Senaste nytt

Ej återbetald poängresa två veckor efter avbokning..vad göra?

Hej.
För två veckor sedan avbokade jag(EBG) en eurobonuspoäng resa till Hamburg i november.
EB poäng resan hade jag betalt med mitt SAS Amex premiumkort.
Jag fick ganska direkt en avbokningsbekräftelse på min email från SAS, självklart har jag det mailet med avbokningsbekräftelsen sparat.
Nu har det gått två veckor sedan jag avbokade poängresan och fortfarande har jag inte fått tillbaka pengarna.
Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare eller läst om någon annan som råkat ut för samma sak.
Jag har alltid tidigare vid avbokning av EB poängresa fått tillbaka pengarna inom 3-5 dagar.
Till vem ska jag vända mig för att få tillbaka pengarna? Till SAS eller American Express? Jag vet inte hos vem av dem felet ligger.
Det är inga stora pengar(400 kr) det rör sig om men jag vill självklart ha tillbaka pengarna iaf.

Tack för era hjälpsamma svar på förhand.
 

Axel55

Medlem
Jag har ingen lösning men har varit med om exakt samma sak själv (avbokade för ca 2 veckor sedan). Jag har tänkt kontakta SAS inom kort men väntar lite för att se om de kommer först. Om du kontaktar SAS får du gärna berätta vad de säger.
 

aldrighemma

Medlem
Har du fått något email från SAS med subject: "SAS Refund Notice"? Det får alltid jag några dagar efter avbokningsbekräftelsen. Brevet innehåller ett "kvitto" som pdf på återbetalningen. Har du inte fått ett sånt brev så ligger nog felet hos SAS, annars Amex.
 

Dr. Miles

Expert
Hej.
För två veckor sedan avbokade jag(EBG) en eurobonuspoäng resa till Hamburg i november.
EB poäng resan hade jag betalt med mitt SAS Amex premiumkort.
Jag fick ganska direkt en avbokningsbekräftelse på min email från SAS, självklart har jag det mailet med avbokningsbekräftelsen sparat.
Nu har det gått två veckor sedan jag avbokade poängresan och fortfarande har jag inte fått tillbaka pengarna.
Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare eller läst om någon annan som råkat ut för samma sak.
Jag har alltid tidigare vid avbokning av EB poängresa fått tillbaka pengarna inom 3-5 dagar.
Till vem ska jag vända mig för att få tillbaka pengarna? Till SAS eller American Express? Jag vet inte hos vem av dem felet ligger.
Det är inga stora pengar(400 kr) det rör sig om men jag vill självklart ha tillbaka pengarna iaf.

Tack för era hjälpsamma svar på förhand.
Det händer ganska ofta för mig och jag brukar inte att bry mig om de pengarna då de kommer tillbaka före eller senare.
Längsta tiden som tog var ca 3 månader efter avbokning av bonusresan.
 
Det händer ganska ofta för mig och jag brukar inte att bry mig om de pengarna då de kommer tillbaka före eller senare.
Längsta tiden som tog var ca 3 månader efter avbokning av bonusresan.
Som sagt de beror på hur mycket pengar de handlar om. Jag har en full flex plus för cirka 10K som de gått 2 veckor för nu att återbetala... Mindre skoj.
 

JSQ

Medlem
Hej.
För två veckor sedan avbokade jag(EBG) en eurobonuspoäng resa till Hamburg i november.
EB poäng resan hade jag betalt med mitt SAS Amex premiumkort.
Jag fick ganska direkt en avbokningsbekräftelse på min email från SAS, självklart har jag det mailet med avbokningsbekräftelsen sparat.
Nu har det gått två veckor sedan jag avbokade poängresan och fortfarande har jag inte fått tillbaka pengarna.
Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare eller läst om någon annan som råkat ut för samma sak.
Jag har alltid tidigare vid avbokning av EB poängresa fått tillbaka pengarna inom 3-5 dagar.
Till vem ska jag vända mig för att få tillbaka pengarna? Till SAS eller American Express? Jag vet inte hos vem av dem felet ligger.
Det är inga stora pengar(400 kr) det rör sig om men jag vill självklart ha tillbaka pengarna iaf.

Tack för era hjälpsamma svar på förhand.

Jag har ingen lösning men har varit med om exakt samma sak själv (avbokade för ca 2 veckor sedan). Jag har tänkt kontakta SAS inom kort men väntar lite för att se om de kommer först. Om du kontaktar SAS får du gärna berätta vad de säger.

Jag bokade och avbokade någon resa för två veckor sen och är van med att pengarna kommit 2-3 dagar efter avbokningen. När det hade fortfarande inte kommit några pengar i slutet av förra veckan så kontaktade jag SAS som då sa att dom för tillfället hade problem med återbetalningen av pengarna och därför hade det inte kommit några. Personen jag pratade med la då manuellt in mina två återbetalningar och fick sedan "Refund notice" för dessa lite senare på dagen.

Så mitt tips är att kontakta dom.
 

Homer

Medlem
Ring SAS omedelbums, de har haft ett fel så pengarna betalas inte tillbaka automatisk utan det måste göra manuellt.


Enligt min erfarenhet är det så att återbetalning av betalda biljetter tar generellt längre tid än återbetalning av skatter & avgifter av bonusresor hos SAS.

Felet gäller inte bara bonusresor utan även kontant betalda som man avbokat online inom 24timmar.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Som sagt de beror på hur mycket pengar de handlar om. Jag har en full flex plus för cirka 10K som de gått 2 veckor för nu att återbetala... Mindre skoj.
Enligt min erfarenhet är det så att återbetalning av betalda biljetter tar generellt längre tid än återbetalning av skatter & avgifter av bonusresor hos SAS.
 
Enligt min erfarenhet är det så att återbetalning av betalda biljetter tar generellt längre tid än återbetalning av skatter & avgifter av bonusresor hos SAS.
Både och! Har jag bokat en biljett och bokar av den inom 24 timmars fönstret har jag alltid pengarna tillbaka inom 2 dagar. Här va samma scenario bara att de är en full flex. Ska nog ringa dom idag och käbbla lite då AMEX fakturan är på fredag och är inte sugen att pröjsa 10K som egentligen är jobbutlägg.
 

Homer

Medlem
Både och! Har jag bokat en biljett och bokar av den inom 24 timmars fönstret har jag alltid pengarna tillbaka inom 2 dagar. Här va samma scenario bara att de är en full flex. Ska nog ringa dom idag och käbbla lite då AMEX fakturan är på fredag och är inte sugen att pröjsa 10K som egentligen är jobbutlägg.

Felet gäller som sagt även kontant betalda biljetter som man avbokat online inom 24timmar, så ring SAS om du vill ha pengarna.
 
Toppen