Senaste nytt

SJ fortsätter trafikera linjerna till övre Norrland

Jacob

Medlem
Idag blev Trafikverkets upphandling klar och SJ får fortsatt förtroende att trafikera nattågslinjerna till övre Norrland. Avtalet gäller från juni 2013 och fem och ett halvt år framåt. Med nya Ådalsbanan och Botniabanan kommer det dessutom bli kortare restid än tidigare. Den 4 juli i sommar kommer första nattåget gå via Ådalsbanan och Botniabanan istället…
 

Jacob

Medlem
Idag blev Trafikverkets upphandling klar och SJ får fortsatt förtroende att trafikera nattågslinjerna till övre Norrland. Avtalet gäller från juni 2013 och fem och ett halvt år framåt.

Med nya Ådalsbanan och Botniabanan kommer det dessutom bli kortare restid än tidigare. Den 4 juli i sommar kommer första nattåget gå via Ådalsbanan och Botniabanan istället för den normala stambanan.

Värt att nämna är även att enligt avtalet ska det finnas rullstolslyft på tågen.
 

jsn

Medlem
Värt att nämna är även att enligt avtalet ska det finnas rullstolslyft på tågen.
Men kommer de har personal som har rätt att manövrera lyften...? Det har hänt ett antal gånger att rullstolsbundna har fåttt följa med tåget till slutstation istf att gå av där de vill (Tex åka med till Sthlm istf att kliva av i Uppsala) då det inte funnits personal som har haft rätt att manövrera lyftarna på X2000.
 

Palazzi

Medlem
Men kommer de har personal som har rätt att manövrera lyften...? Det har hänt ett antal gånger att rullstolsbundna har fåttt följa med tåget till slutstation istf att gå av där de vill (Tex åka med till Sthlm istf att kliva av i Uppsala) då det inte funnits personal som har haft rätt att manövrera lyftarna på X2000.

Sj slutar aldrig att förvåna mig.....
 

Ubbe

Medlem
Men kommer de har personal som har rätt att manövrera lyften...? Det har hänt ett antal gånger att rullstolsbundna har fåttt följa med tåget till slutstation istf att gå av där de vill (Tex åka med till Sthlm istf att kliva av i Uppsala) då det inte funnits personal som har haft rätt att manövrera lyftarna på X2000.
Ja det krävs ju en enorm kunskap för detta. På nått sätt har Sverige spårat ut och blivit trygghetsnarkomanernas paradis. Att manövrera en rullstolslyft är ungefär lika svårt som att öppna en olåst dörr, eller varför inte, att bli lurad på en marknad i Asien... Att kräva utbildning för det jobbet är ju lika dumt som att tro att man kan klara sig mot ficktjuvar i Rumänien eller att tro att en "glädjeflicka" på Bangla road inte smittar..
 

Jacob

Medlem
Här kommer även lite fakta kring Norrlandstrafiken och avtalet som SJ publicerat.

Fakta Norrlandståg

-Nuvarande avtal: Juni 2008-maj 2013.
-Nytt avtal: Juni 2013-december 2018.
-Antal tåg: SJ Norrlandståg kör dagligen två tåg i vardera riktningen från och till övre Norrland. Ett tåg går Göteborg/Stockholm-Umeå/Luleå/Narvik tur och retur. Det andra tåget går Stockholm-Umeå/Luleå/Narvik tur och retur.
-Antal resor: Årligen reser cirka 400 000 personer med SJ Norrlandståg.
-Resandeökning: Antalet resenärer har ökat med 7 procent sedan SJ Norrlandståg tog över Norrlandstrafiken år 2008.
-Antal anställda. Cirka 210 årsanställda arbetar för SJ Norrlandståg.
 

henrik l

Medlem
Dom har faktiskt lyckats lösa uppgiften hyfsat (dvs hålla tiden) de gånger jag har åkt med dem i år och SJ har betydligt vettigare tidtabeller jämfört med när, Veolia körde om man t ex ska ta sig från Västsverige till Umeå. Med den nya Ådalsbana kommer de troligen att kunna erbjuda än bättre tider till till t ex Umeå för oss i Västsverige, men dom stackar Stockholmarna kommer kanske få en förkortad nattsömn:p
 

henrik l

Medlem
snabbt överslag så transporterar varje anställd 8,6 personer i timmen. Lön + kostnader för tåg mm kan det gå ihop??

Hmm, fick inte ihop det riktigt:confused: Men jag resonerade så här, det går ca 1900 passagerare på varje årsanställd. Säg att varje anställd kostar ca 550 000 kr/år (inkl LKP). "Medelpassageraren" betalar ca 290 kr/"medelresan". Det lär dom täcka via biljettpriset, men resten (tåg och infrastruktur) kostar nog en slant:)
 

Ubbe

Medlem
Hmm, fick inte ihop det riktigt:confused: Men jag resonerade så här, det går ca 1900 passagerare på varje årsanställd. Säg att varje anställd kostar ca 550 000 kr/år (inkl LKP). "Medelpassageraren" betalar ca 290 kr/"medelresan". Det lär dom täcka via biljettpriset, men resten (tåg och infrastruktur) kostar nog en slant:)
du har rätt jag räknade fel.
210 årsarbetare * 8 timmar *220 dagar / 400000 passagerare ger 0,92 transporterad passagerare i timmen.

Med din uträkning blir det förlust. lönekostnad/anställd 550000:- biljettintäkt 290*1900= 551000 ;-)
 
Last edited:
Toppen