Senaste nytt

Polisanmälan vid eventuellt kortbedrägeri

Delayed

Medlem
En lite teoretisk och kanske filosofisk fundering kring kortbedrägerier och polisanmälan.

Jag har aldrig råkat ut för några "konstigheter" avseende mina kreditkortsfakturor, men om jag förstår det rätt vill både polisen och kortföretagen att jag som kund ska polisanmäla om det finns fakturaposter som jag inte ligger bakom eller känner till. Varför då undrar jag.

Som jag ser det är det kortföretaget som eventuellt utsatts för brott och bör polisanmäla om de anser det befogat. Jag har bara fått en felaktig faktura. Vad felaktigheten härstammar från har jag mycket lite kunskap om. Det kan vara datakrångel hos kortföretaget eller något inköpsställe, handhavandefel av någon, insiderbrott av något slag, hackade databaser hos något säljföretag, oärlig hotellpersonal, skimning eller nästan vad som helst.

Varför ska jag som kund behöva strula med en polisanmälan då jag varken anser mig utsatt för brott eller ens säkert vet att ett brott har begåtts.

Tänker jag fel?
 

Dr. Miles

Expert
En lite teoretisk och kanske filosofisk fundering kring kortbedrägerier och polisanmälan.

Jag har aldrig råkat ut för några "konstigheter" avseende mina kreditkortsfakturor, men om jag förstår det rätt vill både polisen och kortföretagen att jag som kund ska polisanmäla om det finns fakturaposter som jag inte ligger bakom eller känner till. Varför då undrar jag.

Som jag ser det är det kortföretaget som eventuellt utsatts för brott och bör polisanmäla om de anser det befogat. Jag har bara fått en felaktig faktura. Vad felaktigheten härstammar från har jag mycket lite kunskap om. Det kan vara datakrångel hos kortföretaget eller något inköpsställe, handhavandefel av någon, insiderbrott av något slag, hackade databaser hos något säljföretag, oärlig hotellpersonal, skimning eller nästan vad som helst.

Varför ska jag som kund behöva strula med en polisanmälan då jag varken anser mig utsatt för brott eller ens säkert vet att ett brott har begåtts.

Tänker jag fel?
Var det inte så att om det är ett Bankkort (där dras pengarna direkt), behöver du att göra polisanmälan men om det är ett Kreditkort, behöver kortutgivare att göra polisanmälan?

Jag tror att vi diskuterade om detta i någon tråd inte för länge sedan.
 

Ormen

Medlem
@Dr. Miles I våras var vi många som drabbades av bedrägeri på Coops Med Mera Mer. Då krävde de noggrann dokumentation och polisanmälan för att agera.

Jag minns att @Delayed, i våras, tog upp denna diskussion i Coop-tråden. Skall vi ha en ny diskussion här skulle man kunna bryta ut inlägg därifrån.
 

Ormen

Medlem
@Delayed Hehe, egentligen är det nog inte mitt minne.. Jag sökte på Coop-tråden för att se när vi diskuterade bedrägerierna och det första inlägget som dök upp var skrivet av dig på s 217. Formuleringen var väldigt lik dagens.. Verkar ligga dig varmt om hjärtat ;)
 
En lite teoretisk och kanske filosofisk fundering kring kortbedrägerier och polisanmälan.

Jag har aldrig råkat ut för några "konstigheter" avseende mina kreditkortsfakturor, men om jag förstår det rätt vill både polisen och kortföretagen att jag som kund ska polisanmäla om det finns fakturaposter som jag inte ligger bakom eller känner till. Varför då undrar jag.

Som jag ser det är det kortföretaget som eventuellt utsatts för brott och bör polisanmäla om de anser det befogat. Jag har bara fått en felaktig faktura. Vad felaktigheten härstammar från har jag mycket lite kunskap om. Det kan vara datakrångel hos kortföretaget eller något inköpsställe, handhavandefel av någon, insiderbrott av något slag, hackade databaser hos något säljföretag, oärlig hotellpersonal, skimning eller nästan vad som helst.

Varför ska jag som kund behöva strula med en polisanmälan då jag varken anser mig utsatt för brott eller ens säkert vet att ett brott har begåtts.

Tänker jag fel?
Och om en bluff faktura skickas till dig, tycker du att posten är ansvarig då? Eller hur menar du?
 

mjulven

Medlem
Om man tar det lite mer praktiskt. Jag har haft dessa problem med mitt SAS Amex elite 2 gånger under våren. I båda dess fall har jag kontaktat kundtjänst som löst problemet åt mig. Har ej behövt göra något mer än så.
 

Delayed

Medlem
Och om en bluff faktura skickas till dig, tycker du att posten är ansvarig då? Eller hur menar du?
Nej posten är naturligtvis inte ansvarig. Jag menar som jag skrev, dvs att jag antagligen inte ens har möjlighet att avgöra om ett brott har begåtts och har det det, är det mot kortutgivaren och dennes sak att polisanmäla.
 

Wyll

Medlem
Om man tar det lite mer praktiskt. Jag har haft dessa problem med mitt SAS Amex elite 2 gånger under våren. I båda dess fall har jag kontaktat kundtjänst som löst problemet åt mig. Har ej behövt göra något mer än så.

Samma här. Amex har tom ringt mig och frågar om jag åker Uber i London ikväll? Lite snoppen svara jag nej ifrån soffan hemma i Sverige.
Ni kan även googla om just hur enkelt det är att köpa Amex kort uppgifter i tex Indien. Tror det är BBC som gjort dokumentären.

Amex löste dock allt direkt utan problem. :)
 
Toppen