Senaste nytt

Mest värde för pengarna med 150.000 Eurobonus poäng

OnTime

Medlem
Ni som är vana vid First och C-klass kabiner - vilken typ av flygning/bolag är "most value for points" när jag har 150.000 SAS Eurobonus poäng? USA t/r i First eller åka intra-Asien via någon fiffig routing?

//OnTime
 
Om du är ute efter upplevelse är nog en First flygning med LH/LX rätt bra början - deras FCT i FRA är helt fantastisk.

Jacob gjorde en rätt skön C Award nyligen - tror det var ARN-FRA-MUC-NRT-BKK vilket gav mycket flygning för pengarna...han kommenterar nog snart nedan :)
 

Jacob

Medlem
Mest värde för pengarna är absolut en långresa i business eller first.

Bjornstrom har helt rätt kring min senaste bonusresa, förutom att det var i första klass. Stockholm-Frankfurt-München-Tokyo-Bangkok är en ganska massiv omväg om man tittar på en karta, men väl värt det många gånger om med de flygbolag och övriga upplevelser som kunde täckas in.
Detta kostade dock 180.000 poäng.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

En resa Sverige-USA med Star Alliance i första klass får du för 145.000 poäng. Flyg till San Francisco eller Los Angeles så får du relativt långa Atlanten-flygningar och hinner uppleva allt ombord ordentligt.
Lufthansa via Frankfurt i ena riktningen och Swiss via Zürich i andra riktningen är nog en ganska bra deal. Båda har bra produkter och riktigt bra lounger på marken.
LH har sin första klass terminal i FRA med limousineservice till flyget. BusinessClass.se har redan varit där och testat, kommer reportage snart... ;)

Du nämnde också en biljett inom Asien. Det är faktiskt också en bra deal.
Du kan flyga mellan valfria order i östra/sydöstra Asien för 45.000 poäng i business class. Och Asien är ganska svårtslaget när det kommer till bra flygbolag.
För något år sedan köpte jag en bonusbiljett Singapore-Seoul och flög Singapore-Bangkok-Seoul med Thai i ena riktningen och Seoul-Shanghai-Singapore med Singapore Airlines och Shanghai Airlines i andra riktningen.
Det var riktigt trevligt! Nästan 8 timmars flygresa i business class i varje riktning...


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det går även att köpa en första klass biljett inom Asien för 60.000 poäng, vilket är bra värde för pengarna.
Problemet är att det inte är så många flygbolag som har första klass på kortare flygningar inom Asien, det är mest SQ (och i ett litet fåtal fall TG och något enstaka fall UA).
Så risken är att det är svårt att hitta tillgänglighet och att de flesta flygningar blir i business class.
 

OnTime

Medlem
Jag har tittat på USA varitanten med LH/Swiss. En kombo med Frankfurt och München låter som fullpott med tanke på upplevelse.
Det går även en Singapore Airlines Frankfurt - New York. Vad jag förstått via olika forum är att Singapore Airlines inte ger bonusbiljetter i deras nya C-klass och First. Blir att leta SpaceBeds eller B747.
Planeringen fortsätter..
 

Fredrik

Medlem
Singapore Airlines flyger än så länge sträckan FRA-JFK med 747 vilket gör att det går att hitta bonusbiljetter. Du måste dock nämna specifikt för den du talar med på medlemsservice att de kollar på SQ25 och SQ 26 för annars nöjer de sig med att kolla LH.
 

Jacob

Medlem
Jag har tittat på USA varitanten med LH/Swiss. En kombo med Frankfurt och München låter som fullpott med tanke på upplevelse.
Du skulle kunna flyga något typ Skandinavien-Frankfurt-San Francisco och San Francisco-Zürich-München-Skandinavien.
Då får du testa både Lufthansa och Swiss på riktigt långa linjer samt första klass loungerna/terminalerna i Frankfurt, München och Zürich.

Det går även en Singapore Airlines Frankfurt - New York. Vad jag förstått via olika forum är att Singapore Airlines inte ger bonusbiljetter i deras nya C-klass och First. Blir att leta SpaceBeds eller B747.
Planeringen fortsätter..
Som Fredrik skriver så flygs Frankfurt-New York ännu med en Boeing 747, vilket gör att det går att boka en bonusbiljett på sträckan med Singapore Airlines. Sen hur enkelt det är att verkligen hitta lediga platser är förstås en annan femma...

Personligen skulle jag dock ändå föredra att flyga till västkusten om jag bokade en bonusbiljett till USA.
Kostar lika mycket i antal poäng, men västkusten är längre flygningar och ger därför mer tid att verkligen få uppleva första klass servicen ombord.
Ett flyg New York-Frankfurt försvinner iväg på knappt 8 timmar. På vägen tillbaka blir det en nattflygning och då hinner du närmast omöjligt både äta middag, sova ordentligt och äta frukost. Och det är lite synd...
 

Dr. Miles

Expert
Du nämnde också en biljett inom Asien. Det är faktiskt också en bra deal.
Du kan flyga mellan valfria order i östra/sydöstra Asien för 45.000 poäng i business class. Och Asien är ganska svårtslaget när det kommer till bra flygbolag.

Jag håller med Jacob. Det är nog bland de bästa bonusresor med EB poäng.

På FT satte jag en tråd "Maximizing *A award using EB points" i 2006.
Jag bokade EB *A award med routing SIN-NRT-ICN-TAS(destination)-ICN-PVG-SIN i Biz då.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Jag lyckades klämma 3 mini stopover(under 24 timmar) i NRT, ICN och PVG.
 

Dr. Miles

Expert
NRT-BKK TG F 16:55 - 21:25 773
BKK-DPS TG F 08:40 - 14:00 747

//resa på egen hand//

CGK-SIN LH F 20:05 - 22:40 744
SIN-PVG SQ F 10:05 - 15:15 773
PVG-ICN OZ F 12:00 - 14:50 747
ICN-NRT UA F 12:15 - 14:25 777

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Man får uppleva First class på TG(Jet Airways 773 på NRT-BKK), LH, SQ, OZ och UA för 60,000 EB poäng + skatter ca 2550 SEK!

Det är synd att NH har inte First class inom Asien längre.
TG har bytt A330 mot B747 på BKK-DPS vv, vilket gör att man kan flyga i First class på denna rutt.:cool:
 

Dr. Miles

Expert
Uppleva 8 *A flygbolags Business class produkter i en bonusresa! (45 000 poäng)
SAS EB tillåter inte att ha stopover i *A Award. Vilket gör det komplicerat att klämma in alla 8 flygbolag som trafikerar inom Asien.

NRT-HKG NH C 18:45 - 22:25 763
HKG-SGN UA C 20:40 - 22:05 744 (F också tillgänglig)
SGN-BKK TK C 20:25 - 21:50 343
BKK-KUL LH C 15:15 - 18:15 744 (F också tillgänglig)

//resa på egen hand//

SIN-BKK SQ C 09:40 - 11:05 772
BKK-PEK TG C 10:10 - 15:50 747 (F också tillgänglig)
PEK-ICN CA C 13:45 - 16:50 738
GMP-HND OZ C 15:30 - 17:35 333


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Du kan uppleva extra förmån om du flyger med *A flygbolag från deras hemmabas.

T ex.
BKK: dedikerat check-in, separat kö till säkerhetskontroll och immigrarion. THAI Spa lounge i BKK(30 min fotmassage),
SIN: dedikerat check-in. SilverKris Lounge (istället KrisFlyer Gold Lounge)
NRT: dedikerat check-in. Separat kö till säkerhetskontroll.
PEK: dedikerat check-in.
GMP: dedikerat check-in.

Om du väljer F award(60 000 poäng) istället får du dessutom:
BKK: THAI Spa lounge i BKK(60 min body massage), THAI Royal First lounge, Buggy till gaten.
 
Toppen