Senaste nytt

Boka plats åt någon utan status när man reser på olika bokningar med SAS

olo

Medlem
Jag, EBD, har tillsammans med en vän, EBS, bokat en bonusresa på senaste kampanjen och betalat från respektive konto. Jag kontaktade sedan diamantsupporten och önskade att få min vän seatad bredvid mig.

Jag fick då till svar att det kostar pengar, då han inte är EBD. I mejlväxlingen har de även hänvisat till reglerna och att de enbart är en förmån för mig.
Förmånerna som är kopplade till en medlemsnivå är personliga.
Detta står i medlemsvilkoren för EuroBonus under punkt 1.6

1.6 Ordinary booking rules apply to all members regardless of membership level. Service benefits associated with the membership level apply only to the member personally, unless otherwise stated by SAS.

Jag har under tiden jag var EBG använt förmånen att få andra seatade bredvid mig. Ibland går det inte att göra bokningen på samma PNR. Det kan bero på att det är olika uppdragsgivare som skall betala för biljetterna, olika långa vistelser eller för att det rör sig om bonusbiljetter.

Har de ändrat princip eller har jag haft tur innan?

Jag tycker oavsett att det är helt värdelöst att jag som EBD inte kan få sitta bredvid mitt resesällskap.
Vad är den allmänna uppfattning om detta?
 

Dr. Miles

Expert
Jag, EBD, har tillsammans med en vän, EBS, bokat en bonusresa på senaste kampanjen och betalat från respektive konto. Jag kontaktade sedan diamantsupporten och önskade att få min vän seatad bredvid mig.

Jag fick då till svar att det kostar pengar, då han inte är EBD. I mejlväxlingen har de även hänvisat till reglerna och att de enbart är en förmån för mig.


Jag har under tiden jag var EBG använt förmånen att få andra seatade bredvid mig. Ibland går det inte att göra bokningen på samma PNR. Det kan bero på att det är olika uppdragsgivare som skall betala för biljetterna, olika långa vistelser eller för att det rör sig om bonusbiljetter.

Har de ändrat princip eller har jag haft tur innan?

Jag tycker oavsett att det är helt värdelöst att jag som EBD inte kan få sitta bredvid mitt resesällskap.
Vad är den allmänna uppfattning om detta?
I regeln står det att förmånen gäller endast för statusmedlemmen så SAS agenten inte gör något fel mär ni inte har en och samma bokning.
 

JohanA

Medlem
SAS har rätt i detta fall. Om det är ett krav att sitta bredvid varandra så är det ju en relativt liten utgift att betala för din vän.
 

ARNBER

Medlem
För mig, EBD, funkar det utan problem att logga in på mina bokningar och reservera säten åt mig och sambo ARNBER, EBB, utan kostnad. Prova detta

Edit: Jag kan till och med reservar säten åt farsan ARNBER, inte medlem i EB, på flyg som jag har betalt mitt SAS co-branded kreditkort, även om jag inte ens med på flyget
 

olo

Medlem
De är möjlig att agenten gör rätt enligt regelverket, men min upplevelse är att det inte har tillämpats så innan.

Diamondförmånen blir något urvattnad tycker jag. Framförallt blir det fånigt när det är gratis för hela sällskap på samma PNR.

Sen blir det riktigt festligt med fri dryck för min vän om vi sitter i var sin enda av planet.
SAS har rätt i detta fall. Om det är ett krav att sitta bredvid varandra så är det ju en relativt liten utgift att betala för din vän.
Nja, tolvhundra är ganska mycket för en resa som kostade 18000p och en femhundring i skatter.
 

ARNBER

Medlem

Yes, funkar utan problem.

Ja, om SAS agenten gör något som inte ingår i statusförmånen.
Det bör vara endast till SAS EuroBonus Diamond, annars urvattnar de Diamondförmånerna.

Sen det där urvattning håller jag inte med om. Jag tycker att det är en trevlig gest att även familjemedlemmar få njuta av visa diamondförmåner. Det stör väl ingen att dom får med loungen (och yes jag vet att det gäller endast om man flyger tillsammans). Att SAS är så pass generös mot sina mest lojala kunder stärker mig i min avsikt att försätta flyga med dom och handla flygresor för min familj hos dom. Smaken är som baken
 

JohanA

Medlem
Yes, funkar utan problem.



Sen det där urvattning håller jag inte med om. Jag tycker att det är en trevlig gest att även familjemedlemmar få njuta av visa diamondförmåner. Det stör väl ingen att dom får med loungen (och yes jag vet att det gäller endast om man flyger tillsammans). Att SAS är så pass generös mot sina mest lojala kunder stärker mig i min avsikt att försätta flyga med dom och handla flygresor för min familj hos dom. Smaken är som baken
Tror vi glömmer en dimension när vi talar lojalitet. Utan att gå in på hur lätt eller svårt det är att nå Diamant så är ändå Pandion de mest lojala. Diamant kan man som sagt bli utan att sätta sin fot på ett SAS-flygplan.
 
Toppen