Senaste nytt

Olika sittplatser tillgängliga beroende på bokningsklass

Juraj

Medlem
Hej,
min familj har två separata bokningar med Thai från Arlanda via Bangkok till Melbourne och jag märkte en intressant sak. Bokningen i Q bokningsklass (medel economy) har flera sittplatser att välja på än bokningen i W bokningsklass (låg economy). W kan inte välja en hel sektion av planet. Burkar man göra så? Vad är motiveringen för detta? Jag hade förstått om alla i economy kunde välja alla platser (förutom extra legroom och utgångsplatser) eller om alla i economy fick betala för att boka sittplats, men att begränsa enligt bokningsklass tycker jag är märkligt.
 

agehall

Medlem
Det finns nog en hel del bolag som gör liknande saker. Det är väl inte helt ovanligt att man tex få välja platser som man normalt sett måste ha status för om man har en hög bokningsklass.

Det är för övrigt inte så enkelt att det är någon med status i den ena bokningen men ingen i den andra?
 

Juraj

Medlem
Tack för förklaringen!

Jag har status i den ena bokningen och ingen har i den andra, men jag tror inte det beror på detta då även bokningen utan status har tillgång till hela planet på ditvägen (Q klass) men har begränsad tillgång på vägen tillbaka (W klass).
 

jtq

Medlem
Hej, Q-klass är en högre bokningsklass än W-klass som ger fler fördelar, tex kan man som du märkt välja sittplats i hela ekonomikabinen, ger 100% bonuspoäng samt att biljetten är ombokningsbar (mot avgift).
 
Ja, Q klass ger tillgång till hela ekonomiavdelningen medans W klass endast bakre delen.

Detta oavsett om man har ROP guld status eller inte på Thai.
 

Juraj

Medlem
Fast just min biljett i Q-klass är inte ombokningsbar. Det fanns flera fare bases inom Q att välja, vissa ombokningsbara, vissa inte.

Jag fattar egentligen inte hur det är värt för Thai att ha denna begränsning, det är bara en extra sak att administrera och jag tror att de flesta inte köper en viss bokningsklass för tillgängliga sittplatser (de flesta har nog ingen koll på bokningsklasser överhuvudtaget).. Så denna fördelning tycker jag är svårt att motivera ur en affärssynpunkt. Å andra sidan så brukar flygbolag inte göra saker som inte är ekonomiskt försvarbara...
 
Toppen