Senaste nytt

Söker Kontaktperson hos SAS för hjälp till sjuk person

famhanssons

Medlem
Jag har råkat stöta på en person som lider av sk Förkortad Tjocktarm vilket personen haft hela sitt liv.

Personens högsta önskan är att kunna åka utomlands med sin sambo men får problem då hon under en vecka behöver näring i flytande form som totalt väger 48 kg. Mot bakgrund av vikten så blir flygresan extremt dyr pga övervikt.

Jag söker nu en kontakt tillräckligt högt upp i SAS som eventuellt skulle kunna hjälpa till att lösa personens problem. Man kan konstatera att 2 st guldkort skulle lösa allt då de två skulle kunna ta 4 x 23 kg tillsammans.

Om någon på forumet kan ge mig ett namn så vore jag tacksam. Vill ni ha ytterligare bakgrund än den oerhört kort här ovan är det bara att PMa mig.

Tack på förhand.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har råkat stöta på en person som lider av sk Förkortad Tjocktarm vilket personen haft hela sitt liv.

Personens högsta önskan är att kunna åka utomlands med sin sambo men får problem då hon under en vecka behöver näring i flytande form som totalt väger 48 kg. Mot bakgrund av vikten så blir flygresan extremt dyr pga övervikt.

Jag söker nu en kontakt tillräckligt högt upp i SAS som eventuellt skulle kunna hjälpa till att lösa personens problem. Man kan konstatera att 2 st guldkort skulle lösa allt då de två skulle kunna ta 4 x 23 kg tillsammans.

Om någon på forumet kan ge mig ett namn så vore jag tacksam. Vill ni ha ytterligare bakgrund än den oerhört kort här ovan är det bara att PMa mig.

Tack på förhand.
Om de har guldkort, kan de inte kontakta till guldsupporten?
 

thh

Medlem
Jag har råkat stöta på en person som lider av sk Förkortad Tjocktarm vilket personen haft hela sitt liv.

Personens högsta önskan är att kunna åka utomlands med sin sambo men får problem då hon under en vecka behöver näring i flytande form som totalt väger 48 kg. Mot bakgrund av vikten så blir flygresan extremt dyr pga övervikt.

Jag söker nu en kontakt tillräckligt högt upp i SAS som eventuellt skulle kunna hjälpa till att lösa personens problem. Man kan konstatera att 2 st guldkort skulle lösa allt då de två skulle kunna ta 4 x 23 kg tillsammans.

Om någon på forumet kan ge mig ett namn så vore jag tacksam. Vill ni ha ytterligare bakgrund än den oerhört kort här ovan är det bara att PMa mig.

Tack på förhand.

Har du försökt prata med SAS kundtjänst om det som snarast kan räknas som medicin ingår eller inte ingår i hennes biljett?
 

Delayed

Medlem
Personens högsta önskan är att kunna åka utomlands med sin sambo men får problem då hon under en vecka behöver näring i flytande form som totalt väger 48 kg. Mot bakgrund av vikten så blir flygresan extremt dyr pga övervikt.
Vissa bolag tillåter 30 kg även på billig ekonomibiljett. Detta skull ge 12 kg plus kanske 15 kg i handen "över", vilket kanske räcker för kläder och annat under en vecka.

Nu ligger frågan i och för sig i SAS-delen men ett annat bolag kanske kan vara ett alternativ.
 

Canadien

Medlem
Som skrivits ovan, kolla med SAS kundtjänst först om detta kan räknas som medicin. Annars tycker jag "extremt dyrt" är en överdrivt. Inom Europa kostar en extra västa (23kg) 439 :-. Är det interkontinenalt så 799:- Detta gånger två för en veckas medhavt mat är väl rimligt?
 

fcx

Medlem
Jag vet att det här inte var exakt vad som frågades efter, men om man reser två personer i Plus inom Europa (utan någon status) så ingår det 4*23 kg incheckat och 2*8 kg handbagage, totalt 108 kg. Om man räknar bort 48 kg läkemedel så blir det kvar 30 kg per person för kläder och annat.
 

JohanA

Medlem
Beroende på var de åker så tänk på att man inte får ta med föda in i landet.
För övrigt känns det smidigaste att ringa SAS eller berört flygbolag och fråga vilka alternativ man har.
 

anjak

Medlem
Jag har råkat stöta på en person som lider av sk Förkortad Tjocktarm vilket personen haft hela sitt liv.

Personens högsta önskan är att kunna åka utomlands med sin sambo men får problem då hon under en vecka behöver näring i flytande form som totalt väger 48 kg. Mot bakgrund av vikten så blir flygresan extremt dyr pga övervikt.

Jag söker nu en kontakt tillräckligt högt upp i SAS som eventuellt skulle kunna hjälpa till att lösa personens problem. Man kan konstatera att 2 st guldkort skulle lösa allt då de två skulle kunna ta 4 x 23 kg tillsammans.

Om någon på forumet kan ge mig ett namn så vore jag tacksam. Vill ni ha ytterligare bakgrund än den oerhört kort här ovan är det bara att PMa mig.

Tack på förhand.
Nu vet jag ju inte vart personen ska resa men en extra väska kostar ju 259:- ut i Europa, så att säga att det blir extremt dyrt ver jag inte om jag kan hålla med om. Visst det blir dyrare men inte extremt.
 

mjulven

Medlem
Först och främst kan jag inte tänka mig annat än att det räknas som medicin. Personens doktor kommer att vara behjälplig med intyg.

Det som blir problemet är vilken typ av bagage det är. I och med att personen behöver det så borde man ha med sig en del i handbagaget (det är här den behöver läkarintyget). Resterande torde gå som specialbagage på något sätt, det finns väl någon att kontakta avseende sånt. Om dom nu reser med SAS så borde det vara enkelt för forumet att skramla fram två silverkort hos SAS och vips kan dom ha med sig 4*23 kg i väskorna vilket torde vara tillräckligt.
 
Toppen