Senaste nytt

Råd kring val av bonusprogram

Selander

Medlem
Tjenare,

Jag har flyttat till Miami pga. mitt arbete. Jag tänkte berätta lite om mig själv och fråga om era tips med tanke på min situation. Jag reser ganska lite, och har arbetat målmedvetet för att samla Eurobonus-poäng via mitt vanliga shoppande. Har skrapat ihop 115k poäng på 1,5 år, och lyckades nyligen trigga en Amex 2-4-1 voucher som jag hoppas kunna utnyttja till Australien, troligen med United (givetvis i Business eller First om det är möjligt).

Jag kommer säkert åka hem till Sverige två gånger under en 12-månadersperiod, men pga. dålig resepolicy på företaget blir det snåla ekonomibiljetter. Utöver dessa långresor kommer jag säkert flyga lite grann (kanske 4 resor) inom USA. Jag stannar gärna kvar i Star Alliance, och då är jag nyfiken på vilket bolag och program ni skulle rekommendera, särskilt om det finns en vettig chans att kvalificera för *A gold med något program. Som jag ser det finns det några olika alternativ för mina hemresor.

1. Stanna med SAS och flyga MIA-CPH-ARN (t/r ger 10.000 poäng i Go). Hyfsad intjäning för Eurobonus, men dåliga möjligheter till ett guldkort, såvida jag inte uppgraderar till ett Amex Elite (har Premium idag).
2. Flyga Turkish MIA-IST-ARN (14.710 miles t/r). Verkar något enklare att nå (och framför allt behålla) guldstatus, men intjäningen verkar dålig på biljetter i låga bokningsklasser eller på t.ex. United-flighter inom USA.
3. All in hos United. Skaffa deras kreditkort (som är väldigt förmånligt) och flyga (kreditera) MIA-EWR-ARN. Nackdelen är att award-flighter kostar ganska många miles hos United, men då slipper man höga "fuel surcharges".
4. Det kanske finns fler alternativ som jag missat? Kan det finnas någon vits med att lämna *A, och i så fall, vart skulle ni vända er?

Jag reser som sagt ganska lite, och fokuserar mer på att samla poäng i vardagen, för att sedan försöka få ut någon gratisflygning per år. Men i och med flytten blev jag nyfiken på om jag skulle ta och byta program. Alla har fördelar... Det som lockar med United är deras kreditkort som har många förmåner såsom fast track, lounger och prio-boarding. Turkish kunde eventuellt ge bättre status, och SAS verkar ge bäst poängutdelning med tanke på vilka bokningsklasser det kommer handla om. Jag uppskattar alla råd och tips ni kan komma med.
 

agehall

Medlem
Det är ju en lite knepig sits. Jag hade nog till att börja med fortsatt samla poäng till Eurobonus och uppgraderat till AmEx Elite för att nå EBG.

Frågan är hur länge du siktar på att vara kvar i USA? Det kan vara värt att gå över till United, men då skulle jag säga att du behöver se det som ett mer långsiktigt projekt, det är ingen vits att göra det för bara ett eller två år. Nackdelen med United Milage Plus (och alla andra amerikanska program) är att du inte kommer in i lounger i Nordamerika med deras status - du måste köpa ett separat loungemedlemsskap. (Och det kan du göra oavsett vad du har för status!) Just därför kan det vara bättre att vara EBG än guld hos United Milage Plus.

Ska man dra maximal nytta av de amerikanska programmen är det massor med kreditkort som gäller, men då krävs att du har en vettig credit score skulle jag tro. Du kan troligen skaffa ett kort, men du kommer att få svårt att utnyttja dem till max.
 

Dr. Miles

Expert
Stora amerikanska flygbolag (American Airlines, Delta, United) har gått över till revenue-baserat bonusprogram så om du inte reser med dyra biljetter (oavsett kabinklass), skulle jag inte rekommendera dem som huvudbonusprogram.
 

JacobGBG

Medlem
Om du har ett amerikanskt bankkonto så har du möjlighet att få tag på många attraktiva Amerikanska kreditkort som gör visa program värda att lägga pengarna i av sig själva. Mina amerikanska vänner är t.ex. helt lyriska över Chase just nu.
 

Senator

Moderator
Stora amerikanska flygbolag (American Airlines, Delta, United) har gått över till revenue-baserat bonusprogram så om du inte reser med dyra biljetter (oavsett kabinklass), skulle jag inte rekommendera dem som huvudbonusprogram.

Nu vet jag inte om detta fungerar längre, men en möjlig väg är att registrera United Mileage Plus kontot på t.ex. hemmaadressen i Sverige hos en familjemedlem. Då kringgår man spendingkravet, samt jag tror att kommer man upp i Premier Gold så får man ett United Clubkort gratis. Så var det i alla fall för min del de två gånger jag har varit Gold på United/Continental.

Sedan kringgår man också spendingkravet relativt enkelt om man kopplar på rätt kreditkort:
Reach MileagePlus Premier Status | United Airlines

OBS! Detta gäller inte 1K. Har man möjligheten att koppla på amerikanska kreditkort tycker jag inte man helt skall avfärda amerikanska program. Dock skall man tänka långsiktigt: är man bara i USA under en kort tid så är det kanske inte en bra lösning, men är man där 3-5 år kan det vara hållbart.
 

Dr. Miles

Expert
Nu vet jag inte om detta fungerar längre, men en möjlig väg är att registrera United Mileage Plus kontot på t.ex. hemmaadressen i Sverige hos en familjemedlem. Då kringgår man spendingkravet, samt jag tror att kommer man upp i Premier Gold så får man ett
United Clubkort gratis. Så var det i alla fall för min del de två gånger jag har varit Gold på United/Continental.
Ja, så länge man inte biljetterar genom United.
Har man biljettnummer som börjar med 016-, räknas miles enligt hur mycket man har betalat även om man har registrerat United Mileage Plus konto i annat land.
Detta gäller även för partnerflygbolags flygningar.
 
Toppen