Senaste nytt

Byte Terminal 4 till Terminal 5 på Arlanda

Stefan H.

Medlem
Äntligen :)

Arlandas Facebook sida:

Hej Stefan! Vi planerar en busslösning senare under hösten, detta gör det möjligt att ta sig via buss från terminal 4 till terminal 5 utan att passera säkerhetskontroll. P.g.a rådande tullregler är det dock ej möjligt att transportera sig från utrikes till inrikes. /Johannes
 

NyfikenGrau

Medlem
Som sagt ett litet steg framåt i alla fall, men någon riktig integration av T4 och T5 lär vi inte se inom överskådlig framtid. Tycker att projektet SkyCity inneburit en flopp för både flygplatsen och oss resenärer och jag tror inte man hade förlorat så mycket intäkter på att ha de butikerna/restaurangerna airside, eller? Man kanske tvärtom hade vunnit en del på att göra ARN till en bättre hub. Nu verkar det som man ska expandera T5 "utåt" istället, bortom F-piren, så det blir ännu större avstånd...suck.
 

Hachans

Medlem
Är tullregler en dålig ursäkt?, eller vad skiljer Arlanda från Landvetter där "utrikes" och "inrikes" är i samma terminal.

Det som skiljer är att på Landvetter passerar alla resenärer tullfiltret oavsett var man kommit ifrån. På T4 på ARN finns inget tullfilter alls, vilket gör att man kan komma rakt ut och ta sig förbi tullen om det skulle finnas anslutning.

Dock kan jag tycka att man på T5 borde kunna låta de inrikespassagerare som ibland ankommer dit med flygplan som ska vidare till utlandet borde kunna tillåtas gå av där istället för att bussas. Det borde inte göra någon skillnad.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

olo

Medlem
Dock kan jag tycka att man på T5 borde kunna låta de inrikespassagerare som ibland ankommer dit med flygplan som ska vidare till utlandet borde kunna tillåtas gå av där istället för att bussas. Det borde inte göra någon skillnad.
Det har man gjort de gånger det gar hänt mig. Däremot har inrikespax med Stockholm som destination inte tillåtits att gå av på T5, vilket övergår mitt förstånd. Om man har bagage kan jag förstå det men inte annars.
 

Hachans

Medlem
Det var det jag menade men fick in ett syftningsfel. Det var planen jag menade skulle vidare till utlandet, inte passagerarna! :p

Men absolut, folk med Stockholm som slutdestination borde väl kunna trilla igenom. Så många är inte flygen och så trångt är det inte i bagagehallen.
 
Toppen