Senaste nytt

Pandox, ett aktiebolag som äger över 100 hotell

Nemo

Medlem
Bakom hotellfasaderna finns det ett företag som det ännu inte har skrivits om på bc, nämligen Pandox. Marknadsvärdet är omkring 27 miljarder SEK, så det är inte ett litet bolag heller. Pandox äger och i viss mån driver hotell under flera varumärken. Frågan är hur oberoende hotellkedjorna egentligen är?

Hotels
Pandox’s hotel property portfolio covers 112 hotels with more than 24,000 hotel rooms in eight countries – Sweden, Norway, Denmark, Finland, Belgium, Germany, Canada and Switzerland. The hotels are managed under different types of agreements and are marketed under 18 well-known hotel brands such as Scandic, Leonardo, InterContinental, Hilton, Hyatt, Crowne Plaza, Holiday Inn, Radisson Blu, Clarion, Comfort, Quality, Elite and First. Pandox has also created a number of independent brands such as The Hotel Brussels, Hotel Bloom!, Hotel Berlin, Berlin and Urban House Copenhagen.
Pandox - Pandox - Analysguiden
 

011430121

Medlem
Bakom hotellfasaderna finns det ett företag som det ännu inte har skrivits om på bc, nämligen Pandox. Marknadsvärdet är omkring 27 miljarder SEK, så det är inte ett litet bolag heller. Pandox äger och i viss mån driver hotell under flera varumärken. Frågan är hur oberoende hotellkedjorna egentligen är?

Hotels

Pandox - Pandox - Analysguiden
Det är ju ett fastighetsbolag
Det finns hyresvärdar som både hyrt ut till ICA och KF och det är ju helt oberoende av varandra.
Ibland så byter hotell en kedja, det beror att det blir en ny hyresgäst hos fastighetsägaren, i Köpenhamn får ett Scandic som varit ett Radisson
Scandic övertar hotell från Radisson – Travel News
 

Nemo

Medlem
Det är ju ett fastighetsbolag
Det finns hyresvärdar som både hyrt ut till ICA och KF och det är ju helt oberoende av varandra.
Ibland så byter hotell en kedja, det beror att det blir en ny hyresgäst hos fastighetsägaren, i Köpenhamn får ett Scandic som varit ett Radisson
Scandic övertar hotell från Radisson – Travel News
Så kan det vara. Jag reagerade bara på en intervju med VD i Aktiespararna.
"Förvärv och utveckla underpresterande hotell, (...), utvecklar sedan ledningsfunktion, marknadsföring, varumärke och koncept. När tiden är mogen kan hotellet hyras ut igen,(...) men fortsätter som sparringpartner till driftsledningen." "Det är negativt för oss att bokningssajter [läs: expedia] tar marknadsandelar och tar ut för höga avgifter"
Det låter för mig som att fasaden är Scandic, Best Western etc men att både drift och marknadsföring etc ligger hos Pandox, ibland ligger allt hos Pandox.

Jämför du med Ica och Coop så har de ju egna fastighetsbolag som äger fastigheterna (inte alla, men många), med ännu starkare koppling än Pandox till verksamheten. För mig var dock Pandox okänt och förvånande att de är involverade i den dagliga driften av många hotell.
 

011430121

Medlem
Så kan det vara. Jag reagerade bara på en intervju med VD i Aktiespararna.
"Förvärv och utveckla underpresterande hotell, (...), utvecklar sedan ledningsfunktion, marknadsföring, varumärke och koncept. När tiden är mogen kan hotellet hyras ut igen,(...) men fortsätter som sparringpartner till driftsledningen." "Det är negativt för oss att bokningssajter [läs: expedia] tar marknadsandelar och tar ut för höga avgifter"
Det låter för mig som att fasaden är Scandic, Best Western etc men att både drift och marknadsföring etc ligger hos Pandox, ibland ligger allt hos Pandox.

Jämför du med Ica och Coop så har de ju egna fastighetsbolag som äger fastigheterna (inte alla, men många), med ännu starkare koppling än Pandox till verksamheten. För mig var dock Pandox okänt och förvånande att de är involverade i den dagliga driften av många hotell.
Jag tror att du har missuppfattat det hela, driften av hotellrörelsen ligger aldrig hos Pandox eller någon fastighetsägare, den sköts av en kedja eller enskild hotellägare, Pandox sköter driften av fastigheten.
 

Nemo

Medlem
image.jpeg
Jo, Pandox driver egna hotell, det är just detta jag reagerade på.
 
Jag tycker inte att det är några konstigheter. Hyresavtalen på hotellfastigheter är vanligtvis omsättningsbaserade på ett eller annat sätt. Om ett hotell då har underpresterat under en tid så att operatören drar sig ur så går de in och jobbar upp det igen innan de överlämnar till annan aktör. Det ger fastighetsägaren ett mervärde eftersom betalningsviljan ökar då intäkterna är högre.
För mig är det inte konstigare än att hotellen säkerligen i mångt och mycket arbetar med samma banker såväl som med fastighetsägare.
 
Toppen