Senaste nytt

SAS Eurobonus World MasterCard klassar Betalo som kontantuttag

Joakim L

Medlem
Vet inte om detta diskuterats i forumet tidigare (kunde inte hitta något) men:

Jag har nyligen övergett Coops Medmera Mer-kort pga försämrade villkor och sämre poängvärde vid inväxling till SAS Eurobonus. Mitt huvudsakliga användningsområde för kortet är som backup till ett SAS Eurobonus Amex-kort och för att betala räkningar via Betalo.

Jag skaffade då istället SAS Eurobonus World MC och har efter en dryg månads användande idag stött på problem som jag inte kände till. Det visar sig att SAS Eurobonus World MC (eller SEB) klassar Betalo-transaktioner som "kontantuttag", och efter att jag betalat en rad räkningar hade en köpspärr trätt i kraft eftersom det finns en begränsning för kontantuttag under en månad.

Är detta någon ni stött på själva och/eller redan känner till?
Eller vet om det är något som går att diskutera eller påverka SEB kring?

Detta var som sagt helt okänt för mig då jag trodde det funkade precis som Coops MC (MC som MC trodde jag naivt), och tyvärr medför detta att ett av mina huvudsyften med kortet faller platt. Någon som har tips på alternativ kanske? (anledningen att jag använt SAS Eurobonus World MC istället för mitt Amex att betala räkningar med via Betalo är givetvis den lägre avgiften på MC)
 

Thornado

Medlem
Detta har diskuterats tidigare. Vet inte exakt var, men antagligen någonstan i den stora tråden om Betalo, så säkert inte så jättelätt att hitta.
Det har konstaterats att sedan ett tag tillbaka så klassar SEB, som du noterat, betalningar via Betalo som kontantuttag.

Jag skulle dock råda dig att ändå överväga att använda ditt Amex istället för SAS Mastercard även om det hade gett poäng. Det är korrekt att avgiften för Amex är högre, men då får du ju även fler poäng.

Räkneexempel:
Antag att du betalar räkningar för 10000 SEK med Betalo:
SAS MC (om det inte hade räknats som kontantuttag): Avgift 1.9%, kostnad 190 SEK. Betalar total: 10190 SEK. Antal poäng 10190*0.10 = 1019 poäng
Poäng per krona betald i avgift: 1019/190 = 5.36
SAS Amex Premium: Avgift 2.5%, kostnad 250 SEK. Betalar total: 10250 SEK. Antal poäng 10250*0.15 = 1537 poäng
Poäng per krona betald i avgift: 1537/250 = 6.15
SAS Amex Elite: Avgift 2.5%, kostnad 250 SEK. Betalar total: 10250 SEK. Antal poäng 10250*0.20 = 2050 poäng
Poäng per krona betald i avgift: 2050/250 = 8.2

Som du kan se så får du alltså fler poäng per krona som du betalar i avgift till Betalo om du använder Amex än om du hade använt MC (om det inte handlar om Amex Classic).

(Edit: förutom fler poäng per krona så kommer du ju även närmare en 2-4-1-voucher om du använder Amex)
 

Ubbe

Medlem
Känt problem med både Diners och SAS MC som båda administreras av SEB.
Ha inget med den banken att göra är mitt råd, byt om du är kund.
De går inte att resonera med så enda argumentet du har är fötterna.
 

Andreas.Net

Medlem
Lite OT men angående SEB så fick jag höra från en kollega som har sina bolån där att han hade försökt förhandla ner sin ränta och fik ett nekande svar och i samma samtal så hade dom sagt att SEB inte längre vill vara en bank för privatpersoner utan endast en bank för företag.

/A
 

kaktusen

Medlem
OT svar: Det går alldeles utmärkt att förhandla ned räntan hos SEB. Som vanligt beror det på vad man har för tillgångar och försäkringar i banken. Vårdförsäkring? Livförsäkring? Barnförsäkring? Pensionsförsäkringar? Private banking kund? Månatligt sparande? Totalt med tillgångar på banken? Kreditlimiter? Har man bra med tillgångar och försäkringar på banken så kan man förhandla ned räntan väldigt mycket.

@Ubbe är negativ till banken, jag är tvärtom och tycker de sköter sig bra. Jag använder alla storbankerna, inte Nordea för de är sämre än en grekisk bank, så jag har ett bra underlag för jämförelse tycker jag subjektivt.
 
Här kommer ett gränsfall till: Köpte bitcoins för en mindre summa med Mastercard Premium. Betalade i Euro och fick poäng för köpet, dubbelt för köp i utländsk valuta och dubbla kampanjpoäng. Sweet.
 

Krotan

Medlem
Det klassas fortfarande som kontantuttag men är poänggrundande.
Det verkar som att SEB bestämt sig för en egen liten klassificering av både Betalo och Billhop där dom klassar dessa tjänster som kontantuttag istället för en vanlig transaktion. Mot vilken bakgrund är lite oklart faktiskt, men så är det och där viker inte SEB en tum.
Därmed gäller reglerna för uttag dvs 10.000 på 24h och 20.000 på 96h.

Däremot ska man se upp lite.
Använder man tjänsten flitigt så inför SEB en tredje begränsning på dig som innebär 15.000 på 30 dagar med hänvisning till att kortet inte är till för kontantuttag.
När denna begränsning införs så bestämmer dom sig tyvärr också för att spärra kortet helt hos Betalo/Billhop och hur länge den spärren ligger är aningens oklart. Jag har inte velat pusha frågan hos kundtjänst med risk för att skapa onödig turbulens, men min spärr kvarstår fortfarande tre veckor senare.
 
Toppen