Senaste nytt

Budapest flygplats flyttar all passagerartrafik till terminal 2

Jacob

Medlem
Malevs konkurs har slagit hårt mot Budapest flygplats som helt plötsligt fick se sig stå med överkapacitet samt skatter och avgifter som inte riktigt gick att täcka. Därför flyttar man nu all passagerartrafik från terminal 1 till terminal 2. Flytten kommer ske natten mellan 29 och 30 maj.

Terminal 2 är den terminal som används av "fullprisbolag" och som för bara något år sedan byggdes ut och moderniserades, den brukar i allmänhet delas upp i terminal 2A och terminal 2B som har separata avgångs och ankomsthallar men som i övrigt delar samma transithall. Terminal 1 är den ursprungliga terminalen på flygplatsen som på senare år återöppnat som "lågpristerminal".

Rent praktiskt påverkar det flygbolag som Easyjet, Germanwings, Jet2, Norwegian och Wizz Air som får byta terminal.
 

Ubbe

Medlem
Innebär detta ännu längre kö till security eller är det samma för T1 och T2. Är sällan sur i security men Budapest var nått extra när jag var där i november.
På OHR blev jag tvingad att ta av skorna och ställa mig sist i en kö på ca 150 personer, surt men inget att göra åt, i Budapest drog de repet framför mig och öppmade en ny väg till security ca 10 personer bakom oss. Vi fick inte gå tillbaka och ta andra vägen utan bara vänta kvar. Någon kvarlämnad gulagvakt förmodar jag som fått jobb där...
 
Avståndsmässigt var det väl närmare in till stan från terminal 1 än från terminal 2a/b?
Har för mig att vi körde förbi terminal 1 påväg in till stan från terminal 2? :confused:

Framgår det vad som kommer hända med terminal 1? Kanske kunde fungera som flygmuseum åt Malev.....;) ;);)
 

Jacob

Medlem
Avståndsmässigt var det väl närmare in till stan från terminal 1 än från terminal 2a/b?
Har för mig att vi körde förbi terminal 1 påväg in till stan från terminal 2? :confused:
Det stämmer. Terminal 1 och 2 ligger drygt 2 kilometer från varandra och terminal 1 är den terminal som ligger närmast centrum. Dessutom finns en tågstation tvärsöver gatan från terminal 1 där man kan ta tåg in till city.

Framgår det vad som kommer hända med terminal 1?
Nej ingenting, får väl stå orörd till de har andra planer.

Kanske kunde fungera som flygmuseum åt Malev.....;) ;);)
Det finns ju faktiskt redan ett, dags att bygga ut...? ;)

Hur var det att flyga på Sovjet-tiden?
 

doc

Medlem
Ja, det stämmer att terminal 1 ligger närmare stan än terminal 2. Terminal 1 har ju varit stängd under flera år innan lågprisbolagen flyttade dit, så jag kan tänka mig att man bara stänger byggnaden.
 

MarcusC

Medlem
Vet det ofta var långa köer när Malev flög, men efter Malevs konkurs måste ju BUD blivit mkt lugnare? I synnerhet T2 där Malev flög ifrån? Kan tänka mig T1 blivit mer trång med nya Ryanair rutter etc? (eller flyger Ryan redan på T2?)
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Vet det ofta var långa köer när Malev flög, men efter Malevs konkurs mpste ju BUD blivit mkt lugnare?
Har ingen enorm erfarenhet av Budapest men det fanns (finns?) i alla fall fast track vid säkerhetskontrollen för de flesta flygbolag. Det enda man behövde var en klistermärke på boardingkortet som man fick vid incheckningen.
 

Palazzi

Medlem
Vet det ofta var långa köer när Malev flög, men efter Malevs konkurs mpste ju BUD blivit mkt lugnare? I synnerhet T2 där Malev flög ifrån? Kan tänka mig T1 blivit mer trång med nya Ryanair rutter etc? (eller flyger Ryan redan på T2?)

Det var hysteriska köer vid säkerhetskontrollen när jag var i Budapest 2009 iaf.

Ps. Jag ser gärna att de tar den lounge som ligger längst från centrum.....desto längre bort från Budapest jag kan komma vid eventuellt flygplansbyte desto bättre (och NEJ, jag hade ingen bra semester där....:p)
 
Ryanair har öppnat en bas på BUD efter Malevs konkurs. Även Wizzair har ökat på BUD och det har DY också gjort.
 
Toppen