Senaste nytt

Gå över hyrbilstiden med någon timme

mtlmr

Medlem
Hur hanterar hyrbilsfirmorna övertramp på tiden? Jag behöver hyra bil 25-26 timmar, lite beroende på hur jag kan komma iväg och hur mycket jag vill slippa att vara på flygplatsen.

Om jag bokar ett dygn, slänger de på ett helt dygn på hyran om man är försenad med återlämningen med timmen eller två, eller vad händer?
 

agehall

Medlem
Om du går in på ett nytt dygn så brukar många ta mer betalt. Om du får betala för 1h, 4h eller 24h beror helt på vilket bolag vi pratar om och vilken station.
 

jonten

Medlem
De ggr jag hyrt i Sverige, typ 50-70 ggr per år så debiteras 2 dygn om du bokar mer än 23 timmar 59 minuter.
Om du bokar ett dygn och återlämnar 1 timme sent dvs 24 timmar 59 minuter så brukar det ingå. Drar du över mer än en timme så lär de flesta debitera.

Ett tips kan vara att boka och återlämna utanför kontorstid och hoppas att de inte har koll på när du återlämnar, du kan dock åka på en avgift om du hämtar bilen utanför kontorstid.
 

ulagun

Medlem
Ett tips kan vara att boka och återlämna utanför kontorstid och hoppas att de inte har koll på när du återlämnar, du kan dock åka på en avgift om du hämtar bilen utanför kontorstid.[/QUOTE]

Detta funkar på mindre flygplatser.
Bokat en hel del Östersund, Umeå och Skellefteå och återlämnat bilen under eftermiddag/kväll. Aldrig någon där utan endast en låda att lägga nyckeln i.
 

johan_fbg

Medlem
Amex Platinum ger innehavare möjligheten att lämna tillbaka hyrbil hos Hertz fyra timmar senare. Kanske inte värt att skaffa kortet bara för detta men om man redan har kortet är det guld värt.
 

fcx

Medlem
Hos vissa tillkommer en straffavgift, så man får dels betala för ett dygn extra, dels några hundralappar till för att man drar över tiden.

Avis och hertz brukar bara debitera ett dygn även om man bokar 24:30 eller 25:00.
 

wenne87

Medlem
Kan det inte vara ide att ringa och höra med stationen och göra upp om några timmar på förhand? Kanske kan få ett bra pris eller att de bjuder på det då du nämner detta på förkant och de slipper ev problem med tighta turnarounds?
 

Vic

Medlem
Vet att iaf Avis och MABI ligger kvar på priset för ett dygn vid webbokning även om man bokar en halvtimme/timme utöver ett dygn. Det i kombination med att plocka ut bilen någon halvtimme i förväg (om den nu är redo vilket är svårt att veta på förhand) borde ju kunna köpa dig tillräckligt med tid för att ha bilen i 25-26h. Jag har iaf inte varit med om att de justerar återlämningstiden bara för att man plockar den lite tidigare...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MrGunnar

Medlem
Jag har ganska god erfarenhet av Hertz. Jag hyr för privat bruk och brukar ringa kontoret typ nån stund innan. Då meddelar att jag är på ingång samt orsaken till förseningen med beräknad ankomsttid. Dock har det rört sig om mindre förseningar upp till 45 min (ex tankning + köbildning), men ett vänligt telesamtal i förväg kan lösa många problem.
 
Toppen