Senaste nytt

Järnvägsstation som mottagar-"flygplats" - Är det tåg dit ?

Valley

Medlem
ZAQ - Nurnberg Hbf, anges av Lufthansa som ankomstdestination om jag flyger via Munchen.
Finns det fog för min misstanke att exempelvis LH3826 = tåg ?
Kan inte hitta den flighten på någon sida jag känner till. Den står som okänd.
 
Yes, det är tåg eller buss sista biten. Lufthansa har samarbete med DB och egna LH-nummer på connecting Train. Samma finns på vissa busslinjer. Du får dessutom statusgrundande poäng även på tågresa även till Eurobonus. Du hittar t.ex samma sak till Köln Hbf, då går flyget till Frankfurt och tåget tar dig till Köln. Det finns en tråd om Kölnbiljetter (eller egentligen, billigare biljetter till Frankfurt) här på BC.
 

Hachans

Medlem
... och KLM: t.ex. när du vill åka till Antwerpen. Smidigt med Thalys direkt från flygplatsen (AMS). Gissar att med Air France så kan du byta till både Thalys och TGV?

Säkert, men det har jag inte koll på. Men tåget har ersatt ett par inrikesrutter åtminstone rakt av. Det enda jag kan klaga på är att man inte får välja sittplats på tåget och måste hämta upp biljetterna i fysisk pappersform på flygplatsen, och det är inte solklart var man gör det.
 

rvarttinen

Medlem
Säkert, men det har jag inte koll på. Men tåget har ersatt ett par inrikesrutter åtminstone rakt av. Det enda jag kan klaga på är att man inte får välja sittplats på tåget och måste hämta upp biljetterna i fysisk pappersform på flygplatsen, och det är inte solklart var man gör det.
På Schipol var det en speciell lucka vid själva stationen på flygplatsen. Där fick jag en biljett, vända mig om och ta rulltrappan ned till perrongen och vänta några minuter på tåget.
 

Hachans

Medlem
På Schipol var det en speciell lucka vid själva stationen på flygplatsen. Där fick jag en biljett, vända mig om och ta rulltrappan ned till perrongen och vänta några minuter på tåget.

Det är bra! På CDG så fanns det en särskild lucka för de som reste på vissa rutter (det var oklart vilka), men de fick incheckat bagage och så hela vägen - även på tåget. Kan ha varit tågen till Bryssel t.ex. Visade sig att man skulle gå till SNCF andra biljettkontor som låg borta i ett hörn, gå in genom utgångsdörren (man måste säga till personalen att man ska hämta en flygtågsbiljett), tränga sig förbi hela kön med människor för att gå fram till en disk med en minimal skylt där det stod biljettupphämtning eller så. Där låg alla biljetterna i ett fack, så bara att visa fram bokningsbekräftelsen och få dina biljetter stämplade och klara.

Och just ja, på returresan är det ingen idé att försöka vara tidseffektiv och hämta biljetterna tidigt när du ändå råkar ha vägarna förbi stationen. De ska hämtas tidigast 24 timmar innan avgång, och senast en timme innan tåget går.

Så lite typiskt franskt känns det fortfarande. Men det är väl charmigt antar jag.
 
Toppen