Senaste nytt

Min first first, SWISS och THAI

Min first first, SWISS och THAI

Jag vill börja med att tacka er andra för väldigt fina reserapporter här på forumet. När jag skulle skriva min märkte jag hur mycket jobb det är och hur förberedd man egentligen borde varit under resan, i synnerhet med kameran. Nå, jag hoppas ändå att någon kan få glädje av denna rapport.

Jag reste Arlanda-Zürich-Singapore-Bangkok-London-Arlanda med Singapore som destination där jag stannade en knapp vecka. Det bokades som en kombination av betald biljett på vägen dit och bonusresa på vägen hem. För vägen dit köpte jag en biljett från SWISS med first på vägen dit och billigaste ekonomi på vägen hem som jag inte tänkte utnyttja. På så sätt skulle jag få prova SWISS som jag aldrig skulle lyckas boka med award. Hemvägen bokades som en enkel bonusresa, pga att jag inte hade poäng nog för en T/R bonusresa. Det blev first med THAI från Bangkok, så jag skulle få prova deras fina lounge och markservice.

Efter några ombokningar på returen blev min resa såhär:
Arlanda-Zürich SWISS Business
Zürich-Singapore SWISS First (fem timmar för att pröva deras nya F-lounge i E-terminalen)
Singapore-Bangkok Singapore Airlines Business (äntligen få pröva det mytomspunna Singapore Airlines)
Bangkok-London THAI First (med sex timmar i förstklassloungen)
London-Arlanda SAS Plus (det enda som fanns från London med *A)
 
1. Arlanda-Zürich SWISS Business

Eftersom jag bokat en betalbiljett med SWISS First ingick limousine-service till flygplatsen. SWISS bytte från Cabforce till SES (Svensk Executiv Service) en vecka innan jag skulle flyga, och jag undrade hur det skulle bli. Bil och förare dök upp. Det blev en vit Audi sedan av lite lyxigare slag (A5?), men någon limousine var det ju verkligen inte tal om. Vanlig sedan med vanligt benutrymme. Och inget bubbelvatten som det stod att det skulle finnas. Känslan var som Taxi Stockholm med renare och finare bil, och lyxigare chaufför. Nåväl, jag slapp ju betala taxi iaf. Dessvärre kom man ju heller inte hela vägen fram som man gör med taxi, men det var väl ok. Business-känsla snarare än First, kan man tycka.

Checkin hade inte börjat när jag kom, men kön till ekonomi var redan lång. Fem minuter senare var jag incheckad (ensam i Business-kön), men ingenting i checkin verkade påverkas av mitt senare ben i F. Vet inte om det är tänkt att man ska få en speciell priority-tag, eller om det är samma.

Själva flighten var inte mycket att orda om. Som väntat är det mycket högre standard på SWISS business än SAS plus i europa; blockat säte, gardin mot ekonomi, riktig champagne (Duval Leroy). Det var bara två passagerare i business, så jag fick bra service.

IMG_5025.JPG

Boarding

IMG_5028.JPG

Happy mix

IMG_5029.JPG

"Lunch"
 
2. Zürich First Class Lounge

Jag hade fem timmar väntan i Zürich på nästa flight. Jag gick först till F-loungen i huvudterminalen (AB) för att kolla läget. Då jag bott i Zürich tidigare ville jag passa på att besöka stan lite och få lite nostalgi. Loungepersonalen tog hand om min ryggsäck och sade till mig att komma tillbaka till dem först, så skulle de köra mig till F-loungen i E när jag kom tillbaka. Det blev ett riktigt turbo-besök för jag kom på att jag faktiskt vill äta i lugn och ro i loungen också. Möjliggörs förstås av att flygplatsen ligger riktigt bra till i förhållande till staden.

IMG_5039.JPG

Gamla F-loungen

Väl tillbaka fick jag tillbaka min ryggsäck och blev körd till den andra loungen. Fick passera en egen passkontroll (utan kö, såklart) och blev sedan körd ensam i en tråkig stor van (fast jag såg finare småbilar!) under startbanorna bort till E-terminalen. Blev eskorterad upp i en hiss som tog mig direkt till loungen. Här börjar härligheten.

IMG_5051.JPG

Välkommen till nya F-loungen i E-terminalen

Jag möts upp av en ung herre i fin kostym. Han erbjuder mig champagne (Deutz) och visar mig runt i loungen. Jag hamnar utomhus på terassen och njuter kolossalt. Får en meny full med läckerheter i handen. De frågar om jag vill äta ute eller inne. Ute tänker jag först, och de börjar duka upp. Sedan ångrar jag mig då jag märker att stolarna är lite låga för att verkligen äta. De får mig verkligen att känna att det inte är några som helst problem för dem att duka av igen. Otroligt proffsigt.

IMG_5065.JPG

Utsökt middag i förstaklassloungen

IMG_5068.JPG

Fantastisk utsikt

Denna lounge var verkligen något som jag upplevde som en skillnad mot alla mina tidigare erfarenheter av flygande. Jag fick en förstklassig middag av hög restaurang-kvalitet. Diskret uppassning och jag kunde till och med göra facetime med fru och barn under ätandet utan att jag behövde känna mig konstig. Personalen fanns omkring hela tiden men utan att de kändes påträngande. Jag bad om en Old Fashioned, vilket tog ett tag för dem att få fram, då jag tror de behövde få den från en annan bar av någon anledning. Jag fick cirka tre timmar i denna mycket härliga lounge, och det kändes faktiskt ganska lagom. Jag hann även med att duscha i ett fräscht badrum och ladda mobil och lite så.

IMG_5077.JPG

Trevlig atmosfär i restaurangdelen

IMG_5081.JPG

Old fashioned
 
3. Zürich-Singapore SWISS First

Några dagar efter att jag hade bokat flighten till Singapore märkte jag till min fasa att det skulle bli med den gamla kabinen i A340. Jag försökte förgäves boka om till HKG istället som skulle flygas av den nya 777, men de hävdade att biljetten inte tillät rerouting (bokningsklass A). Jag kollade på nätet för att se hur det skulle bli, och tack vare det blev chocken inte så stor när jag kom ombord. Jag måste ändå säga att kabinen var väldigt trevlig ändå. Väldigt skön känsla i de majestätiskt stora sätena. Åtminstone i säte 1A där jag satt tänkte man inte på att det fanns andra passagerare i kabinen, trots att den var fullsatt.

IMG_5097.JPG

Boarding. De första fyra fönstrena är mina!

IMG_5099.JPG

Gammal hårdvara, men gott om plats och mycket bekvämt

Jag hade väntat mig att bli tilltalad med namn hela tiden och bli ordentligt uppassad, men jag blev något besviken här. Purser hälsade personligen, men först efter ett bra tag. Något pilotbesök blev det inte alls. De glömde ge mig amuse-bouche och jag kände att de verkade passa upp på några andra passagerare mycket mer. Jag misstänker att min granne kan ha varit HON eller någon höjdare, för de fick riktigt snabb service. Det var egentligen bara en diskrepans mellan förväntning och verklighet här; det var riktigt bra service. Flygvärdinnorna gav också ett mycket avslappnat intryck, som gjorde det lätt att slappna av och inte känna att de skulle vara ens slavar.

IMG_5109.JPG

Amuse bouche, som först glömdes bort

SWISS serverar Laurent-Perrier Grand Siècle i förstaklass, och jag måste säga att det är den godaste champagne jag druckit. Glaset fylldes på många gånger. Som de flesta här vet serveras ingen kaviar i SWISS F, men folk brukar säga att Balik-laxen ska vara bra, så den hade jag sett fram emot. Det fanns även en selektion som bland annat innehöll ankpaté, så den ville jag också ha. Och en pastarätt med murklor designad av Hiltl (mycket berömd vegetarisk restaurang i Zürich). Alla dessa tre var förrätter. Jag frågade om det kunde gå för sig. Inga som helst problem! Jag undrade dock om jag skulle orka, speciellt då jag redan ätit i First Class Lounge innan. Nå; Balik-laxen var en stor besvikelse. Jag hade sett framför mig nåt i stil med rå Salmalax, men vad jag fick var något mer likt gravad lax som hade en lite hårdare/torkad konsistens vid ytan. Specialiteterna från Basel var också inge vidare. Men pastan! Herre gud vad gott det var. Bad om vinrekommendation till det och det smakade fantastiskt. Nu hade jag stoppat i mig en herrans massa mat, men kanske pga allt vin blev jag ändå sugen på lite mer. Jag beställde in oxfilén trots allt. Hade inte alls väntat mig att den skulle bli bra i luften, men som ni kan se var den härligt röd inuti. Efter detta tackade jag för mig (skippade desert och tog bara en espresso), och fick sedan sängen bäddad. Somnade som en stock och har aldrig sovit så bra på ett flyg förut. Mycket skön stol/säng.

IMG_5111.JPG

Balik-lax, mycket överskattad

IMG_5113.JPG

Charkbricka från Basel. Kall och tråkig.

IMG_5115.JPG

Den godaste mat jag ätit ombord. Fantastisk vegetarisk pasta. Serverades med utsökt schweiziskt rödvin.

IMG_5116.JPG

Trodde aldrig jag skulle orka, men tänkte att vafan...

IMG_5117.JPG

Oxfilén var härligt stekt och fint röd inuti. Det hade jag aldrig förväntat mig på ett flygplan.

menu.png

Meny

De frågade mig om jag ville bli väckt för frukost, och jag sade ja, men de väckte mig ändå inte. Vaknade av mig själv, men efter allt vin dagen innan var jag inte riktigt redo för frukost. De erbjöd en att plocka själv vad man ville ha, inklusive birchermüsli som jag smakade lite på. Mycket god. De kunde också göra ägg som man ville ha dem, men jag hann inte innan det blev dags för landning. En skön grej i F är att kabinpersonalen inte krånglar med en om att man måste fälla bort bord osv inför landning. Alla gör det ju ändå, och det var ingen stress som det annars brukar kunna bli.

Blev avtackad av kabinpersonalen och pursern innan vi lämnade planet först av alla. Precis innanför gaten stod det personal och tog emot vissa passagerare. Bland annat såg jag mitt grannpar (HON?) bli omhändertagna och fick åka buggy genom flygplatsen. Vid bagagebanden stod det också personal vid en liten skylt med SWISS First och HON. De spanade på bagagen och verkade titta efter någon tag. Jag misstänker att de skulle lyft av mitt bagage, men eftersom de inte taggat den med något annat än vanlig priority på Arlanda fick jag glatt lyfta den själv. Gick mycket smidigt genom passkontroll och så på Changi.

Överlag är jag mycket nöjd med SWISS First. Limousine-servicen kunde varit bättre (eller inte alls), bemötande på Arlanda var icke-existerande (men SWISS skulle själva ta över den hanteringen någon vecka efter min flight). Den nya First Class Lounge i E-terminalen i Zürich är FANTASTISK. Tiden för flyget kändes lite skum; 22:45-17:00(+1). Jag hade föredragit att åka vid 18-19-tiden så att det passar bättre med middag och framkomst. Kabinen och upplevelsen ombord var mycket bra. Jag sov jättebra och lyckades anpassa min tidszon väldigt bra.
 
4. Singapore

Jag stannade en vecka i Singapore och bodde i ett Executive Club-rum på Fairmont. Kan varmt rekommendera både hotellet och rummet. I executive loungen fick man goda smårätter man i princip kunde äta sig mätt på och fritt flöde av Moët & Chandon två timmar per dag. Annars var jag lite besviken på Singapore. Det är för centrerat på shopping och värmen tar döden på att promenera runt i stan. Maten är dock fantastisk!

IMG_5131.JPG

Utsikt från mitt rum på Fairmont
 
5. Singapore-Bangkok Singapore Airlines Business

På hemresedagen tog jag mig till Changi per taxi och blev avsläppt vid Singapore Airlines business-checkin. Noll kö, fick också boardingkortet till nästa flight i THAI First utskrivet på First-papper (röd kant). Loungen i T2 var helt ok; det sägs att den i T3 är bättre, men jag hade inte riktigt tid att flänga runt tänkte jag. I loungen slank lite Charles Heidsieck ned, men de hade också ett bord där de bjöd på någon fin Whisky. Skippade den, då jag hade lång resa framför mig.

IMG_5636.JPG

Boardingkort

Tog mig bort mot gaten när det började närma sig. Höll på att bli sen, och behövde ju gå igenom security vid gaten. Alla andra hade redan boardat, dock, så det gick snabbt utan kö. Jag visas till min plats av flygvärdinnan som höll hand om oss i business, fick snabbt ett glas champagne. Jag tror de bekräftade att jag skulle få min förbeställda mat (japansk biff med soya-sås), och jag har för mig att jag alltid tilltalades med namn. Stolarna var mycket bekväma och det var gott om plats. Business-kabinen var ganska tom. Servicen kändes väldigt trevlig, om än lite långsam. Kanske var det för att det bara fanns en flygvärdinna i kabinen och hon tog sig tid med varje passagerare. Maten var fantastisk, biffen smakade utsökt och var härligt röd inuti. En mycket behaglig resa, om än lite kort (drygt två timmar). Jag är mycket sugen på att flyga med Singapore Airlines igen!

IMG_5656.JPG

Gott om plats för benen

IMG_5662.JPG

Mycket bra stolar på regional business i Singapore Airlines

IMG_5669.JPG

God japansk biff med soyasås (förbeställd)

IMG_5670.JPG

Mums!
 
6. Bangkok First Class Lounge

När jag kommit av flyget som en av de första möttes jag vid gaten av en medarbetare från THAI som höll upp en skylt med mitt namn. Trots att jag checkade in och flög med Singapore Airlines höll de alltså koll på att möta upp mig vid gaten. Jag fick åka golfbil genom flygplatsen och bli eskorterad genom transit security (pass och röntgen) och fram till THAIs förstaklasslounge. De bad att få se mitt boardingkort, men man märkte att de redan visste vem jag är och att jag var på väg (måste ha blivit förvarnade av golfbilschaufförskan). De förstod att jag ville boka spat direkt, så de verifierade att jag kunde komma inom 30 min. Jag slog mig ned i loungen en stund och bad om en iste, och hoppades på något kallt jasminte, men de verkar inte alls känna till sådana drycker. Jag fick istället ett sött te. Hmm, borde tagit champagne istället, men jag ville vara fit inför den långa väntetiden. Anlände loungen vid 18-19-tiden och mitt flyg skulle gå 01. Ganska snart kom de och hämtade mig till spat.

IMG_5678.JPG

Sött kallt te

Spat är en separat lounge på andra sidan, och är väldigt fint inrett och det är en mycket avslappnande miljö. Efter fem minuter hämtades jag av min massörska som tog mig till ett av massagerummen. Jag fick gå på ett eget badrum där jag kunde duscha före. Sedan väntade en timmes härlig oljemassage! Mycket trevligt inslag.

Tillbaka i loungen knep jag åt mig en av de mer privata rummen då jag var rätt tidig. Ganska avskild och privat känsla. Jag blev erbjuden champagne (jatack!) och fick bläddra i deras meny för mat på en iPad. Kändes stressigt att bestämma sig direkt när de sitter på knä intill och väntar på ett beslut. Var tyvärr inte sugen på något starkt då och det fanns inte så många icke-starka alternativ bland alla thairätter. Valet föll på grillat fläskkött. Mycket gott!

IMG_5683.JPG

God första middag

Det fanns ganska mycket personal i loungen som gick runt och tog beställningar osv. Dessvärre verkade de inte alls uppmärksamma - jag såg dem gå förbi mitt rum många gånger, men fick inte kontakt. Glaset blev tomt, jag ville kika mer i menyn, osv. Med verbalt påkallande fick jag till slut hjälp. Jag bad om en Negroni eller Manhattan. Hon kände inte igen någon av dem men skulle fråga i baren. Hon kom tillbaka med en Manhattan, som smakade gott och har de rätta ingredienserna, men fel glas och fel servering (stort glas, mycket is och sugrör). Men jag var ändå nöjd.

IMG_5685.JPG

Mitt halv-privata bås

Spenderade många timmar i loungen. För många, och jag började bli trött. Försökte ställa in mig på att äta middag klockan 02 (03 i Singapore-tid). Till slut blev jag hämtad för boarding, och eskorterad till fots tillsammans med två andra passagerare. Det var inte långt till gaten, och vi blev ledda fram till boardingkön, som delas med business. Vi får alltså ställa oss bakom dem, men det går ändå snabbt. In genom dörren, visade boardingkort till bugande kabinpersonal, och så ... VÄNSTERSVÄNG!
 
7. Bangkok-London THAI First

IMG_5696.JPG

Välkommen!

IMG_5693.JPG

Första klassens hårdvara

Jag blev visad till min plats och fick mitt glas champagne. Jag hade väntat mig att de skulle visa Dom Perignon-flaskan, men det gjorde de inte. Flygvärdinnan som serverade first (det var en, som ibland fick hjälp av en kollega) bekräftade att min förbeställda varmrätt, Lobster Thermidor, var lastad. Hon frågade mig vilken pyjamas-storlek jag ville ha. S, sa jag, men då skrattade hon och sa att jag borde ta M. Kändes ju lite sådär. M visade sig sedan för stor.

Kabinen kändes väldigt ljus och rymlig. Härliga färger, och mycket plats vid stolen för allehanda pryttlar. Stolen var väldigt skön att sitta i, men när det väl blev sovdags tyckte jag att den var för hård. Hade svårt att sova i den, tyvärr. Den hos SWISS var mycket bättre. Skärmen var högupplöst och bra. Toaletten fantastiskt stor och trevlig. A380 är också mycket tyst. Överlag får hårdvaran mycket högt betyg av mig.

IMG_5697.JPG

Stor och fin skärm

IMG_5700.JPG

Oceaner av plats

Efter ett tag kom serveringen igång. Amuse bouche var rätt tråkig, men kaviaren var riktigt god (min första). Foie gras var inte alls så bra, men jag vet inte varför. Min Lobster Thermidor såg lite tråkig ut, men var riktigt god! De hade två vita viner på listan, och jag valde den ena. Sade till flygvärdinnan namnet och pekade på den. Jag tyckte hon upprepade namnet, men jag hörde inte riktigt. När jag väl ville ha påfyllning bad jag den andra flygvärden. Han ville verifiera sorten, men sa den andra. Nej, sa jag, den första! Han verkade lite perplex, kom in med en flaska som såg nyöppnad ut, och fyllde på ordentligt i glaset (lite för mycket). Efter det smakade inte vinet riktigt som tidigare. Jag tror de blandade ihop min beställning och gav fel vin först.

IMG_5701.JPG

Amuse bouche

IMG_5703.JPG

Caviar! Första gången för mig, och jag gillade det verkligen

IMG_5705.JPG

Foie Gras, sådär

IMG_5707.JPG

Lobster Thermidor, förbeställd. Rekommenderas!

IMG_5710.JPG

Lite frukt till dessert var allt jag orkade med

Jag sov lite sådär pga stolen, men vaknade sedan lite före frukost. Jag såg då att jag fått en 5Mbyte-voucher till onboard internet. Den tog slut mycket snabbt, men jag fick då ett par till utan problem. Helt ok frukost, och smidig landning strax efter 07 brittisk tid. Bland de första av flyget.

IMG_5713.JPG

Morgonfrukt

IMG_5715.JPG

Frukost: fritata. Bra start på dagen.
 
8. London-Arlanda SAS Plus

Egentligen inte mycket att skriva om detta. Men vi ankom till sattelit-delen av terminal 2 på Heathrow, fick gå hela vägen till huvud-delen för att komma till transit security. Sedan gick jag hela vägen tillbaka igen (utan travellators) för att komma till United-loungen. Den är för övrigt mycket bra och påminner inte alls om deras lounger i USA. En härlig dusch blev det, så var man fit for fight igen. 45 min innan boarding släpptes gatenummer för flyget, och naturligtvis var det i andra änden. Tredje gången knat med andra ord. Varje färd tog väl 10 min i rask takt, och man hade 15 min på sig till boarding så det var knappt. Väl framme visar det sig att vi var något försenade. Någon sorts prio-boarding och jag var ombord. Jag bad om Mikkeller och flygvärden gratulerade mig till valet och gav mig en mycket god Cloud Hopper.

Flighten naturligtvis långt ifrån lika häftig som de tidigare, men det var ändå väldigt angenämt på nåt sätt.
 
Toppen