Senaste nytt

Göteborg - Mexico City award

ollek

Medlem
Hej!

Är egentligen inte ute efter konkreta biljetter då jag inte vet exakt när det bär av, utan mer efter tips på kreativa routings och lite annat vad det gäller bonusresa. Tanken från början är Lufthansa t/r. Men då den enda businessprodukten jag tidigare testat är just LH så skulle det vara kul att prova på något annat på dit eller hemvägen. Förutom själva resandet så är tanken att hälsa på min kusin som just nu pluggar i Mexico City.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  2. Var är din destination? Mexico City
  3. När vill/behöver du resa ut? Flexibel, men kommer troligtvis boka med ganska kort varsel beroende på hur det ser ut med jobb och platstillgång. Men någon gång innan 20 december. Troligtvis slutet på november början på december.
  4. När vill/behöver du komma hem? -
  5. Hur länge vill du vara borta? Max 1 vecka
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? *A
  9. Vad är din budget? (per person) Har för närvarande 112.000 EB-poäng jag tänkte använda. Hade egentligen någon förhoppning om att få ihop 150.000 innan resan för att boka First, men kommer troligtvis inte lyckas med det.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelsen ombord, gärna testa olika flygbolag
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inte några övernattningar, men eventuellt långa byten.
Har aldrig bokat en bonusresa utanför SAS förut, är det telefonsupporten som gäller? Kan man uppskata vad skatter/avgifter landar på?

Tack
 

Dr. Miles

Expert
Kan man uppskata vad skatter/avgifter landar på?
Numera behöver man att betala endast 116 EUR per riktning (232 EUR för tur & retur) i bränsletillägget när man bokar Star Alliance award med SAS EuroBonus poäng.
Så med alla skatter blir det sällan över 4.000 SEK per person.
För din information, flygplatser i Europa tenderar att ha relativt höga flygplatsskatter jämfört med andra länder, så om du hoppar runt inom Europa kan det hända att endast flygskatter (ej bränsletillägget inräknat) kan bli över 1.000 SEK.

http://www.businessclass.se/forum/t...g-på-star-alliance-award-med-eurobonus.32501/
 
Lufthansa flyger direkt till Mexico. Men deras businessprodukt är inget som man hoppar jämfota för. Det går att få till andra kreativa routingar, men om du ska byta i USA så åker du på att ta dig igenom tull och immigration vilket kan vara en smula bökigt. Och flighten mellan USA och Mexico kommer inte hålla samma klass som över Atlanten. Byte neråt i Sydamerika gör att du hamnar i en dyrare zon.

Jag hade valt direktflighten över Atlanten, och om möjligt försökt skrapa ihop de sista 38 000 poängen så du kan åka First. Särskilt om du är flexibel med datum så har du en bra möjlighet att hitta biljetter med Lufthansa First, eftersom de kan bokas tidigast 14 dagar innan avresa (med Eurobonus)
 

MartinH

Medlem
Det kostar 110.000 poäng för award i business, 150.000 i first. Köp till de poängen som saknas, skillnaden mellan business och first är värt det, tycker jag.
Om du vill leka lite med routingen så kanske det kan vara kul att köra United's premiumservice mellan EWR-LAX/SFO åt ena hållet och Lufthansa direkt till/från Mexico åt andra hållet.
 

Gus

Medlem
Kan man uppskata vad skatter/avgifter landar på?
När jag för någon vecka sedan reste ARN-FRA-MUC-MEX-FRA-MUC-ARN så kostade skatter och avgifter 3727 kr per person. Att jag reste flera flyg inom Tyskland gjorde skatterna ganska dyra sa agenten, då Storbritannien och Tyskland har bland de högsta avgifterna i Europa (och kanske världen?).

Nu är du ju ute i ganska god tid så mitt förslag är att du försöker få ihop till 150 000 poäng. Om du inte vill köpa poängen så får du ju ganska många poäng om du skaffar Eurobonus Amex och/eller diners, mastercard! Om du är duktig på att spendera så hinner du ju skaffa ett Amex Eurobonus och spendera 150 000 kr så får du resan för 75 000 poäng (eller så tar du med dig en vän och ni båda åker för 150 000 poäng).

Du har ju också tid att skaffa ett Amex för att få din startbonus och sen kan du värva en vän och få ytterligare gratispoäng.
 
Toppen