Senaste nytt

Automatisk passkontroll på Newark

edgeman

Medlem
Hej!

Det står på APC:s site att de finns på EWR men jag har aldrig sett eller blivit hänvisad dit tidigare när jag flugit dit. Nu var det ett par månader sedan jag var över sist, är det någon som vet om det är på plats?
 

jumbooze

Medlem
Hej @edgeman, vi brukar försöka skriva ut förkortningar för att underlätta för andra ( jag har själv missat detta många gånger ).

Nu till din fråga om Automater för passkontroll på Newark, vad jag förstått så är det flygbolagen/terminalerna som styr så om man kommer in med bolag x till terminal y så kanske det inte finns fast en annan terminal kan ha.
 

mha321

Medlem
De finns, så vitt jag vet, på Terminal C, dit United flyger.

Däremot finns de inte, återigen så vitt jag vet men är inte 100% säker, på Terminal B, dit bla SAS och Lufthansa flyger.
 

philky

Medlem
Hej, åkte häromveckan med SAS till EWR och fick inför landning höra ett utrop om att alla med ESTA eller B1/B2 kunde använda de automatiska kioskerna på Newark. Hittade dock inga när jag väl kom dit? Någon som sett om de installerat några? Kanske var det så att de blandat ihop landningsmeddelandet med t ex en landning vid LAX som ju har automatisk passkontroll. Så sjukt mycket smidigare, snabbare och trevligare än att slippa bli grillad av en (oftast) sur CBP-officer.
 

agehall

Medlem
Så sjukt mycket smidigare, snabbare och trevligare än att slippa bli grillad av en (oftast) sur CBP-officer.
Det kan man ju råka ut för ändå tyvärr. Det är ju lite lotteri om automater fungerar eller inte tycker jag.

Men till din fråga - jag har inte landat på EWR på ett bra tag nu så jag vet inte hur det ser ut där, men generellt sett tycker jag att östkusten har varit dåliga på att få upp automater och att använda dem, oavsett flygplats och terminal. I de fall det finns automater har de oftast inte använts när jag passerat utan hela området har varit avspärrat.
 

philky

Medlem
Tack för svar!

Jag har egentligen aldrig fått några frågor alls när jag använt APC-kioskerna även om jag hört att några fått det, men visst kan det ju vara så, men min erfarenhet är att interaktionen hålls minimal. Delar uppfattningen om att användandet av kioskerna är lite si och så ibland. För ett tag sedan åkte jag till JFK T1, där fick man säga till och fick på på nåder gå in i kön för "US Citizents" - trots en säkert timlång kö till den vanliga kontrollen - så lite halvklart är ju kioskanvändandet minst sagt.

Har råkat ut för så mycket otrevligheter och spydigheter i gränsen till USA att jag verkligen föredrar APC, även om det inte är någon kö till de vanliga båsen alls! Om Sverige och USA ändå kunde komma överens om att vi fick joina Global Entry-systemet... :)
 
Toppen