Senaste nytt

Kompensationstråden – hotell

johan_fbg

Medlem
Det finns många trådar som diskuterar vilken kompensation man kan förvänta sig efter vissa specifika händelser. I den här tråden tänker jag att vi kan samla gemensamma erfarenheter av faktiska klagomål/problem och dess eventuella kompensationer.

Jag hoppas vi kan hjälpa varandra att komma fram till vad som är rimligt att förvänta sig när man tar upp frågan med exempelvis receptionisten eller centralbokningen. Även klagomål som inte accepteras kan vara intressant.

Jag börjar med:

Stad: Wien
Hotell: Radisson Blu Style
Problem: En dörr med automatisk dörröppnare störde min fru som vaknade tidigt på morgonen (05:30) och hade svårt att somna om
Kompensation: gratis frukost (värde €48)
Klagomål framfört: ja, vid check-out
Kompensation föreslagen av: mig
Kompenserades av: receptionisten i samband med check-out

Stad: New York
Hotell: The Benjamin
Problem: En av tre hissar fungerade inte under vår vistelse på sex nätter
Kompensation: En natt drogs av på räkningen, värde 1500:-
Klagomål framfört: ja, vid check-out
Kompensation föreslagen av: receptionist
Kompenserades av: receptionisten i samband med check-out
 

Henrik_B

Medlem
Stad: Hanoi
Hotell: Sofitel Legend Metropol
Problem: Taket rasade in i dubbelrum
Kompensation: In Room trerätters middag från Le Beaulieu, Flytt till Junior Suite, Uppgraderad från LeClub Blue till Platinum, 26000 poäng.
Klagomål framfört: Ja, vid händelse
Kompensation föreslagen av: Förhandlades fram
Kompenserades av: Duty Manager
 

Napapijri

Medlem
Stad: New York
Hotell: The Benjamin
Problem: En av tre hissar fungerade inte under vår vistelse på sex nätter
Kompensation: En natt drogs av på räkningen, värde 1500:-
Klagomål framfört: ja, vid check-out
Kompensation föreslagen av: receptionist
Kompenserades av: receptionisten i samband med check-out
Snyggt! Men, hur påverkade det er vistelse negativt att "bara" två hissar fungerade?
 

JoelG

Medlem
Stad: Borlänge
Hotell: Scandic
Problem: Ej fungerande ventilation under juli månad --> öppet fönster precis i närheten av en tickande trafikljus under vistelsens tre nätter i Junior Suite.
Kompensation: 300 SEK
Klagomål framfört: ja, efter första natten till receptionen samt till Scandic Borlänge och Faluns hotellchef efter vistelsen
Kompensation föreslagen av: Scandic
Kompenserades av: Scandic Borlänge och Falunds hotellchef två veckor efter vistelsen

Stad: Stockholm
Hotell: Radisson Blu Waterfront
Problem: Lounge-musik spelades vid trappuppgången mellan hotelldelen och konferensdelen vilket innebar att de som bodde på lägre våningarna hörde detta väl.
Kompensation: Byte av rum till en av de högsta våningarna med god utsikt för nästkommande natt
Klagomål framfört: Ja, i samband med frukost
Kompensation föreslagen av: Mig
Kompenserades av: Receptionisten
 

matuska

Ny medlem
Stad: Stockholm
Hotell: Nordic Choice, Clarion Sign
Problem: Hittade två använda tops och ett par gamla kalsonger mellan de två enkelsängarna i vårt superior-rum. Städning ifrågasatt.
Kompensation: Byte av rum till suiten på åttonde våningen.
Klagomål framfört: Ja, omedelbart via telefon till repan. Receptionisten kom upp med ett nytt rumskort vi kunde byta rummet direkt.
Kompensation föreslagen av: Recepetionen
Kompenserades av: Receptionisten

Stad: Stockholm (under samma vistelse som ovan)
Hotell: Nordic Choice, Clarion Sign
Problem: Sviten vi fick var fantastiskt och vi hade bokat "late checkout". Städarna kom in ca 20 gånger mellan 10.30-14.00. En gång blev jag t.o.m. avbruten mitt under en videokonferens när städaren undrade om jag hade tänkt checka ut.
Kompensation: Två lunchkuponger á 150 kronor.
Klagomål framfört: Ja, i samband med checkout.
Kompensation föreslagen av: Receptionisten
Kompenserades av: Receptionisten
 

trekker

Medlem
Stad: Århus

Hotell: Radisson Blu Scandinavia

Problem: Under vistelsen hade vi några mindre problem som vi inte klagade på, dessa var: Vid incheckning var ena toaletten i juniorsviten inte städad, vi kallade på städerska utan att klaga. Vattnet i duschen var inte varmt och vi fick duscha ganska kallt ett par ggr, även detta utan att klaga. Shampo och lotion i badrummet hade utgånget datum. Under incheckning hade vi dessutom frågat om uppgradering men fått svaret att det endast fanns ett bättre rum men att det var upptaget, Presidential Suite.

Kompensation: Återbetalning av hela beloppet för 3 nätter i juniorsvit (ca 10.000 kr)

Klagomål framfört: Efter utcheckning och full betalning på väg ut ur hotellet ser min fru den stora tavlan med texten att det är rabatt på mat om man är Club Carlson medlem. Detta hade jag helt glömt bort och vi är tillbaks vid receptionen. Efter lite knorr om detta så får vi våra 15% tillbaka varpå min fru frågar om Presidential Suite var upptagen eller inte och om inte varför vi inte blev uppgraderade. Hey presto på 15 minuter kan receptionisten inte ta reda på om den var upptagen eller inte, manager kallas. På 10 minuter lyckas inte heller han bevisa att den var upptagen varpå han berättar att en uppgradering för guldmedlemmar inte betyder en uppgradering i rumskategori utan bara bättre rum i samma kategori. Jag säger till min fru att strunta i detta och att jag ringer head office när vi kommer hem, min fru berättar då om de andra problemen vi inte nämnt varpå vi får full refund som en blixt från klar himmel.

Kompensation föreslagen av: Duty Manager

Kompenserades av: Duty Manager
 

Gus

Medlem
Jisses vilka bra kompensationer man kan få! Jag hade liknande problem under min vistelse på Hilton Mexico city i helgen. Men jag sa ingenting vid utcheckningen. Ska jag maila hilton, kanske jag kan få poäng som kompensation?
 
Toppen