Senaste nytt

Sverige värdens 10e billigaste land att flyga i

mha321

Medlem
Om jag tolkar den rätt så är det inte alls villigt att flyga *i* Sverige. Där ligger vi högst upp i den "billiga tabellen". Det som är billigt är att flyga LCC (och även legacy faktiskt) *till* Sverige. (eller från men de billiga lär vars bolag som slingar "baklänges"). Med andra ord sådant som Ryan, Wizz, Norwegians spanska baser osv.
 

Dr. Miles

Expert
Och med den kanske dyraste personalkostnaden kan man förstå att det blir knepigt.
Det är inte speciellt billigt på inrikesflyg enligt tabellen (8,06 EUR för LCC, 13,60 EUR för legacy carriers per 100 km), däremot är det relativt billigt att flyga utrikes från Sverige (LCC: 2,53 EUR, legacy carrier: 4,79 EUR per 100 km).

Om jag tolkar den rätt så är det inte alls villigt att flyga *i* Sverige. Där ligger vi högst upp i den "billiga tabellen". Det som är billigt är att flyga LCC (och även legacy faktiskt) *till* Sverige. (eller från men de billiga lär vars bolag som slingar "baklänges"). Med andra ord sådant som Ryan, Wizz, Norwegians spanska baser osv.
Utrikesflyg är från landets huvudstad (Stockholm för Sverige) till fem största städerna i samma kontinent (antagligen t ex London, Paris, Rom, Moskva, Berlin. Om man räknar in Turkiet som samma kontinent blir resultatet annorlunda*)

Vagabond skrev:
För utrikesflyg inkluderades flyg från landets huvudstad till de fem största städerna på samma kontinent.

* The Top 10 Largest European Cities - Europeish.com Europe Travel Blog - Capturing the Beauty of a Continent
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror att en faktor som kan dra ner priset rejält för utrikesresor per km som de räknar här, är den stora prispressen på longhaul från ARN med SAS-kampanjer och Norwegian. Enligt min lilla erfarenhet, var inne på detta nyss i någon annan tråd också, smittar detta även av sig på andra bolags biljetter från Arlanda och jag hittar i princip alltid billigare biljetter därifrån än från betydligt pengasvagare Berlin.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Det är inte speciellt billigt på inrikesflyg enligt tabellen (8,06 EUR för LCC, 13,60 EUR för legacy carriers per 100 km), däremot är det relativt billigt att flyga utrikes från Sverige (LCC: 2,53 EUR, legacy carrier: 4,79 EUR per 100 km).
Dessutom räknar man per km och Sverige är långt *och* de flesta low cost destinationer ligger nedåt Medelhavet. Så min gissning är att genomsnittliga flygsträckan dessutom är bland de högsta, vilket drar ner priset i jämförelse.
 
Toppen