Senaste nytt

Uppgradera med cash "betala mellanskillnad"

cbroxe

Medlem
Hej!

Åker ofta på dyra ekonomibiljetter i jobbet, och har då och då valt att själv boka om detta till Y eller C, genom att betala mellanskillnad. Fördelen är då att man får poäng i den nya klassen.
Detta brukar funka bra att göra med SAS.

Nu skall jag till Johannesburg på tjänsteresa, och kommer med 99% sannolikhet att bli bokad i M. Om jag vill ha en god chans att kunna boka om denna biljett själv (på flygplatsen), vilket flygbolag skall jag välja?

Vill helst åka *A, men även BA kan tänkas exempelvis.

De som flyger till Johannesburg inom *A är främst, SouthAfrican, Lufthansa, Turkish och Ethiopian.

Är det någon som vet om dessa flygbolag går med på att man "betalar mellanskillnaden" mellan exempelvis en biljett bokad i "E" till "C" itsället?

Tacksam för hjälp, så att jag vet vilket flygbolag jag skall välja!

MVH
 

Dr. Miles

Expert
Biljettpriser mellan Stockholm - Johannesburg.

Lufthansa:
  • ELNNSW: 4.700 SEK + skatter för t/r
  • ZRCSW: 25.100 SEK + skatter för t/r

British Airways:
  • ERCEU7: 13.520 SEK + skatter för t/r
  • INCEU7: 22.400 SEK + skatter för t/r

Turkish Airlines:
  • EN2PX: 5.210 SEK + skatter för t/r
  • JN1BX: 16.250 SEK + skatter för t/r

Flygbolaget som erbjuder minsta mellanskillnaden mellan ekonomiklass och Business class är Turkish Airlins.
 

cbroxe

Medlem
Tack, men jag tog bara "E" som exempel. Min biljett kommer att kosta ca 10000-12000 (åker sön-ons). Så jag kommer att ha en mycket dyr biljett. Men i vilket fall, verkar TK bäst för tillfället. Någon annan som har någon input?

Tack Aho!
 

agehall

Medlem
LH tillåter att man betalar upp sig till C i JNB, men jag tror inte det går åt andra hållet.

Jag gjorde det så sent som för ett par veckor sedan. Dock fick jag bara poäng för min orginalbiljett, bokad i Q, trots att jag betalade cash, och EB hävdar att det ska vara så. :(
 

cbroxe

Medlem
@Aho, ja det är synd faktiskt..
@agehall, det låter konstigt. Jag har gjort det ett antal ggr med SAS. Jag har då fått en ny biljett utställd i Y,S,D klass eller något liknande. Då har jag faktiskt betalat för en "riktig" ny biljett, och alltid fått fulla poäng.
Kan det vara så att du enbart betalat för en "uppgradering" och inte en "ny" biljett?

Tack
 

agehall

Medlem
Jag uppgraderade ju på en LH-flight, så det kanske är därför det strular. På mitt kvitto tror jag det stod (har det inte med mig, så jag kan inte kolla) "Fare differential upgrade" eller något liknande, vilket jag tycker antyder att jag har uppgraderat till en högre fare. Men jag ska titta lite närmare på det när jag kommer hem.
 

ushac

Medlem
Jag hoppas kunna göra en sådan uppgradering med swiss till sfo. Någon som vet om det går, och om man får full m&m-utdelning (x2)?
Hur går man tillväga om man vill göra det i tid och inte på flygplatsen? Hemsidan? Ringa kundtjänst eller resebyrån som bokade ekonomibiljetten?

Bokningsklassen för ekonomibiljetterna i fråga verkar vara H .

E
 
Toppen