Senaste nytt

Tjäna så mycket poäng som möjligt på flygresor

Tobbeee

Medlem
Jag har ett mastercard kopplat till eurobonus och där trillar poängen in fint. Har snart 60k poäng!

Nu tänkte jag höra efter om knep när man bokar resor för att tjäna så många poäng som möjligt?!
 

palmen

Moderator
Jag har ett mastercard kopplat till eurobonus och där trillar poängen in fint. Har snart 60k poäng!

Nu tänkte jag höra efter om knep när man bokar resor för att tjäna så många poäng som möjligt?!
Allt beror på vilken budget du har. Boka First Class med Lufthansa till Buenos Aires ger ca 50k poäng för en tur och retur om du krediterar Eurobonus.
Flyger du SAS Go på longhaul (Hong Kong/Los Angeles tex) så tjänar du 9000 poäng för en tur och retur men kan få dessa biljetter från 2500 kronor.

Göra ett extra stopp ger mer poäng också, ska du till London så tjänar du mer poäng på att flyga ARN-CPH-LHR än ARN-LHR (förutsatt att det är samma bokningsklass).
 

Tobbeee

Medlem
Ok. Första klass blir det inte än på ett tag utan det är de billigare bokningsklasserna som gäller.
Och det är SAS som gäller för att få mest poäng gissar jag?
 
Det finns väl tyvärr inte så jättemånga fler knep vid just bokning av resor än att hålla koll på erbjudanden och kampanjer. Med lite framförhållning kan du boka högre klasser billigare vid sådana tillfällen än vad ekonomibiljetter kostar i vanliga fall och på så sätt få fler poäng. Annars är det väl grundtipsen att hålla dig till SAS om du har Eurobonus och hellre använda AmEx än Mastercard i och med större poängintjäning.
 

Tobbeee

Medlem
Ok men Amex har väl betydligt högre årsavgift?
Är det olika klasser inom de olika klasserna så att säga. Finns det olika ekonomiklasser, olika businessklasser?
 

varva77

Medlem
Ok men Amex har väl betydligt högre årsavgift?
Är det olika klasser inom de olika klasserna så att säga. Finns det olika ekonomiklasser, olika businessklasser?
Ja, finns bokningsklasser som ger olika, se nedan för just SAS. Detsamma gäller alla Star Alliancebolag. Edit, servicen ombord är densamma kanske skall tilläggas. Dock som du ser finns Business på long haul, alltså totalt tre serviceklasser.
SAS points charts - SAS
 

Tobbeee

Medlem
Göra ett extra stopp ger mer poäng också, ska du till London så tjänar du mer poäng på att flyga ARN-CPH-LHR än ARN-LHR (förutsatt att det är samma bokningsklass).

När du säger extrastopp. Menar du då att man bokar 2 olika resor, en ARN-CPH och en annan CPH-LHR?
 

palmen

Moderator
Ok men Amex har väl betydligt högre årsavgift?
Är det olika klasser inom de olika klasserna så att säga. Finns det olika ekonomiklasser, olika businessklasser?
Amex Premium kostar 500 första året därefter 1000 per år. Titta i kreditkorts forumet så har du massor av trådar om detta samt hur du kan bli värvad för extra poäng (läs även reglerna).
 
Toppen