Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

JohanG

Medlem
Jag flyger B737 för SAS med bas på ARN och idag har jag en väldigt välförtjänt ledig dag. Det tråkiga med att vara ledig är att när lägenheten är städad och skjortorna tvättade så har man ju inte så mycket mer att göra när alla andra fortfarande jobbar. Så jag tänkte mig en klassisk AMA! Fråga mig om arbetet ombord, service och säkerhet, procedurer ombord eller kanske någonting i stil med klassiska debattämnen som polarrullar/smoothies/"Ett glas vatten i Go". Kort sagt - ask me anything!
 

Fredrik

Medlem
Vet du redan när du är på väg till jobbet vilken roll du har ombord? Jag antar att du vet att du tex ska till Zürich eller London men vet du också vad ditt jobb ombord är? Det jag funderar på är om det finns färdigdefinierade roller som fylls och i så fall hur? Tex att om man är mest junior får man alltid sitta i galley längst bak och hålla efter toaletterna eller om man är mest senior så har man första tjing på Plus-lådorna...
 

JohanG

Medlem
Gillas!

OK, vad är det "märkligaste" som någon passagerare har "hittat på" ombord när du jobbat?
Oh, tricky question. Generellt sett är det rätt ovanligt vill jag påstå, men det har hänt att passagerare (uppenbart) överdriver eller hittar på omständigheter för att vi ska t ex bjuda på någonting. Personligen funkar en trevlig attityd mot mig som crew betydligt bättre. Jag är rätt lättflörtad, haha.
 

JohanG

Medlem
Hur ser crew på passagerare som använder overhead bins på rader mycket tidigare än deras sätesrad? Är det något som ni någon gång anmärker på eller finns det ingen tid till sånt? Eller bryr man sig ens om det?
Aja baja! Sånt ser vi inte på med blida ögon. Haha nej men vi försöker alltid stänga overhead bins vid plusraderna för att åtminstone passagerarna i plus snabbt ska kunna hitta plats för sitt baggage. Detsamma vid nödutgångarna, såklart.
 

JohanG

Medlem
Vet du redan när du är på väg till jobbet vilken roll du har ombord? Jag antar att du vet att du tex ska till Zürich eller London men vet du också vad ditt jobb ombord är? Det jag funderar på är om det finns färdigdefinierade roller som fylls och i så fall hur? Tex att om man är mest junior får man alltid sitta i galley längst bak och hålla efter toaletterna eller om man är mest senior så har man första tjing på Plus-lådorna...
På short-haul delar vi själva upp oss beroende på vad vi vill göra för dagen. Nyanställda brukar ofta vilja gå i bakre galley, då kan man begå sina rookie-misstag utan att det upptäcks, haha. Personligen spelar det inte någon större roll, jag jobbar gärna i Plus på europalinjerna.

På long-haul är det så pass många positioner att det inte skulle gå att hela besättningen kommer överens var de ska gå, där bestämmer pursern positioner i förväg. Det är inte i sennioritetsordning utan lämplighet och personkemi bestämmer, förutom stewards som alltid har galleypositionerna då.
 

JohanG

Medlem
Vet du redan när du är på väg till jobbet vilken roll du har ombord? Jag antar att du vet att du tex ska till Zürich eller London men vet du också vad ditt jobb ombord är? Det jag funderar på är om det finns färdigdefinierade roller som fylls och i så fall hur? Tex att om man är mest junior får man alltid sitta i galley längst bak och hålla efter toaletterna eller om man är mest senior så har man första tjing på Plus-lådorna...
Och ja, det finns färdigdefinierade roller. 1R (första dörrparet, högra dörren) är alltid purser, 2L (andra dörrparet, vänstra dörren) är den som gör säkerhetsannonseringar, 2R på 736/737 och 1L på 738 kollar kabinen inför start och landning.
 

Kevinator

Medlem
Jag har alltid varit nyfiken på vad crew gör i anslutning till övernattningar på outstations. Är det vanliga turistgrejor som alla vi anfra eller vill man bara sova och vila upp sig?

En annan fråga som diskuteras rätt ofta på forumet är norsk, svensk resp dansk besättning, t.ex. gällande servicenivå. Är det några skillnader och diskuterar man internt om de ev skillnaderna?
 
Toppen