Senaste nytt

Hjälp med destination för bröllopsresa mars 2017. Indiska oceanen, Sydostasien, någon annanstans?

Thornado

Medlem
Hej alla! Nu skulle jag vilja ha lite hjälp/tips/inspiration!

På något underligt sätt så har min lillasyster helt plötsligt blivit vuxen, och nu ska hon gifta sig i februari 2017. Givetvis har jag då lovat dem att jag ska fixa bröllopsresan åt dem, så nu behöver jag lite hjälp med tips på passande destinationer/resvägar/hotell.

De vill åka i mars 2017 till något ställe som är varmare än Sverige (nog varmt för sol och bad). Eftersom det är bröllopsresa så får det gärna passa in i kategorierna ”romantiskt”, ”paradisö”, osv, osv. Jag velade litegrann mellan om jag skulle lägga denna i delforumet för Flygbiljetter eller här, men eftersom det är destinationen som är den stora frågan och jag tror att jag sen kan leta reda på flygbiljetterna så lägger jag den här.

Jag har dock likafullt lånat mallen för att fråga om flygbiljetter för att sammanställa deras önskemål, och efter den lägger jag ut texten lite mer kring mina tankar vad gäller själva destinationen och hotell osv.


Jag uppskattar tips och förslag på de olika alternativ jag har övervägt, framförallt om någon har personlig erfarenhet, inte minst när det gäller val av hotell och mer specifik stad/del av landet.

Har du bra tips på andra destinationer som jag inte har tänkt på så är det också bara att hojta till.


Tack på förhand!




Varifrån vill du börja din resa?
Göteborg

Var är din destination?
Bra destination för bröllopsresa. Varmt och soligt.
Möjliga idéer: Indiska Oceanen (Mauritius, Seychellerna, Maldiverna), Sydostasien

När vill/behöver du resa ut?
Mars 2017

När vill/behöver du komma hem?
Mars 2017

Hur länge vill du vara borta?
ca 2 veckor

Hur många personer som skall resa?
2

I vilken kabinklass?
Business eller First

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Huvudsakligen Star Alliance (vill helst använda mig Eurobonuspoäng för att boka resan).
Har även en hel del poäng hos AAdvantage, Lifemiles, och Alaska Airlines MileagePlan, så vid behov kan en del av resan bokas med bolag som de är partners med (t.ex. CX F med Alaska miles).
Kortare regionala anslutningar kan ske med andra bolag (betala med pengar) om det behövs.

Vad är din budget? (per person)
Tillräckligt med Eurobonuspoäng i kombination med Amex 2-4-1-voucher för att klara alla destinationer.
Har även en hel del (100k+) poäng i följande program om det skulle underlätta att boka delar av resan med dem (t.ex. CX F med Alaska miles):
* AAdvantage
* Lifemiles
* Alaska Airlines Mileageplan
Slutligen kan jag även tänka mig att betala en del av resan med pengar om det t.ex. inte finns en passande anslutning med Star Alliance för att komma ut till en bra ö eller nåt liknande. Inte mer än ~5000 SEK.

Vad är det viktigaste för dig?
* Passande resmål för bröllopsresa (varmt och soligt), bra säkerhetsläge

* Bra väder denna period (inte för mycket regn, inte orkansäsong)

* Bra flygupplevelse (ombord + lounger)

* Inte för krångligt (de är inte lika resvana som den genomsnittlige medlemmen här, så undviker gärna alternativ som kräver att någon transfer innebär flygplatsbyte, inte en massa omvägar bara för att testa ett nytt häftigt bolag, eller annat som är att räkna som ”krångligt” för normala människor. Slipper även gärna transfers över natten om de inte är långa nog för att faktiskt åka till ett hotell och koppla av ordentlig (t.ex. anländ till flygplats i Indien efter midnatt, nästa flyg kl 7 på morgonen)).

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Eventuellt något kortare stopp i storstad på vägen (antingen i form av <24h transfer i t.ex. Hong Kong eller Bangkok om man passerar där på vägen, eller ett något längre stopp om sista biten ut till en ö eller liknande bokas separat).

—————


Tankar kring destination/flygresor:

Jag har funderat en del själv och försökt läsa på så gott det går. Framförallt så har jag funderat på olika alternativ i Indiska Oceanen (Mauritius, Seychellerna, Maldiverna) eller någonstans i Sydostasien (här finns ju många olika länder, tar gladeligen emot tips).

De skulle aldrig själva boka något annat än economy (eller till och med charter/LCC), så jag vill ge dem en bra flygupplevelse, åtminstone i business eller möjligen i First om det funkar.

Seychellerna och Mauritius verkar man ju enklast flyga till med Turkish och det verkar relativt enkelt att hitta business-awards. Fördel att det bara kostar 90k poäng. Ser inget rimligt sätt att få in First på något ben på vägen dit dock. Tyvärr så verkar det som att det kan vara ganska regnigt den perioden som de vill åka.

Maldiverna verkar ha bättre väder i mars. Något dyrare poängkostnad. Även här kan man enkelt åka TK via Istanbul, men man skulle även kunna få in Lufthansa First via Bangalore. Tyvärr är anslutningarna usla (man kommer till BLR kring midnatt och åker vidare tidigt på morgonen; tillräckligt lång anslutning för att man inte ska vilja tillbringa den på flygplatsen mitt i natten, men så pass kort anslutning att det mest känns jobbigt att lämna flygplatsen för att åka till ett hotell). Väl


I denna tråd Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 91 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så skriver @GBG om att de övergett Mauritius till förmån för Maldiverna för just en bröllopsresa som utgår från Göteborg. Du får gärna berätta lite mer detaljer kring er bokning, som vilket hotell ni bokat osv.



I Sydostasien finns det ju många alternativ, men jag är lite mer lost på vilka alternativ där som är bra. Flygresa dit är ett mindre problem då det finns gott om möjligheter att flyga både business och first dit.



Tankar kring hotell/resort

Har hyfsat med poäng hos Accor/Club Carlson/IHG, så om jag kan använda dessa på ett bra hotell på destinationen så är det positivt, men inget måste.

Vore trevligt med ett bra hotell på ”paradisstrand”, gärna med over water bungalows. Jag inser att detta lätt blir rätt så dyrt så kan även tänka mig ett alternativ där man kanske bor 3-4 nätter på detta sätt och resten av tiden på något annat hotell som fortfarande är trevligt, men med en prislapp under 2000 SEK iaf.

Om man befinner sig på en resort där inget annat finns i närheten så gör det inget om det är någon form av all inclusive/hel-/halvpension så att de inte hamnar i en situation där alla måltider måste ätas på en hotellrestaurang som är alltför dyr.
 

MartinH

Medlem
Mauritius hade jättebra väder när jag var där en vecka i februari.
Bodde på Hilton, blev uppgraderad somm HHG till vad jag tyckte var bästa rummet geografiskt, i utkanten av resorten med 1 m till stranden. Det låg lite off, fanns en liten by 5 minuters taxiresa bort.
Finns 2 Radisson varav det ena verkar ha något som liknar en felprissättning?! 980 kr natten, normalpris ligger på ca 3000 kr! Hade jag vart du så hade jag reserverat hela mars till detta priset nu :)
Är man där i 2 veckor så kanske man kan dela upp det på 2 ställen? Radisson på östkusten, Hilton på västkusten eller Grand Baie i norr där det nog är lite mer "drag".
Mecka inte för mycket med flygen. Har dom inte flugit business innan så blir dom jättenöjda med Turkish, Lufthansa, eller Austrian. Tror jag.
 

Thornado

Medlem
Finns 2 Radisson varav det ena verkar ha något som liknar en felprissättning?! 980 kr natten, normalpris ligger på ca 3000 kr! Hade jag vart du så hade jag reserverat hela mars till detta priset nu :)

Tack för tipset, det verkar ju onekligen vara ett bra pris. Frågan är om man kan boka en längre period (eller hela mars som du föreslår) och sen korta ner bokningen och behålla samma pris eller om man ska försöka lägga in passande datum.

Mecka inte för mycket med flygen. Har dom inte flugit business innan så blir dom jättenöjda med Turkish, Lufthansa, eller Austrian. Tror jag.

Jo, du har helt rätt. Min syster har flugit SAS business med mig en gång, men jag tror helt klart att de kommer vara väldigt nöjda med det.
 

MartinH

Medlem
Tack för tipset, det verkar ju onekligen vara ett bra pris. Frågan är om man kan boka en längre period (eller hela mars som du föreslår) och sen korta ner bokningen och behålla samma pris eller om man ska försöka lägga in passande datum.
Ja, det går bra.
Gjorde en testbokning, står så här:
Hotel Alerts
BREAKFAST & DINNER WILL BE INCLUDED IN THE RATE ONLY FOR DELUXE GARDEN, DELUXE OCEAN & SUPERIOR BEACHFRONT AS FROM 01 NOV 2016 NOT APPLICABLE ON REDEMPTION RATE NOTE: XMAS/NYEAR GALA DINNER COMPULSORY WITH ADDITIONAL CHARGE

Raten är DELUXE GARDEN, ingår alltså BREAKFAST & DINNER...lite galet :)
 

Thornado

Medlem
Jo, jag såg det, så det gör ju onekligen att det är en fantastiskt bra deal. Det som gör mig lite tveksam är dock att även om du hade tur med vädret där i februari så låter det ändå som att feb-mars är cyklonperiod, och det vore ju trist om det bara blåser och regnar hela tiden (de bor ju trots allt i Göteborg, så det får de nog av på hemmaplan...).
Man kanske ska föreslå senare delen av mars vilket borde minska cyklonrisken.
 
Toppen