Senaste nytt

Inställt flyg, ombokad till annan destination + buss - vad gäller?

Aviator

Medlem
Hej!

Försöker läsa mig till detta kanske speciella case jag är uppe i just nu.
Skulle flugit 14.50 Arlanda till Ängelholm, flyget blir inställt precis vid boarding och alla blir hänvisade till servicedesk.
Blir ombokad till ett flyg till Malmö 19.55, följt av en bussresa till Ängelholm på 1,5h.

Om jag väljer att inte ta denna resa, har jag fortfarande rätt till kompensation enligt EU 261-reglerna eller endast återbetalning av biljett? (Till saken hör att jag har fler omkostnader kring resan, såsom hyrbil som inte kan hämtas ut i Ängelholm pga kontoret hinner stänga).
 

palmen

Moderator
Ni är minst 2 på BC som skulle med det planet.
Jag är för dåligt insatt i just ditt fall och vad som händer om man tackar nej till det du erbjudits. Men om du accepterar det har du definitivt rätt till ersättning enligt 261/2004.
 

pswe

Medlem
Hej!

Försöker läsa mig till detta kanske speciella case jag är uppe i just nu.
Skulle flugit 14.50 Arlanda till Ängelholm, flyget blir inställt precis vid boarding och alla blir hänvisade till servicedesk.
Blir ombokad till ett flyg till Malmö 19.55, följt av en bussresa till Ängelholm på 1,5h.

Om jag väljer att inte ta denna resa, har jag fortfarande rätt till kompensation enligt EU 261-reglerna eller endast återbetalning av biljett? (Till saken hör att jag har fler omkostnader kring resan, såsom hyrbil som inte kan hämtas ut i Ängelholm pga kontoret hinner stänga).
Ersättningen är glasklar, sedan skulle jag bli förvånad om inte SAS plockar upp rimliga merkostnader om du skriver och frågar. Gällande hyrbilen, har du ringt hyrbilsdesken i Ängelholm och frågat om de kan lägga nyckeln hos info-disken på flygplatsen, det har funkat för mig där med Hertz?
 

Coalcandy

Medlem
Hej!

Försöker läsa mig till detta kanske speciella case jag är uppe i just nu.
Skulle flugit 14.50 Arlanda till Ängelholm, flyget blir inställt precis vid boarding och alla blir hänvisade till servicedesk.
Blir ombokad till ett flyg till Malmö 19.55, följt av en bussresa till Ängelholm på 1,5h.

Om jag väljer att inte ta denna resa, har jag fortfarande rätt till kompensation enligt EU 261-reglerna eller endast återbetalning av biljett? (Till saken hör att jag har fler omkostnader kring resan, såsom hyrbil som inte kan hämtas ut i Ängelholm pga kontoret hinner stänga).

Som jag förstått det får du ingen ersättning om du inte väljer resa. Ersättningen får du för att SAS inte uppfyllt sin del av transportavtalet, men om du inte reser så har du ju inte heller blivit försenad.
 

anjak

Medlem
Som jag förstått det får du ingen ersättning om du inte väljer resa. Ersättningen får du för att SAS inte uppfyllt sin del av transportavtalet, men om du inte reser så har du ju inte heller blivit försenad.
Det håller jag inte med om, du kan välja att inte resa vidare om du riskerar att bli fem timmar sen och då få hela resan återbetald. Plus ersättning enligt EU261.
 

Aviator

Medlem
Som jag förstått det får du ingen ersättning om du inte väljer resa. Ersättningen får du för att SAS inte uppfyllt sin del av transportavtalet, men om du inte reser så har du ju inte heller blivit försenad.

Det blir lite paradoxalt, jag anser att SAS inte uppfyller sin del av transportavtalet när dom flyger mig till en annan destination än var jag skulle till. Det finns ingen poäng för min del att flyga till Malmö för att hävda solklart EU261, men likt förbannat vara i en helt annan stad.
 

agehall

Medlem
Det blir lite paradoxalt, jag anser att SAS inte uppfyller sin del av transportavtalet när dom flyger mig till en annan destination än var jag skulle till. Det finns ingen poäng för min del att flyga till Malmö för att hävda solklart EU261, men likt förbannat vara i en helt annan stad.
Du får anse vad du vill men faktum är att SAS (enligt dina egna uppgifter) löser din transport till Ängelholm. Att det inte sker med flyg direkt dit gör ingen skillnad där.

Det faktum att din flight blev inställd och att du därmed blir försenad ger rätt till ersättning enligt EU261/2004.
 

Aviator

Medlem
Du får anse vad du vill men faktum är att SAS (enligt dina egna uppgifter) löser din transport till Ängelholm. Att det inte sker med flyg direkt dit gör ingen skillnad där.

Det faktum att din flight blev inställd och att du därmed blir försenad ger rätt till ersättning enligt EU261/2004.

Det var jag som uttryckte mig lite luddigt i första inlägget, SAS erbjöd alltså inte bussresan - utan talade endast om att ombokningen var gjord till Malmö. Från Malmö var det vidare avfärd för egen maskin, ingen chartrad buss talades det om öht.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle inte tro att Malmö och Ängelholm räknas som jämförbara destinationer hos IATA (jämför flygplatserna i New York-området som alla kallas NYC eller Miami / Fort Lauderdale). Och i så fall har väl SAS knappast uppfyllt sin del av avtalet att ta dig till Ängelholm?
 
Toppen