Senaste nytt

Prisvärt sätt att besöka Premium Lounge i Helsingfors?

Jag är Air Berlin One World Sapphire och skulle vilja besöka den fina Premium Loungen vid non-Schengen-delen i Helsingfors. Jag har ca 1100 Avios och ca 15000 Air Berlin Topbonus miles. Min resa behöver inte vara en bonusresa, det kan vara en revenue-resa men jag vill att den ska vara prisvärd och jag vill inte åka long-haul. Vad har ni för tips, finns det några sweet spots? Jag utgår från Köpenhamn, men kan så klart positionera mig.
 

fcx

Medlem
Jag är Air Berlin One World Sapphire och skulle vilja besöka den fina Premium Loungen vid non-Schengen-delen i Helsingfors. Jag har ca 1100 Avios och ca 15000 Air Berlin Topbonus miles. Min resa behöver inte vara en bonusresa, det kan vara en revenue-resa men jag vill att den ska vara prisvärd och jag vill inte åka long-haul. Vad har ni för tips, finns det några sweet spots? Jag utgår från Köpenhamn, men kan så klart positionera mig.

Tillträde ges om man ankommer från non-Schengen eller reser till non-Schengen. Billigaste, och enklaste, destinationen är då normalt London.

På grund av höga flygskatter borde det billigaste vara att ta en awardbiljett LHR-HEL, men det kostar 6500 avios, och sen måste man ha en Oneworldflight ut från HEL för att komma in i loungen. Finns inget bolag som säljer LHR-HEL-CPH som enkel fare, så den går inte att betala cash för heller.

Det går att boka HEL-LHR-CPH med BA för 155 EUR. Positionering till HEL tillkommer. Som bonus kommer man ju in i loungerna på LHR med detta om man har status.

Ett annat alternativ om man har status hos Star Alliance (eller reser med en vän som har) är att flyga BA HEL-LHR och sedan SAS LHR-CPH för 90+68=158 EUR. Då får man även in loungerna i Star Alliance-delen på LHR.

Positioneringsflyg CPH-HEL finns för 41 EUR med fulflyg eller 55 EUR med SAS. Totalt landar man då på 206-213 EUR för hela kalaset. Jag tror att det går att få ner kostnaden, och jag litar på mina forumkamrater för att hitta "bästa lösningen".
 

niksal

Medlem
Observera att loungen inte längre är tillgänglig för Sapphire, endast Finnairs egna. Enligt rapporter på Flyertalk så efterlevs denna regel närmast vid rusningstider. Denna ändring kom i sommar.
 

E.K

Medlem
Men vad tycker oneworld om att Finnair släpper in sina egna sapphire-medlemmar men inte övriga programs motsvarande gäster?

Lite "off topic" Men Lufthansagruppen har ju något liknande för sina businesslounger och silvermedlemmar.
Med andra ord så kommer ingen annan silvermedlem från övriga Star Alliance in i LH-gruppens egna businesslounger.
 

AABack2ARN

Medlem
Att det förekommer inom Star Alliance vet jag men oneworld har (enligt mig) hållt mer på strukturen att om ett bolags medlem skall ha en förmån skall det gälla för alla när det kommer till exempelvis prio boarding, fast track och lounge. Vet att det finns vissa undantag hos exempelvis Qatar men trots allt färre avvikelser än hos Star Alliance.
 
Toppen