Senaste nytt

Kort anslutningstid på Chicago O´Hare?

AndersSt

Medlem
Jag ska flyga CPH-ORD-ATL (på samma bokning) och ser att det bara är 1h45min från ankomst till avgång. Känns ju lite tight med tanke på köerna i immigrations och byte av terminal från T5 till T1. De är ju i varsin ände av flygplatsen men det går ju förstås tåg mellan terminalerna. Tyvärr har jag ny ESTA också som jag inte rest in med tidigare så det blir till att stå i den vanliga kön.

Man måste ju ta ut ev incheckat bagage och ta det genom tullen på ORD och sedan checka in det igen, så endast handbagage kanske är att rekommendera för att spara tid?

Om man nu skulle missa sin connection med en sådan bokning, blir man då ombokad utan kostnad? Resan är bokad genom Amex Global Business Travel.

Edit:
Ser nu att flygtiderna inte stämmer riktigt. Så här ser det ut i bokningsbekräftelsen:

Flight SK943
Origin Copenhagen, Kastrup
Destination Chicago, O Hare International
Departing 1540
Arriving 1910
Estimated Time 9 Hrs 30 Mins

Men flygtiden är väl egentligen snarare knappt 9h vilket gör en viss skillnad...
 
Last edited:

fcx

Medlem
Ja, du blir ombokad om du missar ditt flyg. Kan vara värt att titta på när nästa avgång är så att man har det som en färdig plan B mentalt.
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr har jag ny ESTA också som jag inte rest in med tidigare så det blir till att stå i den vanliga kön.

Jag och frun flög in i USA (Dallas) för en månad sedan på varsitt nytt ESTA med pass som sedan tidigare varit i USA. Frun klarade sig utan problem i maskinen medan jag fick ett kryss över mitt papper och fick stå i en helveteskö för manuell hantering :( Jag vet dock inte om jag fick ett kryss för att det var ett nytt ESTA, slumpen eller att mina fingeravtryck inte kändes igen.

Men flygtiden är väl egentligen snarare knappt 9h vilket gör en viss skillnad...

Under vintern blir flygtiden 9h30min (jämfört med 9h00 i sommartabellen). Det beror nog på flera faktorer som bland annat värre motvind på vintern samt att man tar hänsyn till väder på ett annat sätt än under sommaren. Men oavsett vilket brukar det finnas en del marginal om allt går som det skall. 1h45 borde dock räcka under normala omständigheter. Har United (?) någon senare flygning till Atlanta den aktuella dagen? Delta borde ha det men det är kanske inte aktuellt.
 

AndersSt

Medlem
Har United (?) någon senare flygning till Atlanta den aktuella dagen? Delta borde ha det men det är kanske inte aktuellt.

Det finns senare flyg men som sagt, det borde funka. MCT på ORD mellan international och domestic är tydligen 90min.

Tyvärr förnyade jag ESTA på mitt extrapass den här gången eftersom det andra är så slitet. Men jag tror nog det är ESTA och inte passnr som måste ha använts vid tidigare inresa för att få använda kiosken.
 

AABack2ARN

Medlem
Men jag tror nog det är ESTA och inte passnr som måste ha använts vid tidigare inresa för att få använda kiosken.

Fast det stämmer inte för min fru - det ESTAt hade garanterat inte varit i USA då det förnyades inför denna resa och ändå kunde hon använda kiosken med godkänt resultat.
 

agehall

Medlem
Man måste ju ta ut ev incheckat bagage och ta det genom tullen på ORD och sedan checka in det igen, så endast handbagage kanske är att rekommendera för att spara tid?
Du kommer troligen inte att spara någon tid på detta. Ofta finns bagaget redan på karusellerna när du kommer så långt, men har man bråttom kommer förståss alltid Murphy och ställer till så det bästa är ju att köra med bara handbagage.
 

Canadien

Medlem
Och på ORD finns en genväg för handbagageresenärer i sista långa korridoren innan man kommer till immigrationhallen, den är på höger sida och kan vara lätt att missa, så håll ögonen öppna.
 

agehall

Medlem
Och på ORD finns en genväg för handbagageresenärer i sista långa korridoren innan man kommer till immigrationhallen, den är på höger sida och kan vara lätt att missa, så håll ögonen öppna.
Den är dock inte alltid öppen och jag är osäker på om man får använda den som förstagångs-ESTA-besökar (tror dock att det går).
 
Toppen