Senaste nytt

Etihad och Eurobonusintjäning

seat56f

Medlem
Noterade att Etihad inte ens publicerar priser för P-klass på ExpertFlyer... Men det är så klart, behöver man titta vad det kostar har man nog inte råd. ;)

Jodå, nu finns det:

ELIGIBILITY UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
NOTE -
FARES APPLY FOR TRAVEL ON A380 RESIDENCE IN
FIRST
FLIGHT APPLICATION UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY EY FLIGHT OPERATED BY EY.
ADVANCE RES/TICKETING UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - GENERAL RULE DOES NOT
APPLY
RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 30 DAYS BEFORE
DEPARTURE TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 4 DAYS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE.
OR - RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 7 DAYS BEFORE
DEPARTURE TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 2 DAYS
AFTER RESERVATIONS ARE MADE.
OR - RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 24 HOURS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE.
MAXIMUM STAY UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
TRAVEL FROM LAST STOPOVER MUST COMMENCE NO LATER THAN 12
MONTHS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.
STOPOVERS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
UNLIMITED IN UNITED ARAB EMIRATES.
NOTE -
STOPOVER PERMITTED AT GUESTS OWN EXPENSE.
TRANSFERS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED
SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
NOTE -
AS PER SPECIFIED PUBLISHED ROUTINGS.
-----------------------------------------------
GUEST CAN AVAIL THE BUS/COACH SERVICE ONLY IF THE
TRANSIT TIME IS WITHIN 8 HOURS OF THE ARRIVAL/
DEPARTURE FROM INTERNATIONAL SECTOR.
PERMITTED COMBINATIONS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
END-ON-END PERMITTED. SIDE TRIPS NOT PERMITTED
APPLICABLE ADD-ON CONSTRUCTION IS ADDRESSED IN
MISCELLANEOUS PROVISIONS - CATEGORY 23.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS.
MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/LESS THAN
MILEAGE OF THE SHORTEST FLOWN FARE COMPONENT.
-TO FORM ROUND TRIPS
-TO FORM CIRCLE TRIPS
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER EY IN ANY
RULE AND TARIFF.
SURCHARGES NONE FOR P- TYPE FARES
ACCOMPANIED TRAVEL FOR P2RTEY FARES
MUST BE ACCOMPANIED ON ALL SECTORS IN SAME COMPARTMENT BY
AT LEAST 1 PASSENGER IN P2RTEY FARE CLASS TRAVELING AT
THIS RULE. NO MORE THAN 1 ACCOMPANIED PASSENGER PERMITTED
FOR EACH P2RTEY PASSENGER.
OR - MUST BE ACCOMPANIED ON ALL SECTORS IN SAME
COMPARTMENT BY AT LEAST 1 INFANT WITH A SEAT UNDER 2
IN P2RTEY FARE CLASS TRAVELING AT THIS RULE. NO MORE
THAN 1 ACCOMPANIED PASSENGER PERMITTED FOR EACH
INFANT WITH A SEAT.
SALES RESTRICTIONS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
TICKETS MUST BE ISSUED ON EY AND MAY NOT BE SOLD IN SUDAN/
NIGERIA
PENALTIES UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
CHANGES
ANY TIME
CHANGES PERMITTED FOR REISSUE.
CANCELLATIONS
ANY TIME
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE -
CHARGE 20 PERCENT IF CANCELLED 30 DAYS BEFORE
DEPARTURE.
CHARGE 50 PERCENT IF CANCELLED BETWEEN 29-7 DAYS
BEFORE DEPARTURE.
CHARGE 75 PERCENT IF CANCELLED BETWEEN 6-3 DAYS
BEFORE DEPARTURE.
CHARGE 100 PERCENT IF CANCELLED INSIDE 2 DAYS
BEFORE DEPARTURE.
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
NOTE -
CANCELLATIONS -
WHEN COMBINED WITH A NON-REFUNDABLE FARE -TICKET
IS NON-REFUNDABLE.
WHEN COMBINED WITH A REFUNDABLE FARE - APPLY
HIGHEST PENALTY OF ALL FARE COMPONENTS.
HIP/MILEAGE EXCEPTIONS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY FOR
STOPOVERS.
TICKET ENDORSEMENT FOR P2- TYPE FARES
THE ORIGINAL AND THE REISSUED TICKET MUST BE ANNOTATED -
ACCOMPANYING GUEST REQD - AND - NON END/ VALID ON EY ONLY-
IN THE ENDORSEMENT BOX.
CHILDREN DISCOUNTS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
ADULT - NO DISCOUNT.
NOTE -
ACCOMPANIED CHILD 2-11 - CHARGE 100 PERCENT OF
THE FARE.
-----------------------------------------------
INFANT UNDER 2 WITH A SEAT - CHARGE 100 PERCENT OF
THE FARE.
------------------------------------------------
UNACCOMPANIED CHILD 5-11 - CHARGE 100 PERCENT OF
THE
------------------------------------------------
PLEASE NOTE - IN THE RESIDENCE A MAXIMUM OF TWO
PASSENGERS ARE PERMITTED IN TOTAL WHICH MAY
INCLUDE EITHER TWO ADULTS OR AN ADULT WITH A
CHILD OR AN INFANT
TOUR CONDUCTOR DISCOUNTS NONE UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
AGENT DISCOUNTS UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE 0100 IN IPRG100
APPLIES
AGENT - NO DISCOUNT.
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
NOTE -
AGENCY DISCOUNTS APPLY ON Y/J/F CLASS CARRIER
PUBLISHED FARES. CONTACT CARRIER FOR DETAILS.
ALL OTHER DISCOUNTS NONE UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
 
Liten uppdatering: 1250 Baspoäng för resan med SAS mellan Köpenhamn och Frankfurt kom in på kontot under tisdagen, typ två dygn efter att resan genomfördes. Några extrapoäng för resan Frankfurt - Abu Dhabi har jag dock inte sett ännu. Och ingenting har heller kommit in på Mille Miglia kontot. Får väl vänta tålmodigt.

Så, senaste uppdateringen. Jag fick 1250 Baspoäng per ben CPH-FRA t/r. Dessa kom in typ ett par dagar efter att resan genomfördes. Idag, 17 dagar efter att resan avslutats kom extrapoängen in från Etihad för sträckan FRA-AUH t/r. Jag fick 3100 Extrapoäng per sträcka, totalt 6200 poäng.

Till saken hör att jag för 2 veckor sedan skickade in boardingpass för utresan i syfte att efterregistrera poängen då de inte kommit in. Detta gick inte att göra på vanligt sätt genom att registrera det på hemsidan utan man var tvungen att skicka in boardingpass till en särskild mailadress. Trots att det inte gått 14 dagar för hemresan så anmälde jag den också på samma gång. Och idag kom alltså poängen. Om de hade kommit idag ändå eller om mitt mail påskyndade processen vet jag självklart inte.

Sammanfattningsvis: Totalt inkasserades 8700 poäng varav 2500 var Baspoäng. Ganska OK ändå. Loungetillgång hade jag egentligen enbart före SAS fligherna, alltså i Köpenhamn på utresan och i Frankfurt på hemresan. Tack vare att jag statusmatchat mitt EBD med Mille Miglia Freccia Alata lyckades jag med hjälp av det kortet ändå att komma in även i Etihads lounger i Frankfurt och Abu Dhabi.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Jag har fått möjligheten resa mellan Köpenhamn-Kuala Lumpur i business class i november med Etihad.

Jag åker med Air Berlin till Düsseldorf, Etihad mellan Düsseldorf- Abu Dhabi och sista sträckan Abu Dhabi - Kuala Lumpur också Etihad.
Hemresan har jag valt en annan så då blir det Etihad från Kuala Lumpur - Abu Dhabi, Etihad mellan Abu Dhabi - London och sist SAS mellan Heathrow och Kastrup..

Anledningen till att jag valde de olika resrutterna var för jag få kommer få åka 787-9 Dreamliner från Düsseldorf och på vägen hem Etihad 380 mellan Abu Dhabi - London.
Jag tänkte att detta är en once in a lifetime så ville ta chansen. Att testa 5 olika plantyper på 6 sträckor kommer även det bli intressant... Har läst in mig rejält på seatguru för att få bra platser och tittat på flightradar24 vilka platser som är bra med tanke på landning (så man ser flygplatsbyggnaden då man landar).....

Min fråga är nu, eftersom jag aldrig åkt Business förut, vilka lounger får jag använda och vilka rekommenderas?

Jag antar även att det bästa är att sätta poängen på eurobonus eftersom jag nog kanske inte åker Etihad mer sedan (eller är det så bra så man vägrar åka annat) :)
 

Thornado

Medlem
Jag antar även att det bästa är att sätta poängen på eurobonus

Du kan dock bara få Eurobonus-poäng för sträckorna Dusseldorf-Abu Dhabi och Abu Dhabi-London. (Notera även att detta endast blir extrapoäng och inte statusgrundande baspoäng.)

Inte helt säker på vart det är vettigast att kreditera övriga sträckor, men kanske kan vara en idé att skaffa ett AirBerlin topbonus-konto och kreditera dit.

Jag gissar att för att det ska gå bra att få poängen till rätt ställe för de olika sträckorna så är det nog bäst att inte registrera något bonusprogram i bokningen utan retroregistrera till respektive program efter resan är avklarad.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Men men men hur vet man då hur mycket varje delsträcka kostade eftersom jag bokade allt via Etihads hemsida som en enda resa?... Man fick fylla vilket frequent flyer program man tillhörde och fyllde då i SAS.. Det kan dock tas bort.
 

Thornado

Medlem
Men men men hur vet man då hur mycket varje delsträcka kostade eftersom jag bokade allt via Etihads hemsida som en enda resa?... Man fick fylla vilket frequent flyer program man tillhörde och fyllde då i SAS.. Det kan dock tas bort.

Det spelar ingen roll vad det kostade för poängen, utan det är baserat på hur långa de olika sträckorna är (använd gcmap.com för att räkna ut det) och vilken bokningsklass (inte kabinklass, bokningsklassen borde vara en bokstav D, C, J, W, Z) du har. Om vi antar att du har bokningsklass Z på Etihad (samt en billig bokningsklass i Plus hos SAS) så borde du få
3126*1.15 + 3432*1.15 + 1500 = 3600 + 4000 (avrundas uppåt till jämna hundratal) + 1500 = 9100 poäng till Eurobonus (1500 poäng av dessa är statusgrundande baspoäng (för resan med SAS) och resten är extrapoäng.

Till airberlin topbonus borde du få:
2*3473*1.15 + 1750 (inte säker på denna för ARN-TXL med airberlin) = 9737 miles

Ta dock inte ovanstående som absolut sanning, det var bara en snabb beräkning.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Oj då, stort tack för din uträkning...
Hur tänker du man använda poängen hos Air Berlin då? (Ursäkta okunnigheten). För resor och lounge i deras program istället då för SAS?
 

Thornado

Medlem
Hur tänker du man använda poängen hos Air Berlin då? (Ursäkta okunnigheten). För resor och lounge i deras program istället då för SAS?

Tja, inga direkta tankar, men eftersom dessa sträckor inte går att kreditera till Eurobonus så måste man kreditera någon annanstans för att inte helt enkelt gå miste om poängen - bättre att få lite poäng någonstans även om det slutar med att man inte lyckas använda dem (det finns ju ändå en chans att man lyckas hitta någon användning) än att inte få några poäng alls. Alternativen är då att antingen kreditera till Etihads egna program eller till någon av deras partners.
Här kan du se vart det går att kreditera flighter i bokningsklass Z och vad det ger i poäng/miles: Where to Credit | Where to Credit Etihad Airways Flights in Z Booking Class

Eftersom du tror att du inte kommer att resa så mycket mer med Etihad så är det troligtvis ingen bra idé att kreditera till deras program. Eftersom du redan använder Eurobonus så är det dumt att börja samla poäng i ytterligare något Star Alliance-program. Att däremot samla poäng i något program hos oneworld kan vara vettigt eftersom det trots allt nu och då kan hända att man reser med ett sådant bolag även om man främst är fokuserad på Star Alliance. De alternativ som finns då är airberlin eller American Airlines. Har dålig koll på skillnaderna i dessa program. Möjligen är AA bättre om du vill ta ut inrikesbiljetter i USA, men i övrigt tror jag nästan att det är lämligare att köra på airberlin - om inte annat så kommer det ibland erbjudanden om rabatt på poängresor inom Europa.
 
Toppen