Senaste nytt

10-timmar layover Bogota med familjen.

Viking75

Medlem
Landar i Bogota (BOG) 04.05 och ska vidare mot Aruba 14.22 samma dag.

Vi skulle vilja ta oss till ett hotell nära flygplatsen samt få i oss lite käk. Vi är fyra pers, barnen är under 10 Tips på hotell?

Behöver man betala skatt för att komma in i Colombia? Får man tillbaka denna summa på något sätt? Vi reser på eurobonus Award så jag vet inte om sådan skatt ingår i biljetten.

Vi har samtliga Guldstatus i *A och reser i businessclass, har vi någon nytta av det på Bogota (reser med Avianca).

väl mött!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fmansson

Medlem
Har rest en del på BOG genom åren och även om Aviancas lounge är okej är det inget man tycker är spännande speciellt länge.
Kolla om det finns någon skatt i biljetten på runt 28 USD per person. Isf är den inkluderad.

Aloft har ett bra hotell vid flygplatsen. Likaså Courtyard by Marriott.
 

olo

Medlem
Inga skatter tillkommer när du reser via Bogota på Eurobonus awards.

Jag tycker också att ni skall ta en uber in till stan. Stadskärnan är ganska kompakt så på få timmar får ni se mycket. Områdena runt palatset är säkra, men jag kan markera några områden att undvika om ni vill se mer av stan.
 

perhording

Medlem
Håller med föregående, ta en tur in till Bogota. På Plaza Bolívar kan ni klappa lamadjur. Kan också rekommendera ett besök på Mount Monserrate - fin utsikt över Bogota och säkert skoj för barnen att åka linbanan upp.
 

olo

Medlem
Fel, det är inga problem att röra dig fritt i Bogota. Fler turister borde åka dit just nu för att visa att Colombia är påväg åt rätt håll
Jag håller överlag med dig, men kontrasterna är fortfarande stora. Så även om Bogota är relativt säkert, gäller att veta var man är och hantera mörker med förstånd. Som för övrigt gäller på många platser med mycket bättre rykte.

Konkret hade jag inte rekommenderat någon att fortsätta upp ovan för Carrera 2 och söder om Calle 9. Den försiktiga vänder nog redan vid C10/Ka3.

Samtidigt är det fortfarande häftigt med kontrasterna. Att jämföra Carrera 2 med Carrera 7 är något som jag verkligen gillade.
 
Toppen