Senaste nytt

Vilket annat program skall välja än Eurobonus om man ändå flyger med SAS

Vax

Medlem
Lång historia kort...

Detta har diskuterats tidigare i andra trådar men jag har inte hittat någon som ger mig ett bra svar.

Flyger det mesta med sas av tidskäl och majoriteten got-arn. Har två "hemma" flygplatser got och cph.

Kommer nu i mitten av oktober att ha flugit ihop Diamond igen 4.5 månad in i qualify och funderar på att börja på något annat program. Det behöver vara ett *a bolag för resorna kommer att bli mycket got-arn med sas ändå. Flyger ett par tre gånger med lh om året och det brukar bli någon över pölen med de också. Skulle också kunna flyga A3 till Aten istället för sas.

Mvh
Mr Vax
 
Varför vill du samla poäng någon annanstans också? Hur som helst, A3 (Aegean Airlines) Miles+Bonus är lättast att få status hos om du flyger mycket SAS. Turkish Airlines Miles & Smiles kan vara bra för ibland statusmatchar de och sedan är återkvalificeringen utspridd på 2 år och antalet miles som krävs är under genomsnittet inom Star Alliance. Turkish är dock snåla med kreditering om man flyger SAS Go.
 

Vax

Medlem
Tack för svaret. Poängen i just den här frågan,mitt fall, kanske inte är det mest viktiga. Just nu ramlar det in mer poäng än vad jag gör av med och att uppnå Pandion är väl att glömma. Nu är det mer status jakten jag är ute efter samt t.ex a3's upgrade checkar.
 
Då låter Aegean som det självklara valet. Om du flyger med SAS får du alltid minst 600 miles per segment, även på Göteborg-Stockholm, vilket är mer än SAS själva ger.

Förresten, om det trillar in för mycket Eurobonuspoäng på ditt konto så hjälper jag dig gärna, det är helt ok om du bokar lite biljetter i mitt namn :)
 

Malu

Medlem
Jag var själv lite i ditt läge för några år sedan och flög då in Senator på Miles&More som jag hade parallellt med EB under fyra år. Uppgraderingsvouchers och bättre recognition på Lufthansa + Swiss var de uppenbara fördelarna. Plus att SAS var i ekonomisk knipa så jag ville inte lägga alla ägg i samma korg, om man så säger.
 
Förresten, du är medveten om att Aegean endast har typisk intra-Europa businessclass, dvs vanlig stol med seat-block? Och, Aegean flyger inte long-haul, det längsta du kan flyga med dem är typ till Tehran eller något sådant. Så jag vet inte om du tycker det är lönt att få 4 upgrade vouchers per år (om du når deras guldnivå). Turkish Airlines däremot har både long-haul och riktigt businessclass (på vissa sträckor) och om du når deras Elite Card Plus-nivå får du 2 upgrade vouchers per år. För att nå den nivån behöver du 80 000 miles inom loppet av 12 månader och sedan gäller din status i 2 år. För att förnya din status behöver du flyga 40 000 miles inom första året eller 60 000 inom första och andra året. Deras kreditering till SAS är dock usel, en resa mellan Göteborg och Arlanda i O-bokningsklass (en vanlig bokningsklass om man väljer den billigaste biljetten) ger dig endast 150 miles till Turkish Airlines Miles & Smiles.
 

agehall

Medlem
Detta har diskuterats tidigare i andra trådar men jag har inte hittat någon som ger mig ett bra svar.
Det har diskuterats massor av gånger, ja.

Flyger det mesta med sas av tidskäl och majoriteten got-arn. Har två "hemma" flygplatser got och cph.

Kommer nu i mitten av oktober att ha flugit ihop Diamond igen 4.5 månad in i qualify och funderar på att börja på något annat program. Det behöver vara ett *a bolag för resorna kommer att bli mycket got-arn med sas ändå. Flyger ett par tre gånger med Lufthansa om året och det brukar bli någon över pölen med de också. Skulle också kunna flyga A3 till Aten istället för sas.
Om du flyger mest inrikes i Sverige så verkar det inte helt genomtänkt att samla poäng med någon annan än SAS faktiskt.

Skulle jag splitta min intjäning inom *A så skulle det vara mellan SAS Eurobonus och Miles & More, men det senare är egentligen bara vettigt ifall du flyger vääääldigt mycket med LH group (och helst i business/first) och det känns inte som att det stämmer med vad du beskriver.
 

Vax

Medlem
Ja det kanske inte är vettigt men roligt. Men intjäning på got-arn skiljer väl in så mycket på Eurobonus om man åker plus. Det är väl 1000 poäng mot 1000 miles utan bonus %

LH är ändå det jag flyger mest med utanför SAS.

Tack för alla svar
 
Toppen