Senaste nytt

SAS avråder från avbokning av returbiljett SAS Plus

Kajsan

Medlem
SDL-ARN, 26 sept i SAS Go
ARN-SDL, 27 sept i SAS Plus

Har någon annan haft problem att avboka en returbiljett, innan resan är påbörjad? Ringde in idag för att avboka returen. Svensk kundtjänst under dagtid, tillmötesgående kille, avrådde från detta intill dess att jag genomfört första delen av resan. Risken var att jag skulle förlora utresans biljett.

Det är en ordinär betald biljett. Vi talade en bra stund och jag förhörde mig om de hade någon typ av systemstrul, för idén med SAS Plus är ju att kunna ändra och/eller full återbetalning.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte exakt vad som hände här, men generellt sett så kan du få mer restriktiva villkor på hela biljetten när du blandar olika farebasis så som du har gjort här. Oftast blir det den mest restriktiva som gäller, så det är i sak inget konstigt med det SAS sa.

Det som är lite konstigt är att SAS brukar sälja enkelresor och inte T/R vilket ger mer flexibilitet, men det finns en del undantag från detta, jag vet dock inte exakt hur det ser ut med dessa.
 

Daniel A

Ny medlem
Har för mig att SAS bokar om båda biljetterna fastän du bara vill boka om den ena.

Stötte på detta problem när jag ville boka om utresa häromdan (både utresa och hemresa var i GO). Systemet ville att jag skulle betala 1500kr rebooking fee för båda flighten fastän jag bara ville ändra utresan och inte hemresan. 5500:- totalt, några kronor mer än vad en ny biljett skulle kostat.

Boka alltid enkelbiljetter inom Europa med SAS.
 

obs

Medlem
Kan noget af det samme mon være gældende her:

Jeg sidder med en Plus billet København-Las Palmas t/r som jeg ville prøve at ændre hjemrejsen på. Men når jeg valgte en anden afgang for hjemrejsen så meddelte systemet, at jeg skulle betale ekstra 1154 kroner for CPH-LPA og 1154 kroner for LPA-CPH, selvom det kun var den ene rejse jeg ville ændre.

Både ud- og hjemtur er i Plus, men jeg kan ikke huske om det er to forskellige fare basis.
 

Daniel A

Ny medlem
Samma som hände mig (betala extra på båda resorna). Dock bör det vara gratis för dig att ändra.

Du ska endast behöva betala mellanskillnaden på faresen, inget extra. Det är inte så att priset har gått upp med 1154kr på faresen?
 

Kajsan

Medlem
Har någon annan haft problem att avboka en returbiljett, innan resan är påbörjad? Ringde in idag för att avboka returen. Svensk kundtjänst under dagtid, tillmötesgående kille, avrådde från detta intill dess att jag genomfört första delen av resan. Risken var att jag skulle förlora utresans biljett.

Det är en ordinär betald biljett. Vi talade en bra stund och jag förhörde mig om de hade någon typ av systemstrul, för idén med SAS Plus är ju att kunna ändra och/eller full återbetalning.
Då var returen avbokat. Nytt samtal till kundsupport, svensk. Mycket påläst kille på av/ombokningar. Kunde få ringa och väcka honom nattetid och han lovade kunna dra regelverket. Det hade inte inneburit något problem att torsdags avboka returen. Utresan ska inte kunna komma att bli avbokad. Belopp att återbetala är en annan puck.
 

agehall

Medlem
Då var returen avbokat. Nytt samtal till kundsupport, svensk. Mycket påläst kille på av/ombokningar. Kunde få ringa och väcka honom nattetid och han lovade kunna dra regelverket. Det hade inte inneburit något problem att torsdags avboka returen. Utresan ska inte kunna komma att bli avbokad. Belopp att återbetala är en annan puck.

Nu kommer det säkert att funka för dig, men bara för att en medarbetare på kundtjänst låter tvärsäker innebär det inte att de har rätt.

Om du råkat boka en fare som sålts som en round-trip, så måste den prissättas om till en enkelresa. Nu tror jag inte att du tappar din plats när detta görs, så det är rätt safe, men i praktiken har du bokat om hela biljetten då. Just det att du inte direkt verkar ha fått veta hur mycket du får tillbaka tyder på att du faktiskt bokat en farebasis som sålts som R/T och nu måste göras om till en enkelbiljett. Har du riktig otur får du inga pengar tillbaka alls utan får snarare betala mer. (Förhoppningsvis blir det inte så, men det är inte ovanligt, rent generellt, att en enkel är dyrare än en round-trip)
 

airac

Medlem
Bekräftar att man ska vara försiktigt med detta. Hade bokat i April 2024, 2 vuxna, 1 barn:
ARN-AMS Plus Smart
AMS-ARN Plus Pro (osäker på hemresedag)

Nu kom barnkampanj (betala bara skatter+avgifter) och dubbelpoänghelg på SAS MC, så jag avbokade hemresan. Det gick bra, men beskedet är att jag får refund (obestämt belopp) först efter genomfört utresa på originalbiljetten: dvs jag lånar ut dryga 5000 kr utan ränta till SAS i ett halvt år.

Kunde inte heller lägga tillbaka ett ben i bokningen för att återskapa retur biljett. Det blev en röra och läxa, inte hela världen med dessa pengar men hade hellre använd dem tidigare.
 
Toppen