Senaste nytt

När slutar man produktionen av A380?

011430121

Medlem
Om jag förstår det hela så är det inte många order som har kommit in de senaste åren på A380, senast var det ANA som tog över en beställning på 3 maskiner.
BA är ute och letar efter begagnade maskiner, några leasing avtal utgår under 2017/2018 och MA vill så fort som möjligt bli av med sina maskiner.
Det är ca 180 st A380 i trafik varav EK flyger 75 st av dem. 130 st är i order hos Airbus nu vet jag inte om alla är fasta order, av dessa är ungefär hälften från EK och m det är fasta order.
Vill minnas att EK har diskutioner med Airbus om ta fram en A380neo som enligt HANGAR.no inte verkar att komma att tillverkas. Boeing: Emirates har kapasitet til 150 nye 777 | HANGAR.NO Givitvis talar Boeing för sin sjuka mor.
Då till min fråga kommer vi att få se fler än ca 325-350 tillverkade A380?
 

PYRZ

Medlem
Kanske inte direkt svar på frågan men Iran Air har ju beställt 12st A380 inte så länge sen så det kommer nog tillverkas några till.
 

agehall

Medlem
Det är väl helt naturligt att en så stor maskin som A380 inte säljer i enorma mängder. Jag tror inte man kommer lägga ner produktionen än på ett tag.
 

Dr. Miles

Expert
En stor nackdel med Airbus A380 är att mindre utrymme för frakten.
Till och med sämre än Airbus A330.


Airbus A380
Cargo Tonnage: Approx 8,000 kgs
Cargo Volume: 50 cubic metres

Boeing 777-300ER
Cargo Tonnage: (HD) Approx:16,700 kgs, (LD) 23,000 kgs
Cargo Volume: (HD) Approx: 125 cubic metres, (LD) 132 cubic metres

Airbus A330-200
Cargo Tonnage: (HD) Approx: 13,600 kgs, (LD) 17,000 kgs
Cargo Volume: (HD) Approx: 70 cubic metres, (LD) 76 cubic metres

Airbus A340-300
Cargo Tonnage: (HD) Approx: 13,000 kgs
Cargo Volume: Approx 95 cubic metres
Källa: Our Fleet - Airbus 380-800 - Emirates SkyCargo
 
En stor nackdel med Airbus A380 är att mindre utrymme för frakten.
Till och med sämre än Airbus A330.


Airbus A380
Cargo Tonnage: Approx 8,000 kgs
Cargo Volume: 50 cubic metres

Boeing 777-300ER
Cargo Tonnage: (HD) Approx:16,700 kgs, (LD) 23,000 kgs
Cargo Volume: (HD) Approx: 125 cubic metres, (LD) 132 cubic metres

Airbus A330-200
Cargo Tonnage: (HD) Approx: 13,600 kgs, (LD) 17,000 kgs
Cargo Volume: (HD) Approx: 70 cubic metres, (LD) 76 cubic metres

Airbus A340-300
Cargo Tonnage: (HD) Approx: 13,000 kgs
Cargo Volume: Approx 95 cubic metres
Källa: Our Fleet - Airbus 380-800 - Emirates SkyCargo

Det här är något som ryktet säger påverkar EK ganska mycket i UK. Man har lagt om till allt fler A380 (Heathrow t.ex. är väl enbart A380 numera, Gatwick är 2 av 3 A380, Manchester likaså, Birmingham blir snart också 1 A380 om dagen) och när man gör det tappar man frakt.
Det gör att man nu kör runt frakt, t.ex. ifrån Manchester upp till Newcastle eller till Birmingham där man har 777 att lasta den på. Till london använder man en slot på Heathrow för en dedikerad fraktmaskin.

Frakt är otroligt viktigt för lönsamhet i en flyglinje, det finns flyglinjer där passagerarbolaget generellt är kasst men frakten gör att man ändå tjänar pengar. Majoriteten av all frakt flygs dessutom i passagerarplan och inte i dedikerade fraktflygplan.
 

Homer

Medlem
Från dagens WSJ

Mr. Clark said he remained optimistic Airbus would eventually offer the A380neo, which would feature new engines. The airline had come close to negotiating a deal for the plane, though not on pricing, he told reporters. Airbus also had toyed with adding seats to the double-decker plane as part of the A380neo. That wasn’t something of particular interest for the Dubai-based carrier, Mr. Clark said.If the A380neo comes later than hoped, Emirates Airline will keep its existing superjumbos flying longer.
Emirates Airline Boss Sees Lack of Clarity at Airbus Over A380 Plans - WSJ
 

011430121

Medlem
CHECK-IN.dk skriver att nu kommer det ut begagnade A380 på marknaden eftersom Singapore Airliners inte förlänger leasingavtalen på den älsta A380 som de har i flottan.
Personligen tycker jag att det Tyska leasingbolaget har lagt många ägg i samma korg med A380orna, men man tänke nog annorlunda för 15-10 år sedan.
 
Jag tror definitivt att A380 kommer att fortsätta tillverkas och eventuellt att det blir en A380neo också men nästa generations högkapacitetsmaskin lär bli radikalt annorlunda. Största problemet med dagens variant är att den är fyrmotorig i en värld där tvåmotoriga maskiner vuxit till sig och klivit in i högkapacitetssegmentet. Skillnaden i driftskostnader mellan två och fyra motorer är ganska markant och då handlar det inte så mycket om den rena bränsleförbrukningen utan om att varje drivkälla har ett behov av underhåll etc.

Det är skillnad mellan att ha t.ex 100 motorer (50 tvåmotoriga maskiner) och 160 stycken (50 tvåmotoriga maskiner och 15 stycken fyrmotoriga) när man räknar underhåll.

Man kan även uttrycka det såhär: Har man 50 quadar i flottan är det 200 installerade motorer som det handlar om samt reserver medan det tvåmotoriga fallet blir 100 stycken (plus reserver). Kan man t.ex transportera 500 personer med två motorer istället för fyra vinner det alternativet alla dagar i veckan.

Resultatet är att jag har en stark känsla av att nästa generations maskin för upp till 800 säten kommer att bli en dubbeldäckad version av en tvåmotorig konstruktion och att man helt enkelt behåller samma kroppsrör, vingar och motorer samt landställ och sedan skär bort toppen på röret och lägger till ett extra däck i en dubbelbubblig konfiguration (ett alternativ är en kropp formad som en nolla - alltså i stil med t.ex Tu-204 som inte är en dubbelbubbla).

Boeing har t.ex labbat med en sådan lösning på den tiden de arbetade med 767-X som sedermera blev 777. Ett förslag innebar en 757-kropp placerad ovanpå 767an. Det var dock en udda konfig eftersom det endast var bakre halvan som var dubbeldäckad, dock.

Vad man kan tänka sig är att man tar en 777 (eller breddar kroppen ytterligare) alternativt en Il-96 som har nästan samma bredd och placerar en 767-kropp s.a.s ovanpå. Man kan sitta 3-3-3 eller 3-4-3 på huvuddäck och sedan 2-3-2 på övre däck. I.o.m att vingar och landställ är oförändrade, samma med lastrummen (eftersom buken och huvuddäcket är omodifierat) är det inga problem att installera två stora motorer med samma diameter som GE90. Använder man moderna kompositmaterial och trimmar ner vikten maximalt kan maskinen också befinna sig i en sådan klass att det ej heller där uppstår problem med att ha två motorer.

För fraktändamål flyttar man upp flight deck på övre däck och har en öppningsbar nos som på B747F och som även projekterades för bl.a. tidiga DC-10 (som på projektstadiet nästan liknade 747 även om den saknade kabin bakom flightdecket, d.v.s kortare bula).

Jag skulle misstänka att en tvåmotorig dubbeldäckare enligt ett sådant koncept, d.v.s som är baserad på en enkeldäckare och som operativt är "likvärdig men med högre kapacitet" skulle kunna bli populär och sälja bättre än A380.

Med tanke på att Boeing 777 blivit en rejäl succé på sin ekonomi och flexibilitet samtidigt som den fungerar bra i ett flertal olika sammanhang skulle en dubbeldäckad version med motsvarande yttermått kunna bli en bra utgångspunkt när det är dags att ta fram nästa generation.

Ytterligare en lösning är att ha en oval liggande kropp i stil med Frigate EcoJet då det också fungerar utmärkt ihop med två motorer.

För min del betraktar jag A380 som en utmärkt maskin MEN fyra motorer och att den avviker helt från de tvåmotoriga alternativen ställer till det. En B777 eller A350 är behändigare och kan skalas uppåt och nedåt på ett helt annat sätt. Således ligger framgångsreceptet i framtiden på att försöka erbjuda ett- eller två kabindäck i "samma maskin" och det skulle väl inte förvåna mig att det kommer.

Trög försäljning av A380 uppfattar jag den där fyrmotoriga detaljen snarare än att maxstorleken på en maskin går vid 450-500 säten.
 
För min del vore det intressant med ett svar på frågan om man övervägt idén om en maskin som finns i både enkel- och dubbeldäckad version. Men det är samtidigt något som ligger helt offtopic under en A380-tour eftersom det ju egentligen handlar om produktansvariga och lär vara under mycket NDA.

Hoppas du får en trevlig tour i Hamburg. Jag har för egen del funderat över att besöka Boeings fabrikstour (har varit och sett deras fabrik) men kameraförbudet har varit en stötesten. Man får ju absolut inte ha en kamera med sig och måste lämna ifrån sig allt sådant, åtminstone enligt den information man får ute hos Future of Flight.
 
Toppen