Senaste nytt

Här är flygbolagen som inte kompenserar sina kunder

BusinessClass

Redaktör
Resemagasinet Vagabond sammanställer en gång om året tillsammans med Råd och Rön en lista över de flygbolag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vad gäller kompensationer till passagerare som drabbats av förseninger eller inställda flyg. De här siffrorna skall förstås tas med en liten nypa salt: det är klart att ett flygbolag som Norwegian med…
 

JensE

Medlem
Hjälpte en kollega med EU261 mot Norwegian som blev väldigt sent pga pilotbristen under sommaren. 4*400 EUR fick han för förseningen från Malaga. Var inget knyssel alls utan dom godkände claimen vid första kontakt.
 

Palazzi

Medlem
De lever väl på sådana som mig, som inte orkar dra processerna så långt.
Man vill ju statuera ett exempel, men när man väl sitter i fyra sådana processer samtidigt så inser man att det inte är värt mödan.

Tre flygbolag som aldrig betalat ut till mig, o senast i raden är SAS som inte betalat för hotell mm i Italien
De påstår att de aldrig mottagit första trots att jag har en mail bekräftelse
Någon som har koll på hur långt efter man får begära pengarna, om vi skulle gå med på att de faktiskt aldrig mottog kvitton mm?

Men jämför med SJ är de alla helgon. 45kr har jag mottagit, på sådär 20 inskickade (eller liknande). Numer orkar jag inte bemöda mig, men troligen rör det sig om en summa nära normal månadslön
 

NotRyan

Medlem
Den här artikeln innehåller ett par irrelevanta påståenden, exempelvis att man inte kan se de ärenden som kompenseras direkt, eller att Norwegian har många passagerare. Vad har det med saken att göra? Om kunden kompenseras direkt är det ju bra.. Och Norwegians förakt för kunden är vida känt, inte minst hos de flygadvokater som måste piska dom i tinget för att få dom att följa reglerna.

Den här listan visar vilka som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, sådana bolag bör egentligen inte användas. Det är enbart genom konsumentmakt vi kan få dom att bättra sig.
 

Erja Persson

Ny medlem
Vi har haft en rätt långdragen process med Ethiopian Airlines om ersättning för inställt flyg i januari 2016. Efter att själv först ha kontaktat bolaget och inte fått något svar överlät vi ärendet till flygforsening, men hade egentligen gett upp hoppet om kompensation. Men faktiskt - precis i detta nu - fick jag mejl om att bolaget accepterat kravet och betalar ut kompensationen!
flygforsening tar ut 25% i ärendekostnader, men det var helt klart värt att låta dom sköta processen... Annars hade vi inte fått ett öre.
 

dino_81

Medlem
Vi har haft en rätt långdragen process med Ethiopian Airlines om ersättning för inställt flyg i januari 2016. Efter att själv först ha kontaktat bolaget och inte fått något svar överlät vi ärendet till flygforsening, men hade egentligen gett upp hoppet om kompensation. Men faktiskt - precis i detta nu - fick jag mejl om att bolaget accepterat kravet och betalar ut kompensationen!
flygforsening tar ut 25% i ärendekostnader, men det var helt klart värt att låta dom sköta processen... Annars hade vi inte fått ett öre.

Visst kan det vara bra att använda ett företag som löser diskussionen med flygbolaget. Om inte annat så blir det enklare.

Jag är dock övertygad att ni skulle fått ersättning om ni själva hade använt samma argument som aktuellt företag. Och då hade ni fått hela ersättningen isf 75%.

Massor av tips på hur du ska argumentera och vilka rättigheter du har som resenär finns i tråden och på forumet.

Jag vill inte anklaga dig för något men ditt inlägg känns på gränsen till reklam för aktuellt företag. Och vill man som företag göra reklam på bc.se finns det kontaktuppgifter på förstasidan.

Om du råkar ut för förseningar framöver och motsträvig flygbolag (det är sällan de ger dig utan kamp) tycker jag att du ska försöka ta matchen på egen hand. Med goda råd från medlemmarna på forumet. Det är både roligt, lärorikt och framförallt tillfaller ersättningen som du har rätt till dig och ingen annan.
 

Erja Persson

Ny medlem
Ja, ursäkta att mitt inlägg känns som reklam. Tänkte inte riktigt så. Tanken var bara att göra folk uppmärksamma att det finns bolag som har sådana tjänster. Och jag hade faktiskt inte orkat ta striden själv.
 

palmen

Moderator
Ja, ursäkta att mitt inlägg känns som reklam. Tänkte inte riktigt så. Tanken var bara att göra folk uppmärksamma att det finns bolag som har sådana tjänster. Och jag hade faktiskt inte orkat ta striden själv.
Det finns en tråd som behandlar just vilka rättigheter man har som resenär, den är dock uppe i över 2000 inlägg så det är väldigt mycket information men man kan börja att läsa de första inläggen som sammanfattar en hel del. Kan förstå att många inte orkar ta striden själva och då är det självklart mycket bättre att låta något annat företag göra jobbet åt en mot en kompensation i form av procent på det man har rätt till.

Här är tråden med all info, där kan man även ställa egna frågor och forumet försöker i största möjliga mån att hjälpa till med om man har ett case och hur man ska argumentera för sin sak.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen