Senaste nytt

Är SPG något för mig?

Jag har bott en hel del på SPG-hotell detta året och det är såpass många så jag kommer upp i deras guldnivå. Jag har innan aldrig vart med i något hotellprogram innan då jag hoppat runt mellan olika kedjor men då det blivit så många SPG-hotell den sista tiden så blev jag medlem, när jag loggade in i veckan för att se min status så var sidan full av nollor?! Jag blev förvånad och ringde SPG för att fråga om något var galet, då visade det sig att alla nätter jag har via hotels.com icke är poänggrundande vilket är 80% av mina bokningar. Nähä tänkte jag och frågade om nästa bokning där jag hade fått en grupprabatt då vilket då heller ej var poänggrundande och sist två bokningar som jag hade bokat till kampanjpris så inga av mina nätter är statusgrundande.
Min fråga är nu är "de andra" programmen lika kräsna med bokningar via t.ex hotels.com eller andra kampanjer?
 

agehall

Medlem
Japp, vill du ha någon nytta av hotellprogram ska du hålla dig långt borta från alla former av tredjepartssiter såsom hotels.com och booking.com. Bokar du den vägen får du oftast inget för att du är medlem i olika hotellprogram.
 
Tack @agehall, då låter det som dessa program inte är något för mig som mestadels hoppar runt mellan olika kedjor och ser nog då mer värde i att få "gratisnatten" på hotels.com.
 

mha321

Medlem
Alla programmen är kinkiga vad gäller tredjeparts siter typ hotels.com.

Däremot upplever jag spg som betydligt kinkiga än de andra program jag använder vad gäller att inte ge poäng på diverse olika rates som även är bokade på deras egen sida. De senaste 3 åren har jag tex runt 30 nätter på spg-hotell och har fotfarande 0 status nätter och totalt 50 poäng. Men jag hoppas på mina första riktiga poäng efter den här veckan - den som lever får se...
 

staff

Medlem
Jag vet inte hur Starwood's best rate guarantee-program fungerar, men jag brukar anvanda mig av Hyatt's BRG om jag hittar billigare rates pa tredjepartssidor. Har fungerat val pa majoriteten av mina bokningar.
 
Alla programmen är kinkiga vad gäller tredjeparts siter typ hotels.com.

Däremot upplever jag spg som betydligt kinkiga än de andra program jag använder vad gäller att inte ge poäng på diverse olika rates som även är bokade på deras egen sida. De senaste 3 åren har jag tex runt 30 nätter på spg-hotell och har fotfarande 0 status nätter och totalt 50 poäng. Men jag hoppas på mina första riktiga poäng efter den här veckan - den som lever får se...
Det är lite statusberoende mes kinkigheten. Högre status mindre kinkiga
Dock så måste man nå till status först :)
 
Last edited:

BOTL

Medlem
Då har nog jag ytterst få nätter som är giltiga när mina bokningar också är genom hotels.com

Trist att man kan erbjuda ett avsevärt bättre pris genom tredjepartssidor men att skippa mellanhänder ska vara avsevärt dyrare.
 

agehall

Medlem
Trist att man kan erbjuda ett avsevärt bättre pris genom tredjepartssidor men att skippa mellanhänder ska vara avsevärt dyrare.
De gånger det varit sant för mig kan jag räkna på ena handens fingrar. Visst kan det slå någon hundralapp åt vardera håll, men att säga att hotellens egna bokningssajter är "avsevärt" dyrare är helt fel enligt min erfarenhet.
 

BOTL

Medlem
De gånger det varit sant för mig kan jag räkna på ena handens fingrar. Visst kan det slå någon hundralapp åt vardera håll, men att säga att hotellens egna bokningssajter är "avsevärt" dyrare är helt fel enligt min erfarenhet.

Kan det vara så att du får ett bättre pris p.g.a medlemskap? Och avsevärt är möjligtvis en personlig uppfattning men 25% extra anser jag är avsevärt. KAnske kammar man hem det med olika erbjudande som medlem. Men Hotels.com och den där gratisnatten gör att man kan skala av ytteligare 10% på det pris man betalar och då blir det ännu större skillnad i pris.

Vore bekvämast om priset varit rätt satt direkt hos kedjan.
 
Toppen