011430121
Medlem
Enligt husorganet CHECK-IN.dk är SAS på väg att sälja sitt dotter bolag Cimber.
Vad säger danska kabinfacket CAU ( Cabin Attendants Union)
Vad säger danska kabinfacket CAU ( Cabin Attendants Union)
Om jag inte minns fel är inte Cimbers CC organiserade i CAU.Enligt husorganet CHECK-IN.dk är SAS på väg att sälja sitt dotter bolag Cimber.
Vad säger danska kabinfacket CAU ( Cabin Attendants Union)
Nä jag tänkte på det sedan jag skrev inlägget, men vist strejkade man på Cimber för något år sedan och då var väl CAU inblandadeOm jag inte minns fel är inte Cimbers CC organiserade i CAU.
Stämmer och de flesta har fått gå tillbaka till SAS igen. Dock har jag hört att någon CC ville stanna kvar på Cimber pga bättre arbetsvillkor (tror det var arbetstid).Knappast förvånande. Finns ju ingen logik i att lägga ut alla mindre linjer på underentreprenörer men samtidigt behålla en egen sådan verksamhet.
Knappast förvånande. Finns ju ingen logik i att lägga ut alla mindre linjer på underentreprenörer men samtidigt behålla en egen sådan verksamhet.
Ja, som du säger är nog inte Cimber det man ska benchmarka med. Finns sannolikt betydligt billigare alternativ.Lite logik finns ju - t ex för att ha bra koll på hur mkt man kan pressa kostnaden, har för mig att detta är ngt som används inom åkeribranchen. Å andra sidan har jag svårt att se att SAS skulle vara rätt bolag för att pressa benchmarkpriserna mer än vad externa leverantörer kan, så kanske har du rätt ändå!
SAS has signed an agreement for the sale of Cimber A/S to CityJet and sale of 11 CRJ900 aircraft. The divestment is part of SAS’s strategy to use strategic partners, so-called wet lease, in smaller traffic flows and regional traffic. When the transaction is completed as planned on January 31, 2017, CityJet will place an order for up to ten completely new CRJ900s, which will be used in wet lease production for SAS.