Senaste nytt

Vad innebär de olika biljettavgifterna på Lufthansa?

Tockstew

Medlem
Är lite imponerad av den mängd avgiftsposter som tillkommer på en vanlig simpel intra-europabiljett......man undrar ju lite vad international surcharge är? Se listan nedan..... vet någon av alla dessa poster egentligen står för? Vet ens Lufthansa?

Trött resenär.....................


International Surcharge SEK 2334.00
Passenger Charge SEK 158.00
Passenger Service Charge SEK 260.00
Passenger Service Charge - Intl SEK 176.00
Airport Service Charge SEK 61.00
Security Tax SEK 20.00


Total SEK 3009.00 3009.00
 

agehall

Medlem
Tyvärr är det väl i slutändan inte så viktigt. Alla dessa tillägg är ju bara ett sätt för bolagen att kunna säga att deras "biljettpris" är mycket lägre än vad man faktiskt får betala. Den enda skillnaden mot Ryan Air och traditionella bolag i detta avseende, är att riktiga flygbolag visar totalsumman när man bokar och kan speca tilläggen. Ryan Air visar bara biljettpriset ända tills precis när man ska till att betala.
 

Tockstew

Medlem
Har bara som princip att veta vad jag pröjsar för.......känns lite jämförbart med att ICA skulle vilja ha betalt för den trängselskatt som VD:n betalt på vägen till kneget liksom.....
 
Last edited:

Bryant

Medlem
När jag flög från Bromma i måndags såg jag att Sverigeflyg tar ut 10:- i "orättvist Bromma tillägg" eller något i den stilen? Jag trodde att det endast var Ryanair som tog liknande avgifter..
 

agehall

Medlem
Har bara som princip att vet vad jag pröjsar för.......känns lite jämförbart med att ICA skulle vilja ha betalt för den trängselskatt som VD:n betalt på vägen till kneget liksom.....

Tja, det står ju rätt tydligt vad du betalar för... Hur det sedan relaterar till något verkligt är en fråga som jag inte kan svara på iallafall.
 

Lonelyflyer

Medlem
Är lite imponerad av den mängd avgiftsposter som tillkommer på en vanlig simpel intra-europabiljett......man undrar ju lite vad international surcharge är? Se listan nedan..... vet någon av alla dessa poster egentligen står för? Vet ens Lufthansa?

Trött resenär.....................


International Surcharge SEK 2334.00
Passenger Charge SEK 158.00
Passenger Service Charge SEK 260.00
Passenger Service Charge - Intl SEK 176.00
Airport Service Charge SEK 61.00
Security Tax SEK 20.00


Total SEK 3009.00 3009.00

Snokade runt lite på nätet och jag har förstått det att det blir såhär:

International Surcharge - Bränsletillägg

Passenger Service Charge (PSC) (formerly known as 'Airport Tax') is paid by departing passengers.

Passenger Service Charge - Intl - blir ju när man reser internationellt

Passengers who check in or bag drop at the airport are subject to an airport service charge

The security surcharge is levied for insurance and security measures, as separately indicated on the ticket, Insurance premiums have risen considerably in conjunction with the increased risk of terrorist attacks. In addition, structural security measures are still being implemented in various processes onboard and at airports.



All airports charge airport taxes on airline tickets. The exact amount depends on the destination, and is detailed separately in the total price of the ticket

Taxes and official charges on international airline tickets are imposed by the CA government, and that of the destination. The tax amount is not a percentage of the fare amount, and therefore does not change according to the base fare. More fees may be added for travel involving multiple stopovers.
 
USA gillar avgifter.

USDA APHIS Fee (XA) 3,10 £
US Immigration Fee (XY) 4,30 £
US Customs Fee (YC) 3,40 £
US International Arrival Tax (US) 10,40 £
US International Departure Tax (US) 10,40 £
US September 11th Security Fee (AY) 1,60 £
US Passenger Facility Charge (XF) 2,80 £
 

Gnopps

Medlem
USA gillar avgifter.

USDA APHIS Fee (XA) 3,10 £
US Immigration Fee (XY) 4,30 £
US Customs Fee (YC) 3,40 £
US International Arrival Tax (US) 10,40 £
US International Departure Tax (US) 10,40 £
US September 11th Security Fee (AY) 1,60 £
US Passenger Facility Charge (XF) 2,80 £
Du slipper betala en del om du har internationella flyg på samma biljett, dvs. om du reser in från annat land. Ofta går inrikesbiljetter att kombinera med utrikesbiljetter, även om de är olika flygbolag.

Och visst, avgifterna är helt galna. Jag vill verkligen se att bränsletillägg blir en del av grundpriset.
 
Toppen