Senaste nytt

Återkvalificering American Airlines Executive Platinum

Jag har inte hunnit läsa mig in på de nya intjäningsreglerna som American presenterade för ett tag sen.

Om jag tittar på mitt senaste utdrag på kontot så förstår jag det som att det enbart är vilken bokningsklass som är viktig för intjäningen?
T ex utresan var bokad i discounted economy som jag uppgraderade till business medan hemresan var bokad i business (D).

Såå, för att återkvalificera till EXP så behöver jag endast köra en resa i Business t/r till Dallas igen t ex?

Base-milesen är ju också ordentligt nerdragna där jag nog aldrig tidigare fått under 25 000 miles för en t/r till USA.

Skärmavbild 2016-09-08 kl. 12.37.59.png

Skärmavbild 2016-09-08 kl. 12.38.13.png
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte hunnit läsa mig in på de nya intjäningsreglerna som American presenterade för ett tag sen.

Om jag tittar på mitt senaste utdrag på kontot så förstår jag det som att det enbart är vilken bokningsklass som är viktig för intjäningen?
T ex utresan var bokad i discounted economy som jag uppgraderade till business medan hemresan var bokad i business (D).

Såå, för att återkvalificera till EXP så behöver jag endast köra en resa i Business t/r till Dallas igen t ex?

Base-milesen är ju också ordentligt nerdragna där jag nog aldrig tidigare fått under 25 000 miles för en t/r till USA.

Visa bifogad bild 56278
Visa bifogad bild 56277
Så länge du flyger med American Airlines flight (AAxxxx) med en betald biljett, tjänar du minst 100% EQM (Elite Qualifying Miles).

De skriver:
flugna miles x 1.0 på bokningsklasser H, K, M, L, W, V, G, Q, N, O, S
flugna miles x 1.5 på bokningsklasser Y, B, W*
flugna miles x 2.0 på bokningsklasser A, P, D, I, R
flugna miles x 3.0 på bokningsklasser F, J

American Airlines − Partner airlines − American Airlines
 
Då är den stora frågan hur jag skall få till detta innan nyår.
Jag skall resa till Dallas 25/12 och hem 5/1. Det ger ju en del poäng men inte tillräckligt. Jag har lite sporadiskt jobb som skall göras där men har nog möjligheten bege mig på en resa för att samla ihop de poäng som krävs genom en t/r från Dallas.
Några förslag @Dr. Miles @AABack2ARN :)
 
Hur många EQM kommer du ha efter resan till Dallas? Dvs hur många saknas för att nå gränsen 100.000?
Sitter och kollar bokningsbara resor nu och det var ju inte det lättaste. BA verkar inte flyga från GOT 25/12 vilket försvårar för mig.
Jag kommer flyga i boxningsklass I eller D (brukar vara detta). Det betyder väl 9400 poäng vilket gör att 7500 poäng kommer saknas...
 

AABack2ARN

Medlem
GOT-LHR-DFW i I-klass på AA-opererade flyg ger GOT-LHR-DFW (665+4750)x2 = 10830 EQM medan BA-flightnummer enbart skulle ge 8123 EQM. Om du dessutom lyckas få J-klass på sträckan GOT-LHR kan du inkassera ytterligare 665 EQM vilket du skulle kunna få om du bokar en biljett i D-klass.

Som du dock noterat verkar inte BA flyga från vare sig GOT eller ARN den 25/12... Och så vitt jag kan se flyger inte heller BA den 26/12 från dessa två städer :( Dock den 24/12.

Men lyckas du nu med detta och jag räknat rätt har du 94000 EQM så saknar du 6000. Att hitta något prisvärt från DFW som ger dig 6000EQM är troligen enbart möjligt i ekonomiklass och då måste du leta på destinationer som ligger 3000 miles från Dallas. Typ Honolulu :)

Ett alternativ skulle kunna vara GOT-LHR-LAX-DFW (vet inte om det är en giltig routing) men det skulle ge (665+5456+1235)x2 = 14712 EQM vilket skulle medföra att 2117 EQM saknas. Vilket du kan få ihop med en BA-resa i I-klass till London om du utgår från Stockholm eller från Göteborg till Manchester via London (tror jag borde funka).Och detta kanske du kan göra innan julhelgen.
 

tob

Medlem
AAGold.jpg

Nu gäller detta inte just Executive Platinum men blev lite överraskad att AA erbjuder mig möjlighet att köpa högre status då jag är "nära" (14 723 av 25 000 EQMs) nästa nivå.
Kanske har detta funnits länge och kanske finns något motsvarande även på andra nivåer?
 

agehall

Medlem
Visa bifogad bild 58122
Nu gäller detta inte just Executive Platinum men blev lite överraskad att AA erbjuder mig möjlighet att köpa högre status då jag är "nära" (14 723 av 25 000 EQMs) nästa nivå.
Kanske har detta funnits länge och kanske finns något motsvarande även på andra nivåer?
Fast du inser att det är skitsmart av AA va? Det där är ett helt uruselt erbjudande eftersom AA Gold är OneWorld Ruby, vilket i praktiken inte ger någonting. Du får checka in i business-kön, du kan få välja något mer attraktiva platser ombord och du får lite prioritet på väntelistor.

Kontentan är att det låter som att du får förmåner men i realiteten kan du ta de där pengarna och använda för att få samma saker till ett lägre pris när du flyger istället.
 

tob

Medlem
Fast du inser att det är skitsmart av AA va? Det där är ett helt uruselt erbjudande eftersom AA Gold är OneWorld Ruby, vilket i praktiken inte ger någonting. Du får checka in i business-kön, du kan få välja något mer attraktiva platser ombord och du får lite prioritet på väntelistor.

Kontentan är att det låter som att du får förmåner men i realiteten kan du ta de där pengarna och använda för att få samma saker till ett lägre pris när du flyger istället.
Absolut, det jag fick är ju ett helt ointressant erbjudande. Reagerade mest på att det överhuvudtaget förekom liknande erbjudanden, som dessutom marknadsförs på detta sättet. Det som brukar talas om är ju snarare att det finns möjlighet att köpa baspoäng för att uppnå status, men inte hört/sett att det marknadsförts riktat utifrån aktuellt läge för kvalificering.
Men det är klart, det kanske har att göra med vilka nivåer det handlar om och att det inte förekommer på högre nivåer där det faktiskt är värt något.
 

agehall

Medlem
Har något vagt minne av att jag läst att om detta tidigare på FlyerTalk. Rent krasst är det ju ett smart drag av AA - de får pengar och allt de ger dig i utbyte är ett plastkort som inte är värt något. :)

Jag har för mig att det bara är till guld man får dessa erbjudanden, men jag är inte alls säker.
 
Toppen