Senaste nytt

Aegean contra Olympic Air

ulagun

Medlem
Köpte biljett på Aegeans hemsida CPH till Kefalonia via ATH. Fungerade perfekt likaså SMS check in dock separat Aegean och Olympic. Däremot tvärstopp i Aegeans lounge i Athen . Anledning uppgavs vara Olympic är inte *A bolag. Att det är helägt dotterbolag spelade ingen roll. Ingen idé argumentera
Tack och lov finns det både Diners och Prioritylounger intill. Gick på Diners var OK men ganska ordinär,
Vidare till boarding Olympic. Då gällde plötsligt guldförmånerna såsom prioritytaggat bagage och priortyboarding. Märkligt. Var är konsekvensen?
F.ö rest Aegean några gånger i sommar. Fördel inga förseningar,varm mat och dryck inkl öl/vin ombord. Cabincrew verkar klonade. Alla ser exakt lika dana ut. Bra men opersonlig service.
Däremot upplever jag deras Airbusmaskiner som trånga och lite bedagade.
Olympic Air kör ATR serverar soft drinksOK på korta domestic flygningar
 

Dr. Miles

Expert
Däremot tvärstopp i Aegeans lounge i Athen . Anledning uppgavs vara Olympic är inte *A bolag. Att det är helägt dotterbolag spelade ingen roll. Ingen idé argumentera
Det är ungefär som Lufthansa och Germanwings eller Singapore Airlines och Silk Air. (förut var SAS och Wideroe också men numera äger SAS inte Wideroe)
Dotterbolag som inte tillhör Star Alliance accepterar inte Star Alliance Gold förmåner.

Vidare till boarding Olympic. Då gällde plötsligt guldförmånerna såsom prioritytaggat bagage och priortyboarding. Märkligt. Var är konsekvensen?
Det gör Germanwings också av någon konstig anledning.
Miles&More Senator, Frequent Flyer och Star Alliance Gold har priority boarding hos Germanwings.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bra att veta, flyger Olympics som en av sträckorna (Thessaloniki-Aten) på mitt 4-segmentsrun i höst, då behöver jag inte stressa förbi loungen...

Intressant att det görs viss skillnad, kanske kan förklara en skum grej på mitt Aegean-konto;
Ringde in direkt till Aegean efter bokningen av detta segment run och uppgraderade alla 4 segmenten med mina 4 kuponger, men, det står att jag fortfarande har 1 kupong kvar att utnyttja. Undrar om det kan vara Olympic-segmentet som spökar där? Fick inte heller något bekräftelsemail med nya "business-biljetten", även om den står på mitt konto med klass I som det ska vara.

Nåja, det enda jag bryr mig om är att det räknas som (ursprungligt, P) segment, vilket framgår av hemsidan.
 

Dr. Miles

Expert
Bra att veta, flyger Olympics som en av sträckorna (Thessaloniki-Aten) på mitt 4-segmentsrun i höst, då behöver jag inte stressa förbi loungen...
Om du har Aegean Airlines Miles+Bonus Gold kan du dock använda Aegean Airlines lounge (ej andra Star Alliance flygbolags lounge) när du flyger med Olympic Air.

Aegean Airlines Miles+Bonus skrev:
Get to know all the exciting things you get with your Gold status:
.
.
Access to all Aegean Club Lounges

Enjoy more time before your departure, relaxing in our "Aegean Club Lounges" (Athens, Thessaloniki and Larnaca). The benefit can be used by you and a guest, when travelling with Aegean, Olympic Air or any Star Alliance member airline. A guest is considered any person over the age of two years of age. Infants under the age of two years of age traveling with an Eligible Customer may accompany them to the lounge.
Gold | Miles+Bonus
 
Om man bara har silverkort hos Aegean Miles+Bonus kan det vara en ide att logga in och kolla sina coupons, om jag minns rätt fick man 4 vouchers till Aegeans lounger i Athen, Thessaloniki and Larnaca.
 
Toppen