Senaste nytt

Var vill man bo i Amsterdam?

Sofia

Medlem
Jag ska passera genom Amsterdam 18-19/12. Jag har en lunchflight från AMS med Cathay och med tanke på att det är december och att vädret kan vara nyckfullt känns det bättre att åka ner dagen innan då jag har separata bokningar.

Jag kommer att ha en väldans massa bagage så antingen ska hotellet vara nära flygplatsen, gärna med shuttle service, eller så ska jag lämna väskor på flygplatsen. Tankar kring det mottages också gärna.

Så, är det någon som har tips och idéer? Jag landar runt 13 så att bege sig in till stan känns självklart men jag har inget emot att åka tåg/spårvagn om det finns hyfsat nära hotellet, det är bara roligt.
Det behöver inte finnas särskilt mycket restauranger runt hotellet, om det är utanför stan, eftersom jag givetvis kan äta innan jag åker tillbaka till hotellet.

Budget, max €100/natt, jag ska ju bara sova där.

Jag har kikat på Hampton by Hilton, ligger nära flygplatsen och är rätt billigt. Men som sagt, förslag och kreativa infallsvinklar emottages tacksamt!
 
Det finns också DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam - NDSM Wharf, de har färjeservice till centralstationen så det blir inte så mycket släpande med väskor. Det ligger förvisso lite i utkanten, men med färjan landar du vid centralstationen. Finns rum för 75 Euro.
Eller så finns det Hampton by Hilton Amsterdam Centre East som ligger på gångavstånd från centralen. Finns för 84 Euro. Smidigast är annars DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station, ligger ovanpå centralstationen men kostar 161 Euro.
Det finns också en hel drös andra hotell som ligger nära centralen, men vet inte vad de kostar.

Eller så kan du bo på ett flygplatshotell. Jag har inte bott på något själv, men med tåget in till stan så hamnar du mitt i centrum. Tågen är billiga och går ungefär hela tiden, och kostar inte heller så mycket.
 

Sofia

Medlem
Kreativt förslag:

Dumpa väskorna på flygplatsen och ta tåget till Rotterdam. Tar bara 25 minuter och det är en spännande stad (om man redan sett Amsterdam).

Rotterdam låter spännande! Vad gör man där? Tips på hotell? Tågen är ju väldigt pålitliga i Holland känns det som i alla fall :)
 

taxvalp

Medlem
...annars finns ju Haag också som är mycket trevligt. Finns ett Hilton med goda vitsord för omkring 120€ eller ett godkänt Novotel (har testat) för drygt 800 kr. Om man tröttnar på Haag kan man ta tåget till Delft på 7 minuter eller så - mycket pittoresk stad och säkert än mer så juletid. Korta avstånd i Nederländerna, som sagt.
 

jerixon

Medlem
Vondel Park är bra men mycket släpande av väskor. Jag tycker att låsa in väskor på centralen alt. Bo på något av hotellen runt flygplatsen med gratis shuttle är bra. Har bott på ett par Best Western som brukar kunna fås billigt och de duger gått för en natt, sen kan man ta tåget in o kika i stan om man vill =)
 

In_Sweden

Medlem
Hoxton Amsterdam har rum från 99€ per natt på datumet du anger, eller €79 för ett litet enkelrum.
Jag har inte varit där själv, men jag har hört bra saker om det.

Läget är riktigt bra. Om du lämnar bagaget på flygplatsen så är nog de 250m från spårvagnen inga problem att gå.
Det mesta intressant som finns i Amsterdam (i min mening) finns på promenadavstånd, om du vill längre eller har en mer genomsnittlig syn på vad som är normalt promenadavstånd så har de tydligen cyklar.

Tidigare i tråden nämndes DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam - NDSM Wharf. Om du hamnar där så är väldigt närliggande Pllek värt ett besök med tanke på att det ligger runt hörnet mer eller mindre. Om du är ett fan av vintagemöbler så är Van Dijk en Ko värt ett besök om du ändå är där i Noord.

Om du inte känner för Amsterdam så skulle jag kolla på Utrecht istället för Den Haag eller Rotterdam. Trevlig, ung universitetsstad. Mycket historia.
 
Toppen