henrik l
Medlem
Det börjar bli dags att publicera den här reserapporten ni innan den fyller ett år. Men eftersom Jet Airways är en ”rar fågel” här på forumet så kan rapporten fortfarande ha sitt läsvärde.
Eftersom första halvåret 2015 var ett ”mellanår” vad gäller att förnya flygstatus, fick det bli att pussla ihop en lite annorlunda routing inför vårens (2015) resa till Hong Kong. Första målet var att testa den separata sängen på Lufthansa innan den försvinner, så därför hamnade jag i Bombay. För att kunna ta mig hyffsat snabbt till Hong Kong, fick det bli en morgonflight med Jet Airways i C till BKK. Men för ett kort ögonblick verkade det som mannen i imigration inte ville släppa ut mig, eftersom han tyckte att fotot på det indiska visat inte stämde överens med det i passet. På passfotot har jag hästsvans, medan jag inte har det på visafotot, dock fortfarande långt hår. Det blev inte så mycket bättre av att jag hade en lite underlig routing till BKK, med bara 7 h stopp i Bombay. Jag förklarade som det var: Jag var en mileage junkie som ville test sängen på Lufthansa innan den försvann. Men uttryckt på ett lite annorlunda sätt. Slutligen blev jag genomsläpp och gick direkt till CVG? Loungen, som verkar vara ny sedan förra sommaren. Relativt glesbefolkat och med ett utbud av varm och kall mat. Inget spektakulärt, men ville man äta, så hade man nog hittat något. Tog en kaffe och en jucie och hittade en skön fåtölj med skaplig utsikt.
Var inte så snabb till boardingen så priobordingen var indragen och jag följde vanliga kön som rörde sig relativt snabbt framåt. Intog min plats 1 A och ganska snabbt blev jag erbjuden en varm handduk och ett val mellan jordgubbs- eller vattenmelonjuice.
När skylten med säkerhetsbälten hade släckts inleddes frukostserveringen och det fanns tre val av huvudrätt.
Efter frukten testade jag det lokala alternativet som var ok, förutom det understa skiktet av nudlarna var lite torrt.
Vidare fanns det inget avancerat underhållningsystem, utan det snurrade någon Bollywoodrulle med engelsk text om man var intresserad av underhållning. Men med tanke på mina tre timmars sömn under natten blev det till att halvsova. Första raden var inte optimal för detta med tanke på det begränsade benutrymmet. Men är man tillräckligt trött så…
Det var gynnsamt flygväder och när det var ca 1,5 timme kvar var det dags att vakna till. Efter att ha sträckt på benen lite var det dags att prova champagnen, verkade bara vara jag som kom på den idén i businesskabinen, som bestod av 8 platser. För den som var hugad fanns det även vin.
Vi kom till BKK ca 30 min före utsatt tid, men vi kom ändå snabbt till gate. Immigration gick snabbt och smidigt om man valde rätt kö och med tanke på att det var i sydostasien vi landade kom det priotaggade bagaget snabbt.
Detta var min 5:e flight i C mellan Dehli/Bombay – BKK. Tdigare har jag två flighter med Thai, respektive två Air India. Upplevelsemässigt placerar sig Jet Airwys mellan Thai och Air India, som hade likande hårdvara. Thai vinner på p g a hårdvara. När det gäller servicen så överglänste Jet Airwys Air India rejält, främst genom en mera engagerad besättning som visade sig i kabinen och som var lyhörda. Det negativa är som sagt var hårdvaran, synnerhet om man sitter på 1. Jag är 1,75 och tyckte det klent med benutrymme. Sammanfattningsvis levererar JetAirways en godkänd produkt, som får lite plus i kanten på mjukvarusidan.
När det slutligen gäller poängen krediterade jag mina till Miles & More som awardmiles. Fördelen med Jetairways är man kan kreditera poängen till olika program som awardmiles.
Eftersom första halvåret 2015 var ett ”mellanår” vad gäller att förnya flygstatus, fick det bli att pussla ihop en lite annorlunda routing inför vårens (2015) resa till Hong Kong. Första målet var att testa den separata sängen på Lufthansa innan den försvinner, så därför hamnade jag i Bombay. För att kunna ta mig hyffsat snabbt till Hong Kong, fick det bli en morgonflight med Jet Airways i C till BKK. Men för ett kort ögonblick verkade det som mannen i imigration inte ville släppa ut mig, eftersom han tyckte att fotot på det indiska visat inte stämde överens med det i passet. På passfotot har jag hästsvans, medan jag inte har det på visafotot, dock fortfarande långt hår. Det blev inte så mycket bättre av att jag hade en lite underlig routing till BKK, med bara 7 h stopp i Bombay. Jag förklarade som det var: Jag var en mileage junkie som ville test sängen på Lufthansa innan den försvann. Men uttryckt på ett lite annorlunda sätt. Slutligen blev jag genomsläpp och gick direkt till CVG? Loungen, som verkar vara ny sedan förra sommaren. Relativt glesbefolkat och med ett utbud av varm och kall mat. Inget spektakulärt, men ville man äta, så hade man nog hittat något. Tog en kaffe och en jucie och hittade en skön fåtölj med skaplig utsikt.
Var inte så snabb till boardingen så priobordingen var indragen och jag följde vanliga kön som rörde sig relativt snabbt framåt. Intog min plats 1 A och ganska snabbt blev jag erbjuden en varm handduk och ett val mellan jordgubbs- eller vattenmelonjuice.
När skylten med säkerhetsbälten hade släckts inleddes frukostserveringen och det fanns tre val av huvudrätt.
Efter frukten testade jag det lokala alternativet som var ok, förutom det understa skiktet av nudlarna var lite torrt.
Vidare fanns det inget avancerat underhållningsystem, utan det snurrade någon Bollywoodrulle med engelsk text om man var intresserad av underhållning. Men med tanke på mina tre timmars sömn under natten blev det till att halvsova. Första raden var inte optimal för detta med tanke på det begränsade benutrymmet. Men är man tillräckligt trött så…
Det var gynnsamt flygväder och när det var ca 1,5 timme kvar var det dags att vakna till. Efter att ha sträckt på benen lite var det dags att prova champagnen, verkade bara vara jag som kom på den idén i businesskabinen, som bestod av 8 platser. För den som var hugad fanns det även vin.
Vi kom till BKK ca 30 min före utsatt tid, men vi kom ändå snabbt till gate. Immigration gick snabbt och smidigt om man valde rätt kö och med tanke på att det var i sydostasien vi landade kom det priotaggade bagaget snabbt.
Detta var min 5:e flight i C mellan Dehli/Bombay – BKK. Tdigare har jag två flighter med Thai, respektive två Air India. Upplevelsemässigt placerar sig Jet Airwys mellan Thai och Air India, som hade likande hårdvara. Thai vinner på p g a hårdvara. När det gäller servicen så överglänste Jet Airwys Air India rejält, främst genom en mera engagerad besättning som visade sig i kabinen och som var lyhörda. Det negativa är som sagt var hårdvaran, synnerhet om man sitter på 1. Jag är 1,75 och tyckte det klent med benutrymme. Sammanfattningsvis levererar JetAirways en godkänd produkt, som får lite plus i kanten på mjukvarusidan.
När det slutligen gäller poängen krediterade jag mina till Miles & More som awardmiles. Fördelen med Jetairways är man kan kreditera poängen till olika program som awardmiles.