Senaste nytt

Emirates från Dallas landat på Arlanda.

011430121

Medlem
Någon som vet anledningen till att denna maskin landade på Arlanda?

image.png

Det blev ett kort uppehåll
image.png
 

mtlmr

Medlem
Arlanda verkar ha en bra service till Emirates medical diversions :D

Om det nu är det även i detta fall är det väl tredje USA-kärran som hamnar på Arlanda i år?
 

dino_81

Medlem
Arlanda verkar ha en bra service till Emirates medical diversions :D

Om det nu är det även i detta fall är det väl tredje USA-kärran som hamnar på Arlanda i år?

Kan det vara så att flygbolaget (Emirates i detta fall) har flygplatser de "samarbetar" med när det gäller diversions?

Givetvis går det inte att veta när "olyckan är framme" men att man ändå har ett antal flygplatser längs rutten som är att föredra framför andra för ex. medical diversion? Andra faktorer som bör spela in är om flygplatsen är anpassad för flygplanstypen.

Kanske någon pilot på forumet kan svara?

Kolla med kapten eller flygledare. De borde vet. :)

Antagligen. Svårare att få kontakt med dem och en, i mitt tycke, onödig kommentar. Trots :)
Trådskaparen undrade antagligen om någon på forumet satt inne med informationen.

/Grumpy old man idag
 

Dr. Miles

Expert
Kan det vara så att flygbolaget (Emirates i detta fall) har flygplatser de "samarbetar" med när det gäller diversions?

Givetvis går det inte att veta när "olyckan är framme" men att man ändå har ett antal flygplatser längs rutten som är att föredra framför andra för ex. medical diversion? Andra faktorer som bör spela in är om flygplatsen är anpassad för flygplanstypen.
Jag tror att det är mycket sannolikt.
 

Holloman

Medlem
Enligt diskussionen i Spottergrupper på Facebook (med gott om folk som arbetar på Arlanda) så var det just en Medical diversion.

Jag skulle för övrigt anta att de helst går ner på en flygplats dit de även flyger reguljärt och därför har etablerade samarbeten med ground handling för tankning etc.
 

palmen

Moderator
Enligt diskussionen i Spottergrupper på Facebook (med gott om folk som arbetar på Arlanda) så var det just en Medical diversion.

Jag skulle för övrigt anta att de helst går ner på en flygplats dit de även flyger reguljärt och därför har etablerade samarbeten med ground handling för tankning etc.
Är det inte så att man tar första tillgängliga flygplats vid diversion pga medical? När man kommer från USA och flyger långt norrut så är väl Arlanda första möjliga flygplats som kan ta emot en A380 (även Oslo ska väl fungera).
upload_2016-9-13_11-17-3.png


Lufthansa flög väl runt med sin A380 till Helsingfors, Stockholm och Oslo, dels för att visa upp men även för att besöka möjliga ställen för diversion som kan bli aktuella.
 
Toppen