Senaste nytt

Trött på vab, mörker och kyla

Charlie D

Medlem
Jag tänkte fly vabuari (februari) och kanske januari också till något varmt ställe (definition 24h med shorts och T-shirt). Med mig har jag tre små barn 6, 4 och 2 år samt frugan. Jag tar tacksamt och ödmjukt emot rekommendationer på resmål där hela familjen kan trivas. Är det någon som har erfarenheter av liknande upplägg?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Siljevm

Medlem
Vi spenderade en månad (februari) av den gemensamma föräldraledigheten på Grand Canaria. Hyrde lägenhet och tog det allmänt relativt lugnt!
Barnen var 8 månader, och 14 år.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om pengar inte är något större problem, så skulle det kanske vara värt att titta närmare på hyra hus i "karibiska EU" (Martinique, Guadeloupe, St Martin) just i ert fall, en barnfamilj borta längre tid. Fördelar som inkluderad sjukförsäkring, hög standard på sjukvård och hygien, EU-mobiltaxa så inga problem att använda svenska mobilnummer.
Canarias är ju minst lika enkelt och betydligt billigare, men enligt mig alldeles för kallt för shorts 24h, i synnerhet i januari/februari.
 

kaktusen

Medlem
Vi gjort detta de sista tio åren. Avresa brukar vara i början av December innan biljetter blir dyrare. Tid utomlands har varierat. Hemresa brukar ske någon gång i februari så vanligtvis utomlands i 2-3 månader. Barnen är borta från skolan och hemskolas under denna tid av oss. Vi tar med allt som behövs och håller hela tiden kontakt med lärare etc. Fungerar perfekt.

Vi bor vanligtvis på ett par olika ställen i Mexiko där det är väldigt varmt och tryggt. Alltid vid kusten och det är shorts 24/7. Ett år blev det istället Florida vilket också var härligt. Brukar hyra ett par olika hus med pool men det blir även lite boende på hotell eller i lägenhet. Föredrar definitivt lägenhet eller hus. Vi håller oss borta från turistfällor, därför har tex Thailand aldrig varit aktuellt.

Om du behöver tips eller råd kan vi ta det i PM eller i tråden.
 

Charlie D

Medlem
Vi gjort detta de sista tio åren. Avresa brukar vara i början av December innan biljetter blir dyrare. Tid utomlands har varierat. Hemresa brukar ske någon gång i februari så vanligtvis utomlands i 2-3 månader. Barnen är borta från skolan och hemskolas under denna tid av oss. Vi tar med allt som behövs och håller hela tiden kontakt med lärare etc. Fungerar perfekt.

Vi bor vanligtvis på ett par olika ställen i Mexiko där det är väldigt varmt och tryggt. Alltid vid kusten och det är shorts 24/7. Ett år blev det istället Florida vilket också var härligt. Brukar hyra ett par olika hus med pool men det blir även lite boende på hotell eller i lägenhet. Föredrar definitivt lägenhet eller hus. Vi håller oss borta från turistfällor, därför har tex Thailand aldrig varit aktuellt.

Om du behöver tips eller råd kan vi ta det i PM eller i tråden.

Det låter väldigt bra. Jag har kikat lite mot Mexico, men har dåligt med erfarenhet då jag bara besökt MC, Puebla och Cozumel. Du får gärna dela med dig vilka ställen Mexiko Ni har erfarenheter av. Florida kan vara lite kyligt i Februari tycker jag.
 

Delayed

Medlem
Med risk att bli utbuad, Thailand. Hyr ett hus med egen pool till högst rimlig kostnad. Shortsväder i princip garanterat. Helt OK sjukvård om man väljer "rätt" ort. Fortfarande billigt att leva med svenska mått även om det blivit dyrare.
 
Jag tänkte fly vabuari (februari) och kanske januari också till något varmt ställe (definition 24h med shorts och T-shirt). Med mig har jag tre små barn 6, 4 och 2 år samt frugan. Jag tar tacksamt och ödmjukt emot rekommendationer på resmål där hela familjen kan trivas. Är det någon som har erfarenheter av liknande upplägg?
Jag skulle säga någonstans i Asien. Thailand funkar ju bra med barn, men jag vill slå ett slag för Bali. Bo på härliga små lokala hotell, snorkla, dyk och utforska. Bra väder och en underbar ö. Ta några dagar i Singapore också för storstadskänslan.
 
Toppen