga tekniskt fel.

Står på Landvetter och planet med Czech Airlines till Prag är försenat OK543. Boarding är framskjuten ett tag....
Jag kommer att missa min anslutning till Split OK4822.

Dom vill/kan inte boka om mig härifrån Landvetter utan jag måste åka ner till Prag.

Har ni någon idé om alternativa flyg från Prag som man kan föreslå vid ankomst?
Min deadline är 08:00 imorgon bitti då jag måste vara i Split?
 

olo

Medlem
Vid 1420 går en Swiss-flight till Zürich. Därifrån går det att byta till en annan Swiss-flight och du är nere vid 19-20-tiden. Det är nog det bästa (enda?) alternativet, om du skall komma fram ikväll.

Edit: Den avgår alltså från Prauge, då jag misstänker att du kom dit.
 
Last edited:

Mike@GOT

Medlem
Lufthansa (817) 14:35 GOT -> FRA
Croatia Airlines (411) 18:00 FRA -> ZAG
Croatia Airlines (656) 10:00 ZAG -> SPU
 

Attachments

  • upload_2016-9-26_13-27-3.png
    upload_2016-9-26_13-27-3.png
    172 bytes · Visningar: 155
  • upload_2016-9-26_13-27-3.png
    upload_2016-9-26_13-27-3.png
    172 bytes · Visningar: 173

011430121

Medlem
Står på Landvetter och planet med Czech Airlines till Prag är försenat OK543. Boarding är framskjuten ett tag....
Jag kommer att missa min anslutning till Split OK4822.

Dom vill/kan inte boka om mig härifrån Landvetter utan jag måste åka ner till Prag.

Har ni någon idé om alternativa flyg från Prag som man kan föreslå vid ankomst?
Min deadline är 08:00 imorgon bitti då jag måste vara i Split?
Hur har det gått?
 
Hej och tack för hjälpen....

Efter att ha väntat på väskor, letat reda på stället biljetter så var det för tight med tid....I alla fall enligt personalen.....

Så vi får en försening på 25 timmar. Imorgon bitti så går planet till Frankfurt för att sen åka ner till Split. Kravet på 400EUR är redan inskickat!

Det som stör mig är att detta hade kunnat lösas redan i Göteborg då vi redan då visste att vi skulle missa anslutningen. Men Czech Airlines har inte gett någon mandat på Landvetter att varken omboka eller avboka biljetter (eller kanske via telefon......who knows). Detta måste göras i Prag, och dom personerna är ju inte dom vassaste i lådan.

Vid ett annat tillfälle i Hamburg när jag skulle hem så väntade dom med att meddela att planet var inställt tills det att alla alternativa flyg redan lyft. Dom visste att planet aldrig skulle dyka upp men dom väntade i mer än tre timmar till efter 22 innan någon dök upp vid disken, planet skulle lyft vid 21 tiden. Det fanns ett alternativ med Lufthansa men dom beklagade och sa att det var försent att boka med dom. Sen försökte dom få oss att åka med nästa Czech plan 24 timmar senare för agenten i Hamburg hade bara mandat att boka om på andra Czech flygningar. Det blev till slut SAS direkt på morgonen efter en hel del heta diskussioner.

Jag börjar tro att dom satt detta i system, att göra det så svårt som möjligt att boka om på andra bolag!?
 

nota bene

Medlem
Jag hade bett om skriftligt på att de vägrar ombokning (eller bandat med mobilen), sedan bokat ny biljett och krävt återbetalning via rättsprocess.

Riktigt illa att de inte kan ändra ombokningar.
 
Jag hade bett om skriftligt på att de vägrar ombokning (eller bandat med mobilen), sedan bokat ny biljett och krävt återbetalning via rättsprocess.

Riktigt illa att de inte kan ändra ombokningar.

Hade detta varit ett möte som inte kunde flyttats hade jag nog gjort det, men nu såg jag det som ett litet experiment. Ett experiment som ska ge mig 400EUR!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

nota bene

Medlem
Hade detta varit ett möte som inte kunde flyttats hade jag nog gjort det, men nu såg jag det som ett litet experiment. Ett experiment som ska ge mig 400EUR!
Min något amatörmässiga uppfattning är att du oavsett skulle ha 400 eur för försening, sedan krav på återbetalning eftersom de inte följt gällande lagstiftning vad gäller rerouting.

Men visst - hade nog gjort samma för att slippa 20h i nedlagd tid på rättsprocess om möte/jobb gick att skjuta lite på.
 
Toppen